Pages

Friday, October 3, 2014

Minggu 40 (29/9/14-3/10/14)

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh29/9/14(Isnin)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 2   :Ulangkaji  Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Latar belakang
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani .
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dinasti
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 37-41
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang setiap tamadun dengan mengaitkannya dengan tajuk yang telah dipelajari dalam Bab 1.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh29/9/14(Isnin)
Kelas6RK4
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei bagi Peperiksaan Percubaan Penggal 1.
Objektif
  1. Menganalisis kehendak setiap soalan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengenalpasti kata kunci setiap soalan. 
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah  
  1. Eropah Barat (England, Jerman, Perancis)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Silibus Sejarah STPM Penggal 1. 
  4. Kertas soalan dan skema pemarkahan Peperiksaan Percubaan Penggal 1.
RefleksiPelajar dapat menyatakan  kepentingan sesuatu tajuk dalam Tema 1 berdasarkan jadual analisis soalan  . 


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh1/10/14  (Selasa)
Kelas6AK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Galurkan langkah-langkah ke arah kemerdekaan  Persekutuan Tanah Melayu antara tahun 1946 hingga tahun 1957.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Galurkan.
Sumber rujukan
  1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh1/10/14  (Selasa)
Kelas6RK4
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghasilkan pengenalan yang baik bagi soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Huraikan peranan pembesar dalam sistem beraja di China.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kepentingan tanggungjawab dalam organisasi.
Konsep/Istilah
  1. Golongan Mandarin
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
RefleksiPelajar dapat menghasilkan pengenalan yang baik dengan mengambilkira saranan guru. .


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh2/10/14  (Rabu)
Kelas6AK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Jelaskan perubahan peranan raja pada sebelum dan selepas penjajahan British di Tanah Melayu .
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
  2. perpaduan pelbagai kaum membawa kemakmuran
Konsep/Istilah
  1. Garis masa sebelum dan selepas zaman penjajahan.
Sumber rujukan
  1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh2/10/14  (Rabu)
Kelas6RK4
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei.
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut(sambungan):
  • Huraikan peranan pembesar dalam sistem beraja di China.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kepentingan tanggungjawab dalam organisasi.
Konsep/Istilah
  1. Golongan Mandarin
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh2/10/14 (Khamis)
Kelas6AK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Nyatakan ciri-ciri kerajaan demokrasi berparlimen di Malaysia sehingga tahun 1963.  
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
  2. perpaduan pelbagai kaum membawa kemakmuran
Konsep/Istilah
  1. Galurkan.
Sumber rujukan
  1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

Tarikh2/10/14 (Khamis)
Kelas4K8
CatatanMengawasi kelas peperiksaan


Tarikh3/10/14 (Jumaat)
Kelas4K8
CatatanMengawasi kelas peperiksaan


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh3/10/14  (Jumaat)
Kelas6RK4
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei.
Objektif
  1. Menghasilkan penutup yang baik bagi  soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut (sambungan):
  • Huraikan peranan pembesar dalam sistem beraja di China.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kepentingan tanggungjawab dalam organisasi.
Konsep/Istilah
  1. Golongan Mandarin
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
RefleksiPelajar dapat menghasilkan penutup dengan baik dengan mengambilkira saranan guru.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh3/10/14  (Jumaat)
Kelas6AK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Terangkan usaha-usaha yang dilakukan oleh Kaum Muda untuk membangkitkan kesedaran nasionalisme di Tanah Melayu pada abad ke-20.
  • Terangkan cabaran-cabaran yang perlu dihadapi oleh negara Malaysia bagi merealisasikan Wawasan 2020.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
  2. perpaduan pelbagai kaum membawa kemakmuran
Konsep/Istilah
  1. Kaum Muda dan Kaum Tua
  2.  Wawasan 2020.
Sumber rujukan
  1. Modul Pentaksiran STPM Sejarah Penggal 3,Ilmu Bakti.
RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.

No comments:

Post a Comment