Pages

Friday, June 17, 2016

Minggu 24 (13-17/6/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
13/6/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  • Perjanjian Hudaibiyah.
Objektif
  1. Menyusun peristiwa-peristiwa penting ke arah termeterainya Perjanjian Hudaibiyah .
  2. Menyenaraikan isi kandungan Perjanjian Hudaibiyah dan kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
      1.      Kuliah
      2.      sesi soal-jawab
      3.      mencatat nota
KBAT
Menyelesai masalah
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      kerjasama
       2.      menghormati pemimpin yang adil.
Konsep/Istilah
1.       gencatan senjata. 
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .131-133
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 104
Refleksi









Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/6/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
  1. Pengenalan  format sejarah STPM Penggal 3
  2. BAHAGIAN A: SEJARAH MALAYSIA
  • Tema 1: Masyarakat 
  • :Institusi  pemerintahan pada abad ke-19
                : Raja.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan peranan raja.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. golongan pemerintah dan  yang diperintah
  2. sistem warisan
  3. sistem penggiliran.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi








Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/6/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
10.50-12.40
Tajuk
Tema 1: Masyarakat 
  • Institusi  pemerintahan pada abad ke-19
                : Pembesar.
Objektif
  1. Menghuraikan konsep, hierarki, dan peranan pembesar.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
  3. Latihan menulis esei:
·         Huraikan peranan pembesar dalam masyarakat Melayu pada  abad ke-19.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
sistem pembesar 4 lipatan.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 
  5. Skor kertas Aktual Sejarah Penggal 3,kertas model 8,ms 22 dan J108-J109.
Refleksi









Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
15/6/16 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  •        Pembukaan semula Kota Mekah
Objektif
  1. Menyusun peristiwa-peristiwa penting ke arah pembukaan semula Kota Mekah
  2. Menyenaraikan beberapa kepentingan pembukaan semula Kota Mekah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
Menyelesai masalah
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sikap memaafkan amalan terpuji.
  3. cekal dan tabah.
Konsep/Istilah
  1. khutbah. 
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s  134-137.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 105
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/6/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
Tema 1: Masyarakat 
  • Hukum adat dan undang-undang pada abad ke-19
Objektif
  1. Menerangkan bentuk dan pelaksanaan Adat Perpatih dan Adat Temenggung.
  2. Menghuraikan prinsip-prinsip umum Undang-Undang 99 Perak dan Undang-Undang Tubuh Johor.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Adat
  2. Undang-Undang
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 
Refleksi










Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
17/6/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
Tema 1: Masyarakat 
  • Sistem sosial pada abad ke-19
Objektif
  1. Menerangkan  konsep dan susun lapis masyarakat
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Golongan merdeheka
  2. Hamba Dengan
Sumber  rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 
Refleksi









Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
17/6/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Mula Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  •    Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang dan maksud khalifah
  2. Menyenaraikan syarat dan cara pemilihan khalifah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
  3. Melengkapkan tempat kosong pada rajah pokok/peta minda yang dilukis oleh guru di papan tulis berpandukan buku teks.
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat kerja berpasukan
Konsep/Istilah
  1. Baiah
  2. khalifah
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s  141-144.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 108-109
Refleksi












No comments:

Post a Comment