|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
pembelajaran
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotism/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
BBM/Sumber
rujukan
|
1.
Teks
Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.
Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3.
Teks
Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4.
Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM.
|
||||||||
Refleksi
|
6AK4 :
100% pelajar dapat menjelaskan
konsep ummah dan proses pembentukan
ummah pada zaman Nabi Muhammad SAW.
6AK5:
100% pelajar dapat menjelaskan
konsep ummah dan proses pembentukan
ummah pada zaman Nabi Muhammad SAW.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
pembelajaran
|
Menjelaskan
konsep dan teori ilmu sejarah.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotism/Kemahiran insaniah
|
1.
Berfikiran Kritikal
2.
Menyelesaikan
masalah
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
sumber
primer dan sekunder.
|
||||||||
BBM/Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan konsep
dan teori ilmu sejarah
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
pembelajaran
|
1.
Menghuraikan proses penyatuan ummah pada zaman Nabi
Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7
M).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
1.
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotism/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
nepotisme
|
||||||||
BBM/Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
6AK4 :
100% pelajar
dapat menjelaskan proses penyatuan ummah pada zaman
Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad
ke-6-7 M).
6AK5:
100% pelajar
dapat menjelaskan proses penyatuan ummah pada zaman
Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad
ke-6-7 M).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Sedia
berubah ke arah yang lebih baik
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan
perubahan
daripada sifat negatif masyarakat Jahiliyah kepada positif dalam masyarakat
Islam.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
pembelajaran
|
Menjelaskan
konsep dan teori ilmu sejarah.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotism/Kemahiran insaniah
|
Berfikiran Kritikal & Menyelesaikan masalah
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
sumber
primer dan sekunder.
|
||||||||
BBM/Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan konsep
dan teori ilmu sejarah
|
Tarikh
|
12/1/17(Khamis)
|
Catatan
|
Cuti Umum untuk negeri Sarawak
sempena penghormatan terakhir untuk jenazah Ketua Menteri Sarawak.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menganalisis perubahan daripada
sifat negatif masyarakat Jahiliyah kepada positif dalam masyarakat Islam.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Sedia
berubah ke arah yang lebih baik
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4. Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM.
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan
perubahan
daripada sifat negatif masyarakat Jahiliyah kepada positif dalam masyarakat
Islam.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
1.
Membincangkan perkembangan masyarakat
Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung
Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4. Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM.
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat
menjelaskan perkembangan
masyarakat Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di
Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
|
No comments:
Post a Comment