Pages

Friday, October 30, 2015

Minggu 44(26-30/10/15)

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
26/10/15 (Isnin)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
  • Kesan-kesan dasar ekonomi British terhadap negara.
Objektif
  1. Merasionalkan kewujudan masyarakat berbilang kaum tidak menghalang usaha-usaha ke arah perpaduan kaum.
  2. Menyenaraikan kesan dasar ekonomi British terhadap negara.
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Pendidikan teras perpaduan
  2. Bersatu berharmoni
Konsep/Istilah  
  1. Vernakular.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 263-270.
Refleksi
Pelajar dapat menghubungkaitkan setiap fakta berkenaan berpandukan buku teks.Tamat silibus tingkatan 4.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh26/10/15 (Isnin)
Kelas6RK5
TajukUlangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei yang dihasilkan secara bersama oleh  kumpulan pelajar yang ada di dalam kelas.
Objektif
  1. Menjelaskan setiap fakta penting dalam bentuk esei.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan  soalan dan jawapan yang telah dimurnikan oleh guru.
  2. Mencatat nota
  3. Sesi soal jawab/sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. kegigihan
Konsep/Istilah  
  1. Kedudukan petani dalam ekonomi feudal di Perancis.
  2. Cohong
  3. Dekri Maharaja
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Soalan/Jawapan esei yang dihasilkan secara bersama oleh kumpulan pelajar yang ada di dalam kelas.
RefleksiPelajar membuat catatan semasa sesi perbincangan soalan berkenaan.


Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh
27/10/15 (Selasa)
Kelas
6RK5
Tajuk
Ulangkaji keseluruhan Tema Penggal 1.
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Duma.
  2. sistem kartel
  3. sepoi
  4. caesaropapisme (kemutlakan kuasa raja)
Refleksi
Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P&P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Keadaan kelas adalah terkawal.

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
27/10/15(Selasa)
Kelas
6AK4
Tajuk
  1. Ulangkaji
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
  • Bincangkan peranan maharaja dalam sistem pemerintahan beraja di Vietnam pada abad ke-19.
  • Pendudukan Jepun di Myanmar(1941-1945) telah meninggalkan pelbagai kesan.Bincangkan pernyataan ini.
  • Nilaikan dasar luar Thailand pada abad ke-20.
Kbkk
  1. Menganalisis.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
  2. menghargai jasa dan sumbangan tokoh.
Konsep/Istilah
  1. pelbagai kesan positif dan negatif
  2. peranan maharaja 
Sumber rujukan

    1. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Oxford Fajar.  
    3. Soalan Percubaan Terengganu,2015
    Refleksi
    Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.

    Tarikh                 28/10/15(Rabu)
    CatatanRaptai sempena Majlis Penyampaian Sijil/Hadiah dan Graduasi Tingkatan 6 

    Tarikh          29/10/15(Khamis)
    CatatanMajlis Penyampaian Sijil/Hadiah dan Graduasi Tingkatan 6

    Tarikh30/10/15(Jumaat)
    Kelas6AK4
    CatatanSesi bergambar dan penyerahan slip peperiksaan serta Majlis Restu Ilmu.

    Mata  pelajaran
    Sejarah  
    Tarikh
    30/10/15(Jumaat)
    Kelas
    6RK5
    Tajuk
    1. Perbincangan  Soalan/Jawapan peperiksaan Percubaan STPM  negeri  Sabah
    Objektif
    1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Perbincangan berpandukan  soalan percubaan STPM pelbagai negeri 2012.
    2. Perbincangan contoh jawapan berdasarkan soalan yang dipilih secara rawak.
    3. Mencatat nota
    Kbkk
    1. Menganalisis.
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. Kerajinan
    2. kerjasama
    Konsep/Istilah
    1. Enlightenment
    2. Daimyo
    3. Land Lord.
    Sumber rujukan

      1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
      2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
      3. Topik tumpuan dari Sabah,2015
      Refleksi
      Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.

