Pages

Thursday, March 5, 2020

2020 Minggu 10 (1-5/3/2020)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
1/3/2020 ( Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penulisan Hasil Penyelidikan :
  1. Menghasilkan esei.
Objektif
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar membawa laptop masing-masing.
  2. Pelajar menyambung tugas menghasilkan esei mengikut format yang betul dengan dibimbing dan dipantau oleh guru, berdasarkan sumber-sumber yang telah diperoleh oleh pelajar.
KBAT
Menaakul
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pendahuluan esei
  2. Badan esei/ isi 
  3. Kesimpulan
  4. Dokumentasi spt nota akhir, bibliografi, gambar, peta dsbnya.  (bahan lampiran)
Sumber rujukan
Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
80% pelajar telah berjaya menghasilkan pengenalan esei. Bagaimanapun, masih banyak kesalahan tatabahasa dan konsep yang perlu diperbetul dan dibuat penambahbaikan.





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
1/3/2020 ( Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A1/ 21 pelajar
Masa
10.40-11.20 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi (Jenis-jenis cukai)
  • Jenis-jenis cukai :Kharaj.
Objektif
  1. Menyenaraikan jenis-jenis cukai dalam Islam. 
  2. Menjelaskan konsep/definisi cukai kharaj dalam Islam. 
  3. Menganalisis peranan cukai kharaj dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membuat gambaran mental 
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/Mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. kharaj.
  2. jizyah
  3. usyr
  4. fai
  5. ghanimah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis cukai dalam Islam dan menjelaskan konsep/definisi cukai kharaj dalam Islam. . Mereka juga dapat menganalisis peranan cukai kharaj dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M) sekurang-kurangnya dengan menyatakan 2 peranan..


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/3/2020 ( Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Falsafah pendidikan Islam.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep Falsafah Pendidikan Islam.
  2. Menganalisis falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M) dan zaman  Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M)..
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pengetahuan.
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Tarbiyah.
  2. Ta'lim.
  3. Ta'dib.
  4. Irsyad.
  5. Tadris
  6. Kuttab
  7. Halaqah
  8. Madrasah.
  9. Kitab musnad
  10. Kitab sunan
  11. Ilmu kalam
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M) ) dan zaman  Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M). sekurang-kurangnya dengan memberi 2 contoh/ciri..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/3/2020 ( Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A1/ 21 pelajar
Masa
7.40-9.00** waktu relief
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi (Jenis-jenis cukai :Jizyah).
Objektif
  1. Menjelaskan konsep/definisi jizyah.
  2. Menyenaraikan syarat-syarat jizyah dan kadarnya.
  3. Menganalisis peranan cukai  jizyah dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/ Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. jizyah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi jizyah serta menyenaraikan syarat-syarat jizyah dan kadarnya sekurang-kurangnya dengan memberi 3 isi. Pelajar juga dapat menyatakan  peranan cukai  jizyah dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 contoh..
.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/3/2020 ( Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan :Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di Mesir (abad ke-8M). 
  2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Mesir (abad ke-8M) . 
  3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. zawiyah
  2. luh
  3. waiz
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat mencapai objektif yang ditetapkan.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/3/2020 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
9.00-10.20 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di  Acheh (abad ke-16-17M). 
  2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Acheh (abad ke-16-17M). 
  3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. meunasah
  2. Rangkang
  3. Dayah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem  pendidikan di Acheh sekurang-kurangnya dalam 1 perkara di atas.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/3/2020 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A1/ 21 pelajar
Masa
1.20-2.40 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
Ekonomi:Institusi ekonomi:
·         :Sumber ekonomi: Zakat.
Objektif
1.      Menjelaskan konsep/definisi zakat.
2.      Menyenaraikan golongan yang berhak menerima zakat.
3.      Menganalisis peranan zakat dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al- Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah  (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
1.      Fakir
2.      miskin
3.      Muallaf
4.      ibnu sabil
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia..
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi zakat dan menyenaraikan golongan yang berhak menerima zakat Pelajar juga dapat membanding beza peranan zakat dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al- Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah  (abad ke-9-11M) ) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 aspek perbandingan..

Catatan:  Guru yang mengajar kelas 6A1 adalah 2 orang. Pembahagian tugas mengajar telah diagihkan atas persetujuan bersama.

No comments:

Post a Comment