|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Dakap/Hubungan seluruh
bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menghuraikan konsep dan ciri-ciri
sistem ekonomi. serta kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad
ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M)
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Perbincangan Contoh soalan STPM
2013: Sejauhmanakah kegiatan ekonomi
masyarakat Malaysia pada hari ini merupakan cerminan kepada kegiatan ekonomi
penduduk Melaka pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.
1.
Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.
Setiap kumpulan membincangkan 1 isi dan menghasilkan esei
jawapan lengkap bagi isi berkenaan sahaja dalam masa 20 minit.
3.
Setiap wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar lain membuat catatan akta penting.
·
|
||||||||
KBAT
|
Menaakul
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta buih berganda/membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Kiwi .
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancer.Semua
kumpulan dapat menghuraikan isi dengan baik sesuai dengan kehendak
soalan.Pelajar juga kelihatan begitu bersemangat bertanya dan mengemukakan
pendapat.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA
KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menaakul
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Dakap/Hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
80%
pelajar telah berjaya menghasilkan pengenalan esei. Bagaimanapun, masih
banyak kesalahan tatabahasa dan konsep yang perlu diperbetul dan dibuat
penambahbaikan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membuat gambaran mental
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Bulatan/Mendefinisikan
mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi
Baitulmal
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta buih berganda/membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menghuraikan peranan institusi ekonomi Baitulmal dan
pelaksanaannya pada zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan
Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mensisntesis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Dakap/Hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar telah berjaya menghasilkan pengenalan esei. Bagaimanapun, masih ada
pelajar yang membuat kesalahan tatabahasa dan konsep yang perlu diperbetul
dan dibuat penambahbaikan.
|