      Friday, October 23, 2015

      Minggu 43(19-23/10/15)

      Tarikh19-22/10/15
      CatatanCuti kerana jerebu

      Mata  pelajaran
      Sejarah  
      Tarikh
      23/10/15(Jumaat)
      Kelas
      6AK4
      Tajuk
      1. Ulangkaji
      Objektif
      1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
      • Bincangkan peranan pembesar di Tanah Melayu sebelum campurtangan British 1874.
      • Analisiskan faktor-faktor yang mempengaruhi kemunculan kesedaran nasionalisme di Tanah Melayu pada abad ke-20.
      • Tun Ab.Razak B.Dato' Hussein memberi keutamaan dalam pembangunan masyarakat luar bandar semasa pemerintahannya. Jelaskan.
      Kbkk
      1. Menganalisis.
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. semangat cinta negara
      Konsep/Istilah
      1. sebelum campurtangan British 1874
      2. kesedaran nasionalisme
      3. pembangunan masyarakat luar bandar
      Sumber rujukan

        1. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi.
        2. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Oxford Fajar.  
        3. Soalan Percubaan Terengganu,2015
        Refleksi
        Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.

        Mata  pelajaran
        Sejarah  
        Tarikh
        23/10/15(Jumaat)*******kerja rumah
        Kelas
        6RK5
        Tajuk
        1. Ulangkaji
        Objektif
        1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
        Kaedah/Aktiviti
        1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
        • Huraikan langkah-langkah yang diambil oleh China dalam usahanya untuk menguatkan diri dari tahun 1861-1895.
        Kbkk
        1. Menganalisis.
        Nilai/Unsur    patriotisme
        1. semangat cinta negara
        Konsep/Istilah
        1. konsep menguatkan diri,kena fokus kepada Gerakan Menguatkan Diri 1861-1895.
        Sumber rujukan

          1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
          2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
          3. Soalan Percubaan SMK(P)Sultan Ibrahim,Johor Bahru ,2015
          Refleksi
          Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan. Esei yang dihantar oleh pelajar disemak dan dibuat penambahbaikan oleh guru.

          Mata pelajaranSejarah 
          Tarikh23/10/15(Jumaat)
          Kelas6RK5
          TajukUlangkaji
          ObjektifMenyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
          Kaedah/Aktiviti
          1. kuiz berkumpulan
          2. Setiap kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
          3. Kumpulan pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan pertama.
          4. Seterusnya kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga habis pusingan kedua.Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan.
          5. Bermakna setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
          Kbkk
          1. menganalisis
          Nilai/Unsur patriotisme
          1. kerjasama
          Konsep/Istilah
          1. Censorate
          2. vingtieme(cukai harta)
          3. taille (cukai tanah)
          RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P&P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.

          Friday, October 16, 2015

          Minggu 42(12-16/10/15)

          Tarikh12/10/15 (Isnin)
          Kelas4K2
          CatatanMengawasi kelas peperiksaan


          Mata  pelajaran
          Sejarah  
          Tarikh
          12/10/15(Isnin)
          Kelas
          6RK5
          Tajuk
          1. Ulangkaji
          Objektif
          1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
          Kaedah/Aktiviti
          1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
          • Huraikan ciri-ciri masyarakat maritim di Jepun pada abad ke-16-17.
          • Bincangkan faktor yang mendorong kemunculan masyarakat industri di England.
          Kbkk
          1. Menganalisis.
          Nilai/Unsur    patriotisme
          1. semangat cinta negara
          Konsep/Istilah
          1. ciri-ciri masyarakat maritim di Jepun 
          2. masyarakat industri 
          Sumber rujukan

            1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
            2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
            3. Soalan Percubaan SMK Dt.Hj.Hussein,Selama,Perak ,2015
            Refleksi
            Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.


