|
|||||||||
Tajuk
|
Bab 4: Kemunculan
Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
·
Sebagai
seorang pelajar, mengapakah kita mesti
rajin membaca?
|
||||||||
KBAT
|
menyatakan
pendapat.
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Buku Teks
Tingkatan Empat m/s .105-109
Komik Sambil
belajar Sejarah m/s 84 - 86
|
||||||||
Refleksi
|
|
|||||||||
Catatan
|
Mengawasi kelas Peperiksaan:
Sejarah Islam
|
|
|||||||||
Catatan
|
Mengawasi kelas Peperiksaan:
Seni Visual
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Bab 4: Kemunculan
Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
1.
Membuat gambaran mental
2.
Mengumpul
dan mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat
pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Buku Teks
Tingkatan Empat m/s .110-111
Komik Sambil
belajar Sejarah m/s 87
|
||||||||
Refleksi
|
|
|||||||||
Catatan
|
Mengawasi kelas Peperiksaan:
MUET
Reading
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan
Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih
berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Bab 4: Kemunculan
Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menyatakan
reaksi penentangan masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.
2.
Menjelaskan
cara-cara yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w.dalam mengatasi
ancaman Arab Quraisy.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Penerangan
oleh guru.
2.
mencatat
nota
3.
Latihan
KBAT:
·
Nabi
Muhammad sentiasa ditentang oleh musyrikin Makkah dalam usaha baginda
menyebarkan Islam. Sekiranya anda berada dalam situasi yang sama seperti
baginda,apakah tindakan yang akan anda ambil?
|
||||||||
KBAT
|
1.
Memberi cadangan
2.
Menyelesai masalah
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Buku Teks
Tingkatan Empat m/s .111-114
Komik Sambil
belajar Sejarah m/s 90
|
||||||||
Refleksi
|