|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA
KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menaakul
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Dakap/Hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Sukatan
Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
|
||||||||
Refleksi
|
80%
pelajar telah berjaya menghasilkan pengenalan esei. Bagaimanapun, masih
banyak kesalahan tatabahasa dan konsep yang perlu diperbetul dan dibuat penambahbaikan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membuat gambaran mental
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Bulatan/Mendefinisikan
mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menyenaraikan jenis-jenis cukai
dalam Islam dan menjelaskan konsep/definisi cukai kharaj dalam
Islam. . Mereka
juga dapat menganalisis peranan cukai kharaj dan pelaksanaannya pada zaman
Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad
ke-9-11M) sekurang-kurangnya dengan
menyatakan 2 peranan..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Bulatan/mendefinisikan
mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan falsafah
dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M) )
dan zaman Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M). sekurang-kurangnya dengan
memberi 2 contoh/ciri..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/
Proses Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi jizyah serta menyenaraikan
syarat-syarat jizyah dan kadarnya sekurang-kurangnya
dengan memberi 3 isi.
Pelajar juga dapat menyatakan peranan
cukai jizyah dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M) sekurang-kurangnya
dengan memberi 2 contoh..
.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat mencapai objektif
yang ditetapkan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan sistem
pendidikan di Acheh sekurang-kurangnya dalam 1 perkara di atas.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
2:Pembangunan dan Penerokaan.
Ekonomi:Institusi
ekonomi:
·
:Sumber ekonomi: Zakat.
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menjelaskan konsep/definisi zakat.
2.
Menyenaraikan golongan yang berhak menerima zakat.
3.
Menganalisis
peranan zakat dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah al- Rasyidin (abad
ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad
ke-9-11M).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul
dan mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
pengagihan
harta negara secara adil dan berhemah.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Fakir
2.
miskin
3.
Muallaf
4.
ibnu sabil
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan
konsep/definisi zakat dan menyenaraikan golongan yang berhak menerima zakat Pelajar juga dapat membanding beza peranan
zakat dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah al- Rasyidin (abad
ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad
ke-9-11M) )
sekurang-kurangnya dengan memberi 2 aspek perbandingan..
|
Catatan: Guru yang
mengajar kelas 6A1 adalah 2 orang. Pembahagian tugas mengajar telah diagihkan
atas persetujuan bersama.
No comments:
Post a Comment