            Mata  pelajaran
            Sejarah  
            Tarikh
            13/10/15(Selasa)
            Kelas
            6RK5
            Tajuk
            1. Ulangkaji
            Objektif
            1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
            Kaedah/Aktiviti
            1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
            • Bincangkan pembaharuan yang dilakukan oleh Tsar Peter Agung(1689-1725) dalam bidang politik,ekonomi dan keagamaan. 
            • Bincangkan faktor-faktor yang mendorong Perang Dunia Pertama(1914-1918)
            Kbkk
            1. Menganalisis.
            Nilai/Unsur    patriotisme
            1. semangat cinta negara
            Konsep/Istilah
            1. pembaharuan
            Sumber rujukan

              1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
              2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
              3. Soalan Percubaan SMK Dt.Hj.Hussein,Selama,Perak ,2015
              Refleksi
              Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.


              Mata  pelajaran
              Sejarah 
              Tarikh
              13/10/15(Selasa)
              Kelas
              6AK4
              Tajuk
              1. Ulangkaji
              Objektif
              1. Menjelaskan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
              Kaedah/Aktiviti
                Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
                1.  Terangkan cabaran-cabaran yang perlu dihadapi oleh negara Malaysia bagi merealisasikan Wawasan 2020.
                Kbkk
                1. Menganalisis
                Nilai/Unsur    patriotisme
                1. kerjasama.
                Konsep/Istilah
                1. Wawasan 2020.
                Sumber rujukan
                1. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi.
                2. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Oxford Fajar.  
                3. Modul Pentaksiran STPM, Ilmu Bakti.
                Refleksi
                Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .Pelajar lain menyambung tugasan tersebut di rumah. Esei yang dihantar oleh pelajar disemak dan dibuat penambahbaikan oleh guru.


                Mata  pelajaran
                Sejarah 
                Tarikh
                13/10/15(Selasa)****kerja rumah
                Kelas
                6AK4
                Tajuk
                1. Ulangkaji
                Objektif
                1. Menjelaskan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
                Kaedah/Aktiviti
                  Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
                  1. Pengaruh luar memainkan peranan penting dalam mendorong kemunculan nasionalisme di Tanah Melayu.Bincangkan.
                  Kbkk
                  1. Menganalisis
                  Nilai/Unsur    patriotisme
                  1. kerjasama.
                  Konsep/Istilah
                  1. strategi menjawab soalan yang ada perkataan bincangkan di belakang ayat adalah sama konsep seperti soalan sejauhmanakah .
                  Sumber rujukan
                  1. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi.
                  2. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Oxford Fajar.  
                  3. Modul Pentaksiran STPM, Ilmu Bakti.
                  Refleksi
                  Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .Pelajar lain menyambung tugasan tersebut di rumah. Esei yang dihantar oleh pelajar disemak dan dibuat penambahbaikan oleh guru.


                  Mata  pelajaran
                  Sejarah  
                  Tarikh
                  13/10/15(Selasa)*****sit in
                  Kelas
                  6RK5
                  Tajuk
                  1. Ulangkaji
                  Objektif
                  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
                  Kaedah/Aktiviti
                  1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
                  • Jelaskan kesan-kesan Perang Dingin yang tercetus antara Amerika Syarikat dengan Rusia selepas Perang Dunia kedua.
                  • Huraikan peranan yang dimainkan oleh Dr.Sun Yat Sen dalam pencetusan Revolusi China 1911.
                  Kbkk
                  1. Menganalisis.
                  Nilai/Unsur    patriotisme
                  1. semangat cinta negara
                  Konsep/Istilah
                  1. Perang Dingin
                  2. dalam pencetusan Revolusi China 1911
                  Sumber rujukan

                    1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
                    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
                    3. Soalan Percubaan SMK Dt.Hj.Hussein,Selama,Perak ,2015
                    Refleksi
                    Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.

