Pages

Friday, March 17, 2017

Minggu 11(13-17/3/17)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/3/17(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Falsafah pendidikan Islam.
Objektif
  1. Menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman  Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Madrasah.
  2. Kitab musnad
  3. Kitab sunan
  4. Ilmu kalam
  5. Ilmu tasawwuf
  6. Ilmu sekular
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman  Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/3/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
6.55-8.15
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di Mesir (abad ke-8M). 
  2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Mesir (abad ke-8M) . 
  3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. zawiyah
  2. luh
  3. waiz
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat mencapai objektif yang ditetapkan.
Pelajar diminta membentuk kumpulan dan diberi tugasan menyediakan soalan kuiz untuk aktiviti bagi tajuk pada hari seterusnya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/3/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
2.00-3.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:KK
  • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar.
Objektif
  1. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
  2. Memastikan setiap pelajar ada fail back up bagi setiap hasil kerja mereka sama ada disimpan dalam emel atau google drive masing-masing..
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan esei yang dihasilkan adalah tepat mengikut format yang betul .
KBAT
Menganalisis/ Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
  1. Nota akhir.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
 60% pelajar telah menyiapkan bahagian badan esei sekurang-kurangnya 3 perenggan isi. Manakala 40% lagi sedang berusaha  mengarang isi esei untuk perenggan ke-dua.Pelajar diingatkan agar berusaha menyiapkan sekurang-kurangnya 80% esei semasa cuti pertengahan Penggal nanti.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/3/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
6.55-8.15
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di  Acheh (abad ke-16-17M). 
  2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Acheh (abad ke-16-17M). 
  3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuiz berkumpulan.
  2.  Setiap kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
  3.  Kumpulan pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan pertama.
  4. Seterusnya kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga habis pusingan kedua.
  5. Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan.
  6. Bermakna setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. meunasah
  2. Rangkang
  3. Dayah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
90% pelajar melibatkan diri secara aktif dalam perjalanan kuiz.1 kumpulan terlupa menyiapkan soalan kuiz. Bagaimanapun perjalanan pengendalian kuiz teratur.
Pelajar  meminta agar aktiviti hari ini diteruskan lagi .Mereka diberi tugasan menyediakan soalan kuiz untuk aktiviti bagi tajuk pada hari seterusnya.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/3/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
6.55-8.15
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Perkembangan ilmu
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-11-13M)dan Khalifah Umayyah di Andalusia (abad ke-11-13M) . 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuiz berkumpulan.
  2.  Setiap kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
  3.  Kumpulan pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan pertama.
  4. Seterusnya kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga habis pusingan kedua.
  5. Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan.
  6. Bermakna setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
  7. Nilai markah ialah 2 bagi soalan utama manakala 1 markah untuk soalan terbuka
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. naqli dan aqli
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menyiapkan soalan kuiz. Bagaimanapun, Pengendalian kuiz  tidak dapat dihabiskan kerana guru menggunakan masa pertama untuk membincangkan kertas jawapan peperiksaan Ujian Diagnostik pelajar yang perlu diberi beberapa komen.Pengendalian kuiz akan bersambung selepas cuti pertengahan penggal.


No comments:

Post a Comment