Pages

Saturday, February 25, 2017

2017 Minggu 8 (20-25/2/17)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/2/17(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Sistem ekonomi.
Objektif
  1. Menghuraikan konsep dan ciri-ciri sistem ekonomi.
  2. Membincangkan kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M)
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. usaha tangga kejayaan.
  2. ikhtiar mencari rezeki yang halal lagi baik.
Konsep/Istilah
  1. Sadaqat .
  2. Fai
  3. Ghanimah
  4. Usyur.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menghuraikan konsep dan ciri-ciri sistem ekonomi. serta kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M)




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/2/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
6.55-8.15
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Sistem ekonomi.
Objektif
  1. Membincangkan kegiatan ekonomi pada zaman Kesultanan Melaka (abad ke-15).
Kaedah/Aktiviti
Perbincangan Contoh soalan STPM 2013: Sejauhmanakah kegiatan ekonomi masyarakat Malaysia pada hari ini merupakan cerminan kepada kegiatan ekonomi penduduk Melaka pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.

1.      Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.      Setiap kumpulan membincangkan 1 isi dan menghasilkan esei jawapan lengkap bagi isi berkenaan sahaja  dalam masa 20 minit.
3.      Setiap wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
4.      Pelajar lain membuat catatan akta penting.
  1. Sesi soal-jawab.
·     
KBAT
Menaakul
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih berganda/membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. usaha tangga kejayaan.
  2. ikhtiar mencari rezeki yang halal lagi baik.
Konsep/Istilah
Kiwi .
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar. 
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pembentangan berjalan lancer.Semua kumpulan dapat menghuraikan isi dengan baik sesuai dengan kehendak soalan.Pelajar juga kelihatan begitu bersemangat bertanya dan mengemukakan pendapat.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
22/2/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
2.00-3.20
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penulisan Hasil Penyelidikan :
  1. Menghasilkan esei.
Objektif
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar membawa laptop masing-masing.
  2. Pelajar menyambung tugas menghasilkan esei mengikut format yang betul dengan dibantu dan dipantau oleh guru, berdasarkan sumber-sumber yang telah diperoleh oleh pelajar.Sebahagian esei telah dihasilkan di rumah.
KBAT
Menaakul
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pendahuluan esei
  2. Badan esei/ isi 
  3. Kesimpulan
  4. Dokumentasi spt nota akhir, bibliografi, gambar, peta dsbnya.  (bahan lampiran)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
80% pelajar telah berjaya menghasilkan pengenalan esei. Bagaimanapun, masih banyak kesalahan tatabahasa dan konsep yang perlu diperbetul dan dibuat penambahbaikan.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
23/2/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
6.55-8.15
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep/definisi Baitulmal.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membuat gambaran mental 
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/Mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. Baitulmal .
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi Baitulmal



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
24/2/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
6.55-8.15
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menganalisis peranan institusi ekonomi Baitulmal dan pelaksanaannya pada  zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad  ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih berganda/membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. Baitulmal .
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menghuraikan  peranan institusi ekonomi Baitulmal dan pelaksanaannya pada  zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad  ke-9-11M).



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
25/2/17(Sabtu ganti-jadual Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
6.55-8.15
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penulisan Hasil Penyelidikan :
  1. Menghasilkan esei(sambungan).
Objektif
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menghasilkan esei mengikut format .
  2. Memasukkan gambar dalam esei.
KBAT
Mensisntesis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dokumentasi spt nota akhir, bibliografi, gambar, peta dsbnya    (bahan lampiran)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar telah berjaya menghasilkan pengenalan esei. Bagaimanapun, masih ada pelajar yang membuat kesalahan tatabahasa dan konsep yang perlu diperbetul dan dibuat penambahbaikan.