Pages

Friday, July 29, 2016

Minggu 30 (25-29/7/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
25/7/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40

Tajuk Bab 7: Islam di  Asia Tenggara
  • Pengaruh Islam di Asia Tenggara
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam  cara hidup dan  kesenian dalam kerajaan Asia Tenggara
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai cara hidup dan kesenian Islam
Konsep/Istilah
  1. Jihad
  2. Ulamak
Sumber     rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 189-191.
  2. Komik Sambil belajar Sejarah m/s 141-143
Refleksi 50%Pelajar  dapat menjelaskan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek pada zaman perkembangan Islam di Asia Tenggara.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
25/7/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
7.05-8.15

Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Pertanian di Belanda dan England (abad ke-17-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda dan England pada abad ke-17-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan dalam bidang Pertanian
Konsep/Istilah
  1. Peristiwa Black Death
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda dan England pada abad ke-17-18.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
26/7/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25

Tajuk Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Pembentukan Malaysia.
Objektif
  1. Membincangkan faktor-faktor pembentukan Malaysia.
  2. Membincangkan reaksi dalam dan luar negara terhadap pembentukan Malaysia.
  3. Membincangkan isi-isi Perjanjian Malaysia 1963.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. konfrontasi
  2. Ganyang Malaysia
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
Refleksi 100% dapat menguasai objektif P&P..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
27/7/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jerman (abad ke-19-20)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman  pada abad ke-19-20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan dalam bidang Perindustrian
Konsep/Istilah
  1. Sistem Guild
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman  pada abad ke-19-20.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
27/7/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
10.50-12.40

Tajuk Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20
  • : (i) Persekutuan
  • : (ii) Raja Berperlembagaan
  • : (iii) Demokrasi Berparlimen
Objektif
  1. Menghuraikan bentuk pemerintahan Malaysia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Dewi Aminah
  2. sumbang  saran
  3. rumusan pembentangan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Persekutuan
  2. Raja Berperlembagaan
  3. Demokrasi Berparlimen
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi 100%Pelajar dapat menghuraikan sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20,tambahan pula mereka juga mempelajari topik ini dalam subjek Pengajian Am.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
28/7/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
10.20-11.30
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jepun (abad ke-19-20)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di  Jepun pada abad ke-19-20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Industri-proto
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jepun pada abad ke-19-20.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
28/7/16 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
12.05-12.40

Tajuk Bab 7: Islam di  Asia Tenggara
  • Pengaruh Islam di Asia Tenggara
Objektif
1.       Menghuraikan pengaruh Islam dalam  bidang  ekonomi dalam kerajaan Asia Tenggara
Kaedah/Aktiviti
1.       Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Bersyukur dengan keadilan yang ada dalam sistem ekonomi Islam
Konsep/Istilah
1.       Baitulmal
2.      Zakat
3.      Sedekah
4.      riba
Sumber     rujukan
1.       Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 191-192.
2.      Komik Sambil belajar Sejarah m/s 141
Refleksi 50%Pelajar  dapat menjelaskan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek pada zaman perkembangan Islam di Asia Tenggara.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
28/7/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Pembangunan ekonomi pada abad ke-20.
  • :(i) Dasar Pembangunan Luar Bandar
  • :(ii) Dasar Ekonomi Baru (DEB)
  • :(iii) Dasar Pembangunan Nasional (DPN) iaitu Dasar Perindustrian Negara dan  Dasar Pertanian Negara
Objektif
  1. Menganalisis usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Pembangunan Negara Fasa 1 dan 2
  2. Dasar Ekonomi Baru.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi negara pada abad ke-20.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
29/7/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Pembangunan ekonomi pada abad ke-20
: Sumbangan Tokoh
: Wawasan 2020.
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh iaitu Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj ,Tun Abdul Razak bin Dato' Hussein, Tun Hussein bin Onn dan Tun Dr Mahathir bin Mohamad.
  2. Menerangkan cabaran dan hala tuju negara.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Pandang ke Timur.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
100%Pelajar dapat menghuraikan  sumbangan tokoh berkenaan dan menjelaskan 9 cabaran utama Wawasan 2020.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
29/7/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 29 pelajar
Masa
10.40-11.40
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan Intelektual :Perkembangan ilmu di England dan Perancis (abad ke-17-19)
Objektif
  1. Membincangkan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan pemikiran dan  ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Renaisans
  2. Reformasi Protestan
  3. Revolusi Sains
  4. Gerakan Pencerahan(Enlightenment)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan  kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan  Gerakan Pencerahan.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
29/7/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15

Tajuk Bab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
  • Pemerintahan dan pentadbiran
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran .
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghormati pemimpin negara
Konsep/Istilah
  1. Tok Guru
  2. Mudir
  3. Daulah
  4. Tulah
  5. Amirul -Mukminin
  6. Sultan
  7. Kadi   
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 195-198.
Refleksi 50% Pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran