|
|||||||||
Tajuk
|
Bab
6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih
berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Buku Teks
Tingkatan Empat m/s 144-149.
Komik Sambil
belajar Sejarah m/s 110-111
|
||||||||
Refleksi
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 1: Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
·
Huraikan
faktor-faktor penentangan terhadap penjajah British oleh pemimpin tempatan di
Perak pada abad ke-19 dan di
Terengganu pada awal abad ke-20.
|
||||||||
KBAT
|
Menyelesai masalah
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Dakap/hubungan
seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Bab
6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Buku Teks
Tingkatan Empat m/s 150-151.
Komik Sambil
belajar Sejarah m/s 112
|
||||||||
Refleksi
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab
dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab
dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Bab
6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Memberi cadangan
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat
pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Buku Teks Tingkatan
Empat m/s 151-154.
Komik Sambil
belajar Sejarah m/s 113-114
|
||||||||
Refleksi
|