Pages

Thursday, May 8, 2014

Minggu 19 (5-9/5/14)

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh5/4/14(Isnin)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  •   Hijrah
Objektif
  1. Menyatakan konsep Hijrah
  2. Menyenaraikan pihak yang terlibat membantu nabi semasa bersembunyi di Gua Thur.
  3. Menjelaskan sebab dan tujuan Hijrah serta kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Hijrah.
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 119-121
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud hijrah dalam konteks tamadun Islam dan menyangkal dakwaan buruk orientalis Barat dengan hujah tertentu.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh6/4/14(Selasa)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Gerakan nasionalisme.
Objektif
  1. Menerangkan faktor kemunculan gerakan nasionalisme di  Mesir dan Syria (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Memanfaatkan penggunaan pelbagai medium untuk menggerakan semangat cinta negara.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Ikhwanul Muslimin.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor kemunculan gerakan nasionalisme di  Mesir dan Syria (abad ke-20).



Mata  pelajaranSejarah
Tarikh7/4/14(Rabu)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perang Dunia Pertama.
Objektif
  1. Membincangkan penglibatan Khalifah Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Pan-Islamisme.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  penglibatan Khalifah Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama (abad ke-20).


Mata   pelajaranSejarah
Tarikh8/4/1(Khamis)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  •   Piagam Madinah
Objektif
  1. Menyatakan isi kandungan Piagam Madinah dan kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan oleh pelajar
  2. sesi soal-jawab
  3. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
  2. menghormati pemimpin yang adil.
Konsep/Istilah
  1. Piagam
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s  124-129
RefleksiPembentangan berjalan lancar.Pelajar dapat menyatakan isi- isi penting Piagam Madinah terutamanya yang menjelaskan bahawa nabi Muhammad sebagai pemimpin di Madinah.



Mata  pelajaranSejarah
Tarikh8/4/14(Khamis)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Pembentukan negara bangsa
Objektif
  1. Menghuraikan faktor-faktor pembentukan negara bangsa Turki dan Mesir (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Tanzimat
  2. Turki Muda.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  penglibatan Khalifah Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama (abad ke-20).Tamat silibus Penggal 2.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh9/4/14(Jumaat)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
  • ULANGKAJI.
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi soalan  Peperiksaan Percubaan Kelantan 2012.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. struktur dan ciri-ciri masyarakat jahiliah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. soalan Peperiksaan Percubaan Kelantan 2013,set 1. 
RefleksiKebanyakan pelajar dapat menyatakan beberapa fakta berkaitan.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh9/4/14(Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  •  Penyebaran Islam
  •  Perjanjian Hudaibiyah.
Objektif
  1. Menyatakan tindakan orang Quraisy menentang penyebaran Islam dan Kerajaan Islam di Madinah.
  2. Menjelaskan strategi Nabi Muhammad s.a.w dalam menghadapi tentangan berkenaan.
  3. Menyusun peristiwa-peristiwa penting ke arah termeterainya Perjanjian Hudaibiyah .
  4. Menyenaraikan isi kandungan Perjanjian Hudaibiyah dan kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
  2. keadilan
  3. tolak ansur
Konsep/Istilah
  1. Perang Khandak.
  2. gencatan senjata. 
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s  129-133.
RefleksiPelajar dapat menyatakan strategi Nabi Muhammad s.a.w dalam menghadapi tentangan orang Quraisy  dan menjelaskan isi- isi penting kandungan Perjanjian Hudaibiyah serta kepentingannya dalam gerakan dakwah Islam dalam jangkamasa panjang.

No comments:

Post a Comment