| Mata pelajaran | Tutorial |
| Tarikh | 16/4/12(Isnin) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk | Ulangkaji Sejarah Malaysia |
| Objektif | Menganalisis fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah yang ada dalam Tema 1 |
| Kaedah/Aktiviti | Perbincangan |
| Kbkk | menghubungkait |
| Nilai/Unsur patriotisme | Kerjasama |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Hampir 50% pelajar dapat menyatakan fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah yang ada dalam Tema 1. Manakala bagi pelajar lain, masih belum membuat apa-apa persediaan/ulangkaji Sejarah 6 Rendah |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 17/4/12(Selasa) |
| Kelas | 4S1 dan 4S3 |
| Tajuk |
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | Buku Teks Tingkatan Empat m/s 129-131. |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan strategi Nabi Muhammad s.a.w dalam menghadapi tentangan orang Quraisy. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 18/4/12(Rabu) |
| Kelas | 6AK1 |
| Tajuk |
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | Membanding beza. |
| Nilai/Unsur patriotisme | sedia menerima perubahan demi kemajuan negara |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan latar belakang dan sebab-sebab kejatuhan Kesyogunan Tokugawa yang membawa kepada usaha pemodenan oleh Maharaja Meiji serta membandingkan kejayaan pencapaian gerakan pemodenan antara yang dijalankan oleh negara China dan Jepun. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 18/4/12(Rabu) |
| Kelas | 6AK1 dan 6AK4/5 |
| Tajuk | Mula Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
|
| Objektif | Menganalisis faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di kalangan penduduk Asia. |
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | Menganalisis |
| Nilai/Unsur patriotisme | berfikiran terbuka. |
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | P&P berjalan lancar. Sebahagian besar pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di kalangan penduduk Asia tanpa merujuk buku,memandangkan mereka pernah mempelajari tajuk ini semasa di menengah atas dan semasa di tingkatan 6 Rendah. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 19/4/12(Khamis) |
| Kelas | 4S1 dan 4S3 |
| Tajuk |
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | Buku Teks Tingkatan Empat m/s 131-133. |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan isi- isi penting kandungan Perjanjian Hudaibiyah serta kepentingannya dalam gerakan dakwah Islam dalam jangkamasa panjang. |
| Mata pelajaran | Sejarah 2 |
| Tarikh | 20/4/12(Jumaat) |
| Kelas | 6AK1 dan 6AK4/5 |
| Tajuk | Perkembangan Nasionalisme di Indonesia
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk | menjelaskan sebab dan akibat |
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor perkembangan pesat Sarekat Islam dan punca-punca kemerosotannya. |
| Mata pelajaran | Sejarah |
| Tarikh | 21/4/12(Sabtu ganti-jadual hari Khamis) |
| Kelas | 4S1 dan 4S2 |
| Tajuk |
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
|
| Objektif |
|
| Kaedah/Aktiviti |
|
| Kbkk |
|
| Nilai/Unsur patriotisme |
|
| Konsep/Istilah |
|
| Sumber rujukan | Buku Teks Tingkatan Empat m/s 134-137. |
| Refleksi | Pelajar dapat menyatakan peristiwa-peristiwa penting ke arah pembukaan semula Kota Mekah dan kepentingannya. |
No comments:
Post a Comment