Pages

Friday, April 29, 2016

Minggu 17 (25-29/4/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
25/4/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  •  Keperibadian dan Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w.
  •  Penyebaran Islam di Mekah.
Objektif
  1. Menyatakan sifat-sifat peribadi Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
  2. Menjelaskan isi kandungan wahyu pertama yang menyeru manusia supaya membaca,iaitu asas kejayaan sesebuah masyarakat.
  3. Menyatakan peringkat-peringkat penyebaran Islam di Mekah.
  4. Menyenaraikan pengikut ajaran Islam tahap awal.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
  3. Latihan KBAT:
·         Sebagai seorang pelajar, mengapakah kita mesti
 rajin  membaca?
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Amanah
  2. Bijaksana
Konsep/Istilah
  1. Bertahannuth(mengasingkan diri untuk beribadat)
  2. Wahyu
  3. Nabi dan Rasul
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .105-109
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 84 - 86
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
26/4/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
8.15-9.25
Catatan
Mengawasi kelas Peperiksaan:
Sejarah Islam



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
27/4/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
10.55-12.40
Catatan
Mengawasi kelas Peperiksaan:
Seni Visual


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
27/4/16 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Reaksi masyarakat Arab  terhadap penyebaran Islam di Mekah(penerimaan terhadap Islam).
Objektif
  1. Menyatakan reaksi masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.
  2. Membahagikan masyarakat Arab kepada dua kumpulan iaitu golongan yang menerima dan menentang Islam.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
1.       Membuat gambaran mental
2.      Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .110-111
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 87
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
28/4/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
8.15-9.25
Catatan
Mengawasi kelas Peperiksaan:
MUET Reading


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
29/4/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Penerokaan.
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh al-Masudi , Ibn Majid dan Ibn Battutah pada zaman pemerintahan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), Abbasiyah (abad ke-9-13M), dan Andalusia (abad ke-14M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai tokoh geografi dan pelayaran serta tokoh-tokoh keilmuan lain.
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Malemo Canaqua.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
29/4/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Reaksi masyarakat Arab  terhadap penyebaran Islam di Mekah(penentangan terhadap Islam).
  • Nabi Muhammad s.a.w. menyelesaikan masalah.
Objektif
         1.      Menyatakan reaksi penentangan masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.
        2.      Menjelaskan cara-cara yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w.dalam mengatasi ancaman Arab Quraisy.
Kaedah/Aktiviti
       1.      Penerangan oleh guru.
       2.      mencatat nota
       3.      Latihan KBAT:

·         Nabi Muhammad sentiasa ditentang oleh musyrikin Makkah dalam usaha baginda menyebarkan Islam. Sekiranya anda berada dalam situasi yang sama seperti baginda,apakah tindakan yang akan anda ambil?
KBAT
       1.       Memberi cadangan
       2.      Menyelesai masalah
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .111-114
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 90
Refleksi











Friday, April 22, 2016

Minggu 16 (18-22/4/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
18/4/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Telaga Zam Zam
  2. Tahun Gajah
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 102-105.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 83.
Refleksi










Tarikh
19-21/4/16
Catatan
Sukan Tahunan SMK Serian kali ke-51.


Tarikh
22/4/16 (Jumaat)
Catatan
Cuti Peristiwa




Friday, April 15, 2016

Minggu 15 (11-15/4/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
11/4/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Tajuk
Bab 3   : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal.
Objektif
  1. Menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang Kesenian dan Kesusasteraan(Bahasa dan tulisan).
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
Menghubungkait
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai warisan Tamadun/Ketelitian/kepentingan komunikasi
Konsep/Istilah
  1. Monumen
  2. Candi
  3. Bahasa Sanskrit
  4. epik
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .98-100
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 78
Refleksi








Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
12/4/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di Mesir (abad ke-8M). 
  2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Mesir (abad ke-8M) . 
  3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. halaqah
  2. kuttab
  3. tasauf
  4. muaddib
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/4/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
10.55-12.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di  Acheh (abad ke-16-17M). 
  2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Acheh (abad ke-16-17M). 
  3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. halaqah
  2. kuttab
  3. muaddib
  4. tasauf
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
13/4/16 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Latar belakang
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang kemunculan tamadun Islam dan zaman Jahiliyah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. riba
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .88-94
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 74-76
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/4/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Perkembangan ilmu
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-11-13M)dan Khalifah Umayyah di Andalusia (abad ke-11-13M) . 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. naqli dan aqli
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi









Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/4/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Sumbangan tokoh
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh iaitu al-Khwarizmi, Ibn Sina dan al-Ghazali pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-8-13M) serta  Ibn Khaldun di Mesir (abad ke-15 )
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai tokoh keilmuan
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. gazzal
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi









Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
15/4/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
Objektif
Menyatakan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah
Kaedah/Aktiviti
       1.      Penerangan oleh guru.
       2.      mencatat nota
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
       1.      masyarakat Badwi dan Hadari
       2.      Agama Hanif.
       3.      kabilah.
       4.      Jahiliyah.
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .100-102
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 79-82
Refleksi