Pages

Friday, July 24, 2015

Minggu 30 (20-24/7/15)

Tarikh             20/7/15 (Isnin)
CatatanCuti Berganti sempena Hari Raya Aidil  Fitri.

Tarikh             21/7/15 (Selasa)
CatatanCuti Berganti sempena Hari Raya Aidil  Fitri.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
22/7/15 (Rabu)
Kelas
6AK4
Tajuk
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Pembangunan ekonomi pada abad ke-20
  • Wawasan 2020.
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh iaitu Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj ,Tun Abdul Razak bin Dato' Hussein, Tun Hussein bin Onn dan Tun Dr Mahathir bin Mohamad.
  2. Menerangkan cabaran dan hala tuju negara.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Pandang ke Timur.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan  sumbangan tokoh berkenaan dan menjelaskan 9 cabaran utama Wawasan 2020.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
22/7/15 (Rabu)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat China  terhadap perluasan kuasa Barat(sambungan).
Objektif
  1. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China .
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sesi soal-jawab
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.
Konsep/Istilah
  1. transformasi 
  2. Gerakan Menguatkan Diri
  3. nepotisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China  kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
23/7/15 (Khamis)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat India terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Dahagi India 1857.
  2. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. sepoi
  2. dahagi
  3. dowri
  4. suttee
  5. thugee
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

Mata      pelajaran
Sejarah
Tarikh
23/7/15 (Khamis)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 7: Islam di  Asia Tenggara
  • Kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
Objektif
  1. Menyatakan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara 
  2. Melakarkan arah kedatangan Islam ke Asia Tenggara
  3. Menghuraikan  teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
  3. Membahaskan teori kedatangan Islam di Asia Tenggara
  4. Mengklasifikasi bukti-bukti kedatangan Islam di Asia Tenggara
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Taat kepada tuhan
  2. Kepercayaan kepada tuhan
  3. Kesediaan menerima perubahan
  4. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
Konsep/Istilah
  1. Asimilasi
  2. Mubaligh
  3. Inskripsi
  4. Sufi
Sumber     rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan  Empat m/s 173-178.
Refleksi
Pelajar  dapat membahaskan teori-teori kedatangan Islam di Asia Tenggara beserta bukti-bukti yang tersendiri.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
23/7/15 (Khamis)
Kelas
6AK4
Tajuk
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Perhubungan luar Malaysia pada abad ke-20
  • :(i) Komanwel 
  • :(ii) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 
  • :(iii) Association of South East Asian Nations 
  • :(iv) Pergerakan Negara Berkecuali (NAM)
  • : (v) Pertubuhan Persidangan Islam (OIC)
Objektif
  1. Mengenal pasti asas-asas dasar luar negara.
  2. Membincangkan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Asas-asas dasar luar
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat  menjelaskan asas-asas dasar luar dan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa.Tamat bahagian A.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
24/7/15 (Jumaat)
Kelas
6AK4
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 1: Masyarakat. 
  • Institusi pemerintahan
  • :Raja
Objektif
  1. Memerihalkan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dinanti Chakri
  2. Dinasti Nguyen
  3. bun rami
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat  menjelaskan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya.


Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
24/7/15 (Jumaat)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat  India terhadap perluasan kuasa Barat(sambungan).
Objektif
  1. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.
Konsep/Istilah
  1. jajman
  2. jajmani
  3. kamin
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

Monday, July 13, 2015

Minggu 29(13-17/7/15)

Mata  pelajaran
Sejarah   
Tarikh
13/7/15(Isnin)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Kemajuan pendidikan : Perancis dan Jerman (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Universiti Penny
  2. Golongan Pietisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Pietisme 
  4. Volksschule 
  5. Realschule
  6. Jules Ferry
  7. Abitur
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden di kedua-dua negara.


Mata      pelajaran Sejarah
Tarikh 13/7/15(Isnin)
Kelas 4K2
Tajuk Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  • Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia.
Objektif
  1. Menyatakan faktor-faktor pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia dan kesan-kesannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. berfikiran terbuka
  2. sedia menerima pendapat
Konsep/Istilah
  1. Mozarab
  2. golongan Mudejar
Sumber   rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 164-169.
  2. Mozarab
  3. golongan Mudejar
Refleksi Pelajar  dapat menyatakan faktor-faktor pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia dan kesan-kesannya.
Tamat Bab 6.


Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
14/7/15 (Selasa)
Kelas
6RK5
Tajuk
Mula Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat China terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Perang Candu I dan II, dan Pemberontakan Boxer.
  2. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. Cohong
  2. Peristiwa kapal Lady Hughes
  3. Peristiwa kapal Lorcha Arrow.
  4. Protokol Boxer.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Cohong  
  4. Kow tow
  5. Perang Candu
  6. Pemberontakan Boxer
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.


Mata   pelajaran
Sejarah  
Tarikh
14/7/15 (Selasa)
Kelas
6AK4
Tajuk
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Pembangunan ekonomi pada abad ke-20.
  • :(i) Dasar Pembangunan Luar Bandar
  • :(ii) Dasar Ekonomi Baru (DEB)
  • :(iii) Dasar Pembangunan Nasional (DPN) iaitu Dasar Perindustrian Negara dan  Dasar Pertanian Negara
Objektif
  1. Menganalisis usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Pembangunan Negara Fasa 1 dan 2
  2. Dasar Ekonomi Baru.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi negara pada abad ke-20.

Tarikh             15/7/15 (Rabu)
CatatanCuti Berganti sempena Hari Raya Aidil Fitri.

Tarikh             16/7/15 (Khamis)
CatatanCuti Peristiwa sempena Hari Raya Aidil Fitri.

Tarikh             17/7/15 (Jumaat)
CatatanCuti Umum sempena Hari Raya Aidil Fitri.