Pages

Thursday, August 1, 2013

Minggu 31(29/7/13-2/8/13)



Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh29/7/13  (Isnin)
Kelas6AK1/2
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Penentangan terhadap kuasa asing.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. pembatalan sistem kontrak sewa tanah
  2. anarki
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19  .

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh29/7/13  (Isnin)
Kelas6RK5
TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Pertama 1914 – 1918
Objektif
  1. Menjelaskan  sebab dan kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. Sesi soal-jawab
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah
  1. Perang Dunia
  2. Triple Alliance
  3. Triple Entente
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Perang Dunia Pertama
  4. World War 
  5. Treaty of Brest-Litovsk
  6. Perjanjian Versailles
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Pertama  terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20)

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh30/7/13 (Selasa)
Kelas4S3
TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
  • Imperialisme Barat di Asia Tenggara
Objektif
  1. Menyatakan maksud imperialisme.
  2. Menjelaskan dengan contoh faktor imperialisme Barat ke atas Asia.
  3. Mengklasifikasikan kesan-kesan imperialisme Barat ke atas Asia. 
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Bersedia mempertahankan kedaulatan negara
  2. Menghargai sumber kekayaan hasil bumi negara.
Konsep/Istilah  
  1. Imperialisme
  2. Imperialis
  3. Penjajahan
  4. Kolonial
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 237-240.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan dengan contoh faktor imperialisme Barat ke atas Asia dan kesan-kesannya.Tamat bab 9.

Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh30/7/13 (Selasa)
Kelas6AK1/2
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Penentangan terhadap kuasa asing.
Objektif
  1. menilai peranan tokoh di  Indonesia dan Myanmar :
  • (i) Diponegoro 
  • (ii) Thibaw
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. pembatalan sistem kontrak sewa tanah
  2. anarki
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan  peranan tokoh berkenaan .

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh30/7/13 (Selasa)
Kelas6RK5
TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Kedua 1942 – 1945
Objektif
  1. Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah
  1. Perang Dunia
  2. Pemerintahan SCAP di Jepun
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dunia Kedua 
  4. World War
  5. Perjanjian Versailles  
  6. Adolf Hitler-Wikipedia
  7. Benito Mussolini
  8. Supreme Commander for the Allied Powers (SCAP)
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20)


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh31/7/13  (Rabu)
Kelas6RK5
TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dingin 1945 – 1955
Objektif
  1. Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dingin  terutama yang melibatkan  Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. Sesi soal-jawab
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Perang Dingin
  2. Doktrin Truman
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dingin
  4. Doktrin Truman
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dingin  terutama yang melibatkan  Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20)


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh31/7/13  (Rabu)
Kelas6AK1/2
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Menghuraikan kesan penjajahan asing terhadap pentadbiran tempatan.
  2. Membincangkan perkembangan ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tanaman Paksa/Sistem Kultur
  2. Sistem/Dasar Liberal
  3. Golongan chettiar.
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
RefleksiPelajar dapat  membincangkan kesan penjajahan asing terhadap  pentadbiran tempatan serta perkembangan ekonomi di  Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 .

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh1/8/13  (Khamis)
Kelas6RK5
TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  •  Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan  di China (abad ke-20)
Objektif
  1. Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di China pada abad ke 20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Dekolonisasi
  2. Tiga prinsip rakyat(San Min Chu)
  3. Kuomintang
  4. Long March
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Dr.Sun Yat Sen
  4. Kuomintang 
  5. Parti Komunis China
  6. Perang China-Jepun 1937
  7. Jeneral Chiang Kai Shek
  8. Mao Tze Tung
  9. Tung Meng Hui
RefleksiPelajar dapat menjelaskan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di China pada abad ke 20 mengikut kronologi.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh1/8/13  (Khamis)
Kelas6AK1/2
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Membincangkan perkembangan pendidikan di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. pendidikan sekular
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
RefleksiPelajar dapat  membincangkan perkembangan pendidikan di  Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 .

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh1/8/13  (Khamis)
Kelas4S3
TajukMula Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
  • Ekonomi tradisional: Ciri-ciri
  • Ekonomi dagangan:Sistem pertanian komersil
Objektif
  1. Menyatakan maksud ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
  2. Membandingkan ciri-ciri ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan.
  3. Menjelaskan dasar British terhadap perusahaan getah .
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
  3. Sentiasa meningkatkan kualiti hasil kerja
Konsep/Istilah  
  1. Sara diri
  2. Komersil
  3. Dwi-ekonomi
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 243-250.
RefleksiPelajar dapat membandingkan ciri-ciri ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan dan mengaitkannya dengan dasar British.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh2/8/13 (Jumaat)
Kelas6RK5
TajukTema 4:Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan  di  India (abad ke-20)
Objektif
  1. Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di India pada abad ke 20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Dekolonisasi
  2. Pergerakan Khalifat
  3. Anugerah Perkauman
  4. Persidangan meja bulat
  5. teori bahagi dan keluar
  6. satyagraha
  7. ahimsa
  8. swadesi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Mahatma Gandhi
  4. Indian National Congress
  5. Rowlatt Act 1919
  6. Montagu-Chelmsford Reforms
  7. Communal Award  and Poona Pact 1932
  8. Pandit Jawaharlal Nehru
  9. Muhammad Ali Jinnnah
  10. Pembahagian India
RefleksiPelajar dapat menjelaskan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di India pada abad ke 20 mengikut kronologi.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh2/8/13 (Jumaat)
Kelas6AK1/2
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Faktor kemunculan
Objektif
  1. Menganalisis faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19) dalam aspek:
  • (i)pengaruh agama
  • (ii)peranan bahasa dan kesusasteraan
  • (iii) pengaruh kewartawanan
  • (iv) peranan pendidikan
  • (v) peranan golongan intelektual
  • (vi) pengaruh luar.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pongyi
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan pelbagai faktor kemunculan nasionalisme di  Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 .

No comments:

Post a Comment