                    Tarikh14/10/15
                    CatatanCuti Umum:Awal Muharram


                    Mata  pelajaran
                    Sejarah 
                    Tarikh
                    15/10/15(Khamis)
                    Kelas
                    6AK4
                    Tajuk
                    1. Ulangkaji
                    Objektif
                    1. Menjelaskan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
                    Kaedah/Aktiviti
                      Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
                      1. Jelaskan faktor-faktor yang mendorong penentangan golongan peribumi Indonesia terhadap pemerintahan Belanda pada tahun 1825. 
                      Kbkk
                      1. Menganalisis
                      Nilai/Unsur    patriotisme
                      1. kerjasama.
                      Konsep/Istilah
                      1. Tahun 1825 merujuk kepada Perang Jawa.
                      Sumber rujukan
                      1. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi.
                      2. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Oxford Fajar.  
                      3. Modul Pentaksiran STPM, Ilmu Bakti.
                      Refleksi
                      Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .Pelajar lain menyambung tugasan tersebut di rumah. Esei yang dihantar oleh pelajar disemak dan dibuat penambahbaikan oleh guru.

                      Tarikh15/10/15 (Khamis)
                      Kelas4K2
                      CatatanMengawasi kelas peperiksaan


                      Mata  pelajaran
                      Sejarah  
                      Tarikh
                      15/10/15(Khamis)
                      Kelas
                      6RK5
                      Tajuk
                      1. Ulangkaji
                      Objektif
                      1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
                      Kaedah/Aktiviti
                      1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
                      • Terangkan ciri-ciri masyarakat industri di England.
                      • Huraikan sistem pendidikan yang diamalkan di Jerman pada abad ke-18-19.
                      Kbkk
                      1. Menganalisis.
                      Nilai/Unsur    patriotisme
                      1. semangat cinta negara
                      Konsep/Istilah
                      1. ciri-ciri masyarakat industri 
                      2.  sistem pendidikan Jerman
                      Sumber rujukan

                        1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
                        2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
                        3. Soalan Percubaan SMK(P)Sultan Ibrahim,Johor Bahru ,2015
                        Refleksi
                        Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.

                        Mata  pelajaran
                        Sejarah  
                        Tarikh
                        16/10/15(Jumaat)
                        Kelas
                        6RK5
                        Tajuk
                        1. Ulangkaji
                        Objektif
                        1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
                        Kaedah/Aktiviti
                        1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
                        • Terangkan idea-idea utama yang disumbangkan oleh Adam Smith dalam bidang ekonomi.
                        • Bincangkan kesan-kesan politik Perang Dunia Pertama(1914-1918)
                        Kbkk
                        1. Menganalisis.
                        Nilai/Unsur    patriotisme
                        1. semangat cinta negara
                        Konsep/Istilah
                        1. idea-idea utama dalam bidang ekonomi.
                        Sumber rujukan

                          1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
                          2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
                          3. Soalan Percubaan SMK(P)Sultan Ibrahim,Johor Bahru ,2015
                          Refleksi
                          Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.

                          Mata  pelajaran
                          Sejarah 
                          Tarikh
                          16/10/15(Jumaat)
                          Kelas
                          6AK4
                          Tajuk
                          1. Ulangkaji
                          Objektif
                          1. Menjelaskan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
                          Kaedah/Aktiviti
                            Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
                            1. Terangkan langkah-langkah yang diambil oleh Jepun dalam menyemarakkan semangat nasionalisme penduduk tempatan di Indonesia.
                            Kbkk
                            1. Menganalisis
                            Nilai/Unsur    patriotisme
                            1. kerjasama.
                            Konsep/Istilah
                            1. langkah-langkah yang diambil oleh Jepun.
                            Sumber rujukan
                            1. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi.
                            2. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Oxford Fajar.  
                            3. Modul Pentaksiran STPM, Ilmu Bakti.
                            Refleksi
                            Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .Pelajar lain menyambung tugasan tersebut di rumah. Esei yang dihantar oleh pelajar disemak dan dibuat penambahbaikan oleh guru.