|
|||||||||
Tajuk |
Bab 7: Islam di Asia Tenggara
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
menyatakan
pendapat.
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
Menghargai
cara hidup dan kesenian Islam
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber
rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
50%Pelajar
dapat menjelaskan
pengaruh Islam dalam pelbagai aspek pada zaman perkembangan Islam di Asia
Tenggara. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai
kemajuan dalam bidang Pertanian
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100%Pelajar dapat menjelaskan perubahan
orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda dan England
pada abad ke-17-18. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab
dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% dapat menguasai objektif P&P.. |
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan
dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai kemajuan dalam
bidang Perindustrian
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan
dalam bidang Perindustrian di Jerman pada abad ke-19-20.
|
|
|||||||||
Tajuk |
Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat
pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100%Pelajar dapat menghuraikan sistem pemerintahan Malaysia pada abad
ke-20,tambahan pula mereka juga mempelajari topik ini dalam subjek Pengajian
Am. |
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan
dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Berfikiran terbuka
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan
dalam bidang Perindustrian di Jepun pada abad ke-19-20.
|
|
|||||||||
Tajuk |
Bab 7: Islam di Asia Tenggara
|
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam bidang
ekonomi dalam kerajaan Asia Tenggara
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
1. Kuliah dan sumbang saran.
|
||||||||
KBAT
|
menyatakan
pendapat.
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
Bersyukur
dengan keadilan yang ada dalam sistem ekonomi Islam
|
||||||||
Konsep/Istilah |
1. Baitulmal
2. Zakat
3. Sedekah
4. riba
|
||||||||
Sumber
rujukan |
1. Buku Teks
Tingkatan Empat m/s 191-192.
2. Komik Sambil belajar Sejarah m/s 141
|
||||||||
Refleksi |
50%Pelajar
dapat menjelaskan
pengaruh Islam dalam pelbagai aspek pada zaman perkembangan Islam di Asia
Tenggara. |
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan
ekonomi negara pada abad ke-20.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
:
Sumbangan Tokoh
:
Wawasan 2020.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menghuraikan
sumbangan tokoh berkenaan dan menjelaskan 9 cabaran utama Wawasan 2020.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan
dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai kemajuan pemikiran dan ilmu pengetahuan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan
kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi
Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan.
|
|
|||||||||
Tajuk |
Bab 8: Pembaharuan dan
pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
menyatakan
pendapat.
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
50% Pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran |