Pages

Saturday, June 17, 2017

2017 Minggu 24 (12-17/6/17)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
12/6/17(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Catatan
Tiada P&P kerana pelajar tingkatan 6 Atas
ada taklimat bersama Tuan Pengetua



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
12/6/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
  1. Masyarakat Industri  (abad ke-18-19M)
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat Industri secara umum.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:  
  • Terangkan maksud masyarakat industri dan ciri-ciri masyarakat  Industri.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Rusuhan Luddite
  2. Golongan Proletariat
Sumber rujukan
  1. Revolusi Perindustrian-Pengertian dan latar belakang
  2. INDUSTRIAL REVOLUTION
  3. Revolusi Perindustrian-Wikipedia Bahasa Melayu
  4. History of technology
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi. 
  6. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat Industri secara umum.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/6/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
  1. Pengenalan  format sejarah STPM Penggal 3
  2. BAHAGIAN A: SEJARAH MALAYSIA
  • Tema 1: Masyarakat 
  • :Institusi  pemerintahan pada abad ke-19
                : Raja.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan peranan raja.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. golongan pemerintah dan  yang diperintah
  2. sistem warisan
  3. sistem penggiliran.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan peranan raja.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 5 peranan .



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/6/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
1.      Masyarakat Industri di England (abad ke-18-19M)
Objektif
1.      Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat  Industri di England
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran
2.      Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:  
  • Bincangkan faktor-faktor perkembangan masyarakat  Industri di England pada abad ke-18-19M.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
1.      Rusuhan Luddite
2.      Akta Kombinasi.
3.      Eropah Barat
4.      Sanitasi
Sumber rujukan
2.      INDUSTRIAL REVOLUTION
4.      History of technology
5.      Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi. 
6.      Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  faktor-faktor perkembangan masyarakat  Industri di England pada abad ke-18-19M.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan  3 faktor

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/6/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
Tema 1: Masyarakat 
  • Institusi  pemerintahan pada abad ke-19
                : Pembesar.
Objektif
  1. Menghuraikan konsep, hierarki, dan peranan pembesar.
Kaedah/Aktiviti
1.      Perbincangan dan pembentangan kumpulan.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
sistem pembesar 4 lipatan.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 
  5. Skor kertas Aktual Sejarah Penggal 3,kertas model 8,ms 22 dan J108-J109.
Refleksi
Setiap wakil pelajar dapat menjelaskan peranan pembesar sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 5 peranan bagi setiap aspek yang ditugaskan kepada setiap kumpulan .
Terdapat pelajar  yang tidak memberi perhatian semasa kawan membuat pembentangan.Pelajar berkenaan telah diberi teguran.
Keseluruhannya pembentangan berjalan lancer. Aktiviti penghasilan bahan pembentangan juga mendapat kerjasama setiap ahi kumpulan.Ada yang mencari bahan ada yang menulis di  mini whiteboard yang diberi kepada setiap kumpulan dan ada yang diberi tugas membentang.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/6/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
2.00-3.30
Tajuk
  1. Masyarakat Industri di Jerman (abad ke-18-19M)
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat  Industri di Jerman
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:  
  • Perkembangan revolusi  industri di Jerman meninggalkan pelbagai kesan dari sudut politik,ekonomi dan sosial.Bincangkan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. junker
  2. sosialisme
  3. Eropah Tengah
Sumber rujukan
  1. Revolusi Perindustrian-Pengertian dan latar belakang
  2. INDUSTRIAL REVOLUTION
  3. Revolusi Perindustrian-Wikipedia Bahasa Melayu
  4. History of technology
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi. 
  6. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat  Industri di Jerman  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 4 ciri .




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/6/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Tema 1: Masyarakat 
  • Hukum adat dan undang-undang pada abad ke-19
Objektif
  1. Menerangkan bentuk dan pelaksanaan Adat Perpatih dan Adat Temenggung.
  2. Menghuraikan prinsip-prinsip umum Undang-Undang 99 Perak dan Undang-Undang Tubuh Johor.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Adat
  2. Undang-Undang
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan Hukum adat dan undang-undang pada abad ke-19 .Mereka juga dapat menyatakan perbandingan antara setiap aspek berkaitan  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri .




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/6/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Mula Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • :Sistem Beraja di China  abad ke 16-20M
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri sistem beraja secara umum.
  2. menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan dalam kumpulan untuk mencari peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek
  2. Setiap kumpulan disediakan sekeping mini whiteboard dan 1-2 batang pen marker
  3. Pembentangan kumpulan
  4. Sesi soal -jawab dan sumbang saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Beraja 
Sumber rujukan
  1. Dinasti Qing/Ching
  2. Maharani Dowager Tsu Hsi
  3. Sistem Beraja di China
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  5. Teks Sejarah Pra-U,Longman.
  6. Nota lengkap sejarah STPM,Fajar Bakti. 
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek .Pembentangan berjalan lancar. Majoriti pelajar memberi kerjsama dengan bertanya pelbagai soalan manakala segelintirnya kurang memberi fokus kepada pembentanagn rakan mereka.

Pelajar yang kurang membei fokus ditanya soalan berkenaan pembentanagn pelajar sebagai amaran agar memberi tumpuan pada masa akan datang.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
16/6/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
Tema 1: Masyarakat 
  • Sistem sosial pada abad ke-19
Objektif
  1. Menerangkan  konsep dan susun lapis masyarakat
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Golongan merdeheka
  2. Hamba Dengan
Sumber  rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat dengan membahagikan kepada golongan pemerintah dan yang diperintah.





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/6/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk    
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • :Sistem Beraja di Rusia  abad ke 16-20M
Objektif
  1. Menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di Rusia
Kaedah/Aktiviti
  1. Menjelaskan 2 corak soalan berkaitan
  2. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
·         Jelaskan peranan pemerintah Rusia dalam bidang politikekonomi, sosial dan keagamaan pada abad ke-16-20.
  1. Guru memberi peringatan mesra tentang cara-cara menghasilkan pengenalan esei.
  2. Guru bergerak dari meja ke meja untuk menyemak pengenalan esei dan membacanya dengan kuat untuk didengari oleh pelajar lain seterusna memberi komen tentang kekuatan dan kelemahan serta membuat penambahbaikan.
  3. Seterusna guru meminta pelajar meneruskan penghasilan eei dalam aspek isi dan penutup pula.
KBAT
Mensintesis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Beraja 
  2. Tsar/Tsarina
Sumber rujukan
  1.  Sistem Beraja di Rusia
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan peranan raja/maharaja sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 isi dan 2 tokoh berbeza .
20% pelajar berjaya menghasilkan pengenalan esei dengan baik dengan memberi penegasan pada kehendak /kata kunci soalan manakala selebihnya  masih di tahap sederhana. Pelajar yang di tahap sederhana diberi bimbingan personal oleh guru



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
17/6/17(Sabtu ganti -jadual Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • : Sistem Pembesar di China abad ke-16-20
Objektif
  1. Menjelaskan maksud/konsep sistem pembesar.
  2. menghuraikan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Membahagikan peranan pembesar kepada 2 bahagian iaitu di peringkat pusat dan wilayah.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Pembesar
  2. gentry
  3. Censorate
Sumber rujukan
  1.  Sistem Pembesar di China
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 aspek berkaitan .



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
1676/17(Sabtu ganti-jadual Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
Tema 1: Masyarakat 
  • Sistem ekonomi pada abad ke-19
Objektif
  1. Menerangkan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. ekonomi tradisional
  2. ekonomi komersial
  3. Kiwi
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial. Mereka juga dapat membanding beza sekurang-kurangnya  5 ciri



No comments:

Post a Comment