|
|||||||||
Tajuk
|
Bab
1 : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Buku
Teks Tingkatan Empat m/s 28-33
Komik
Sambil belajar Sejarah m/s 20-23 dan ms 28.
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar dapat menyatakan sumbangan tamadun Hwang Ho dan
membandingkannya dengan tamadun-tamadun lain.Selesai Bab 1.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
Menghuraikan
kandungan dan peranan Piagam Madinah .
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang
saran
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA
KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
|
1. Mengenalpasti tatacara yang tepat dalam penghasilan kerja
kursus pelajar.
2. Memastikan proposal yang dihasilkan
tepat seperti format yang dikehendaki sebelum pelajar mencetaknya untuk
dihantar kepada guru.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
latar/tempoh masa
kajian.
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Bab
2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
pokok/membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Buku
Teks Tingkatan Empat m/s 37-41
Komik
Sambil belajar Sejarah m/s 31
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar dapat menyatakan latar belakang setiap
tamadun dengan mengaitkannya dengan tajuk yang telah dipelajari dalam Bab 1.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
Memerihalkan
struktur pemerintahan di Madinah.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang
saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
Menghuraikan
ciri-ciri kepemimpinan Nabi Muhammad SAW.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang
saran
|
||||||||
KBAT
|
Mencirikan
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Bab
2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
pokok/membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Buku
Teks Tingkatan Empat m/s 42-45
Komik
Sambil belajar Sejarah m/s 32-45
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan aspek-aspek
peningkatan tamadun di negara berkenaan dalam aspek pemerintahan dan
pentadbiran serta membandingbeza antara sistem demokrasi Yunani dengan sistem
demokrasi Malaysia hari ini.
|