Pages

Friday, February 26, 2016

MINGGU 8 (22-26/2/16)


Tarikh
22/2/16(Isnin)
Catatan
Cuti Peristiwa: Chap Goh Meh

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
23/2/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Peperangan.
Objektif
  1. Menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).  
  2. Menjelaskan peristiwa Perang Badar,Uhud dan Khandak sebagai contoh.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Khandak/Al-Ahzab
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
24/2/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
10.55-12.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Kepemimpinan.
Objektif
  1. Menilai kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih.  
Kaedah/Aktiviti
1.       Kuliah dan sumbang saran
2.      Merujuk sumber internet
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih berganda/membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Dinasti Ayyubiyah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
24/2/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk                                                                       
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Seni bina)
Objektif
        1.      Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek berkenaan serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
       1.      Penerangan oleh guru.
       2.      mencatat nota
KBAT
Mencipta/inovasi.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      Menghargai peninggalan sejarah 
Konsep/Istilah
       1.       Acropolis
       2.      Parthenon
       3.      Aqueduct
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 59-61.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s  55
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
25/2/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 1 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Perhubungan luar:Diplomatik.
Objektif
  1. Membincangkan bentuk perhubungan  luar  dari segi hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menghubungkait
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan Byzantine
  2. Perjanjian Hudaibiyah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
26/2/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Perhubungan luar:Naungan.
Objektif
  1. Membincangkan bentuk perhubungan  luar dari segi hubungan naungan melalui pembayaran Jizyah pada zaman Khalifah al-Rasyidin dan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M)
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menyusun mengikut kronologi
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Jizyah
  2. naungan
  3. Zimmi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
26/2/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk                                                                                                         
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Bahasa dan kesusasteraan, serta sistem sosial)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek Bahasa dan kesusasteraan, serta sistem sosial serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
Membuat taakulan
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai peninggalan sejarah 
Konsep/Istilah
  1. epik
  2. cerita inkarnasi
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 61-63.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s-56-57
Refleksi






Friday, February 19, 2016

MINGGU 7 (15-19/2/16)

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
15/2/16(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Pendidikan)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek Pendidikan serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan.
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai nilai ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Zaman Vedik
  2. peperiksaan awam China
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 53-55.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 50-51
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
16/2/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Bentuk pemerintahan:Pemerintahan pusat dan wilayah.
Objektif
Menganalisis struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat dan wilayah pada zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7) dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-16-17).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan berkumpulan
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan dan Peta Pelbagai Alir/Sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sumber Ijmak  
  2. Ijtihad
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/2/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
10.55-12.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Bentuk pemerintahan:Pemerintahan raja/sultan dan amir.
Objektif
  1. Menjelaskan sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M)
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan dan Peta Pelbagai Alir/Sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada pemerintah
Konsep/Istilah
  1. Amir
  2. Khutub Khanah Akhbar
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh 
17/2/16(Rabu) 
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa 
9.45-10.20
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Falsafah)
Objektif
1.      Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek  falsafah serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
  2. mencatat nota
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan.
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai nilai ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
1.       Stoisisme
2.      legalisme
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 55-57.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 52-53
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/2/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Jihad.
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian jihad pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks.
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Sedia berkorban untuk negara dan agama
  2. Mempertahankan maruah dan hak
Konsep/Istilah
  1. Jihad
  2. Berleybey
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
19/2/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
9.40-10.40
Catatan    

Guru CTR
Pelajar diminta membawa laptop untuk menghasilkan esei
Kerja Kursus semasa ketiadaan guru.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
19/2/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Sains dan teknologi )
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek berkenaan serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
Seorang wakil mencatat nota di papan tulis dan pelajar ain menyalinnya.
KBAT
Mencipta/inovasi.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai peninggalan sejarah 
Konsep/Istilah
  1. Pengetahuan Vedik
  2. Yin Yang
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 57-58.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 54
Refleksi

Guru CTR