Pages

Saturday, February 2, 2013

Minggu 5 (28/1/13- 2/2/13)

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh28/1/13  (Isnin)
Kelas6AK1/2
TajukKERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penyelidikan Bahan :
  1. Mengenal pasti bahan
  2. Mencari dan mengumpul bahan
  3. Menyaring bahan 
Objektif
  1. Menyenaraikan sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk.
  2. Mengumpul sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk yang dipilih daripada sumber internet, arkib, temu bual, dan perpustakaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. sumber primer dan sekunder.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
RefleksiKebanyakan pelajar berjaya menyenarai dan mengumpulkan sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk yang dipilih daripada sumber internet, arkib, temu bual, dan perpustakaan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh29/1/13(Selasa)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Bentuk pemerintahan:Pemerintahan pusat dan wilayah.
Objektif
  1. Menganalisis struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat dan wilayah pada zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7) dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-16-17).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sumber Ijmak  
  2. Ijtihad
  3. Janissari
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat dan wilayah pada zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7) dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-16-17).

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh29/1/13 (Selasa)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun(Perundangan , peluasan kuasa dan ekonomi )
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek perundangan,peluasan kuasa dan ekonomi serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Patuh kepada undang-undang
Konsep/Istilah
  1. Zaman Graeco-Roman
  2. Jalan Sutera Darat
  3. Hukum Kanun 12
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 37-45
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh30/1/13(Rabu)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Bentuk pemerintahan:Pemerintahan pusat dan wilayah.
Objektif
  1. Menjelaskan sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Amir
  2. Khutub Khanah Akhbar
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M).

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh31/1/13(Khamis)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Jihad.
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian jihad pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Jihad
  2. Berleybey
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  pengertian jihad pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh31/1/13(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Pendidikan,falsafah, sains dan teknologi)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek Pendidikan,falsafah, sains dan teknologi serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai nilai ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Zaman Vedik
  2. peperiksaan awam China
  3. Stoisisme
  4. legalisme
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 53-58.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh1/2/13(Jumaat)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Peperangan.
Objektif
  1. Menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).  
  2. Menjelaskan peristiwa Perang Badar,Uhud dan Khandak sebagai contoh.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Khandak/Al-Ahzab
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan  etika dan strategi peperangan
pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M) dengan menjelaskan peristiwa Perang Badar,Uhud dan Khandak sebagai contoh. 

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh2/2/13(Sabtu ganti-Jadual Khamis)
Kelas6AK1/2
TajukKERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penulisan Hasil Penyelidikan :
  1. Menghasilkan esei.
Objektif
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul dengan dibantu oleh guru, berdasarkan sumber-sumber yang telah diperoleh oleh pelajar.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pendahuluan esei
  2. Badan esei/ isi 
  3. Kesimpulan
  4. Dokumentasi spt nota akhir, bibliografi, gambar, peta dsbnya     (bahan lampiran)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan langkah-langkah menghasilkan esei mengikut format yang betul dengan menunjukkan hasil kerja mereka.Sebahagian pelajar telah berjaya menghasilkan pengenalan esei mengikut format berkenaan dan akan menyambung tugasan menyiapkan esei di rumah.

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh2/2/13(Sabtu ganti-Jadual Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Seni bina, Bahasa dan kesusasteraan,serta sistem sosial)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek berkenaan serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai peninggalan sejarah
Konsep/Istilah
  1. Acropolis
  2. Parthenon
  3. Aqueduct
  4. epik
  5. cerita inkarnasi
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 59-63.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.
 

No comments:

Post a Comment