Pages

Thursday, January 22, 2015

Minggu 4(19-23/1/15)

Mata    pelajaranSejarah
Tarikh19/1/15(Isnin)
Kelas4K2
Tajuk
Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  •  Makna tamadun
  • Ciri-ciri tamadun
Objektif
  1. Menerangkan konsep tamadun dari sudut bahasa Arab,Inggeris dan pandangan Islam.
  2. Menyatakan ciri-ciri tamadun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. sumbang saran.
  3. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur   patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Civitas
  2. mudun
  3. madain
  4. madana
  5. Hieroglif
  6. Cuneiform
  7. Ideogram.
  8. Politeisme
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 4-8.
RefleksiPelajar dapat menyatakan konsep dan ciri-ciri tamadun.


Tarikh                              20-21/1/15
CatatanGuru terlibat dalam mesyuarat penyelarasan Rubrik Kerja Kursus Sejarah STPM di UPP,Matang.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh22/1/15(Khamis)
Kelas6AK4
TajukKERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penyediaan Cadangan Penyelidikan:
  1. Tajuk
  2. Pengenalan
  3. Objektif
  4. Permasalahan kajian
  5. Skop kajian
Objektif
  1. Mengenalpasti langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan.
  2. Menghuraikan konsep dan cara pelaksanaan setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sorotan kajian lepas.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
RefleksiPelajar dapat menjelaskan langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan serta konsep setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan.

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh22/1/15(Khamis)
Kelas4K2
Tajuk
Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Proses pembentukan tamadun Mesopotamia (Sumeria) .
Objektif
  1. Menghuraikan ciri-ciri dan proses pembentukan  tamadun Mesopotamia (Sumeria) .
Kaedah/Aktiviti
  1. Mencari maklumat berkaitan (aktiviti dalam kumpulan)
  2. Penerangan oleh guru.
  3. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Teokrasi
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 8-14.
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri dan proses pembentukan tamadun Mesopotamia.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh23/1/15(Jumaat)
Kelas6AK4
TajukKERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penyediaan Cadangan Penyelidikan(sambungan):
      6. Sorotan kajian lepas
      7. Kaedah kajian
      8. Pembahagian struktur esei
      9. Penutup 
     10.Bibliografi
Objektif
  1. Mengenalpasti langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan.
  2. Menghuraikan konsep dan cara pelaksanaan setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sorotan kajian lepas.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
RefleksiPelajar dapat menjelaskan langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan serta konsep setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan.Mereka diberi tempoh 1 minggu dari sekarang untuk penyediaan kertas cadangan penyelidikan.Sementara itu, P&P akan diteruskan dengan Sejarah Kertas 2 (Tamadun Islam).Contoh proposal diberi sebagai rujukan atau panduan kepada pelajar.

No comments:

Post a Comment