Pages

Friday, February 3, 2012

Minggu 5 (30/1/12-3/2/12)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/1/12(Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukSistem Agama dan kepercayaan.
  • Hindu dan Buddha
  • Confucianisme
  • Taoisme
ObjektifMenganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatan sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotismehormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain
Konsep/Istilah
  1. animisme
  2. Nirvana
  3. Hinayana
  4. Mahayana
  5. Hukum karma
  6. Ahimsa
RefleksiPelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh31/1/12(Selasa)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
  • Latar belakang
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun(pemerintahan dan pentadbiran)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek pemerintahan dan pentadbiran,dan membandingkannya antara satu sama lain.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dinasti
  2. Demokrasi
  3. Republik
  4. Tirani
  5. Aristokrasi
  6. Birokrasi
  7. Perang Kalinga
  8. Oligarki
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 37-45
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang setiap tamadun dengan mengaitkannya dengan tajuk yang telah dipelajari dalam Bab 1. Mereka juga dapat sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh1/2/12(Rabu)
Kelas6AK1
TajukSistem Agama dan kepercayaan (sambungan).
  • Shintoisme
  • Islam
  • Kristian
  • Jainisme
Objektifmenganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatan sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotismehormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain
Konsep/Istilah
  1. takama no hara (syurga)
  2. yomi no kuni (neraka)
  3. tokoyo no kuni (dunia)
  4. Kami (jiwa dan semangat)
  5. Matsuri (upacara perarakan dalam ajaran Shinto)
  6. Syuhen (perantaraan dlm komunikasi dengan orang mati)
  7. Akidah dan syariah
  8. Li(tingkah laku yg sopan)
  9. Jen(harga diri dan kemanusiaan)
RefleksiPelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh1/2/12(Rabu)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
  • Latar belakang
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun(pemerintahan dan pentadbiran)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek pemerintahan dan pentadbiran,dan membandingkannya antara satu sama lain.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dinasti
  2. Demokrasi
  3. Republik
  4. Tirani
  5. Aristokrasi
  6. Birokrasi
  7. Perang Kalinga
  8. Oligarki
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 37-45
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang setiap tamadun dengan mengaitkannya dengan tajuk yang telah dipelajari dalam Bab 1. Mereka juga dapat sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh2/2/12(Khamis)
Kelas6AK4/5
TajukSistem Agama dan kepercayaan (sambungan).
  • Shintoisme
  • Islam
  • Kristian
  • Jainisme
Objektifmenganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatan sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotismehormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain
Konsep/Istilah
  1. takama no hara (syurga)
  2. yomi no kuni (neraka)
  3. tokoyo no kuni (dunia)
  4. Kami (jiwa dan semangat)
  5. Matsuri (upacara perarakan dalam ajaran Shinto)
  6. Syuhen (perantaraan dlm komunikasi dengan orang mati)
  7. Akidah dan syariah
  8. Li(tingkah laku yg sopan)
  9. Jen(harga diri dan kemanusiaan)
RefleksiPelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh2/2/12(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun(Perundangan,peluasan kuasa dan ekonomi)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek perundangan,peluasan kuasa dan ekonomi serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Patuh kepada undang-undang
Konsep/Istilah
  1. Zaman Graeco-Roman
  2. Jalan Sutera Darat
  3. Hukum Kanun 12
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 37-45
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh3/2/12 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukSistem ekonomi di Asia
Objektifmenganalisa perubahan dalam sistem ekonomi tradisi yang lebih menumpukan aktiviti pertanian kepada aspek yang lebih luas dalam ekonomi moden iaitu turut melibatkan aktiviti perdagangan.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pelajar menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat setempat.
  2. guru menerangkan aktiviti ekonomi masyarakat Asia semasa penjajahan Barat
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumber alam
  2. sedia berubah kearah kebaikan.
Konsep/Istilah
  1. ekonomi dualisme
  2. Zamindar
  3. Hyakusho
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat Asia semasa penjajahan Barat. Mereka juga dapat menyenaraikan ciri-ciri perbandingan antara ekonomi tradisi dan ekonomi moden/komersial.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh3/2/12 (Jumaat)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun(Perundangan dan peluasan kuasa dan ekonomi )
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek perundangan,peluasan kuasa dan ekonomi serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Patuh kepada undang-undang
Konsep/Istilah
  1. Zaman Graeco-Roman
  2. Jalan Sutera Darat
  3. Hukum Kanun 12
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 37-45
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

No comments:

Post a Comment