Pages

Sunday, January 8, 2012

Minggu 2 (9/1/12-13/1/12)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh9/1/12(Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukInstitusi Pemerintahan (Sistem Pembesar/ Hulubalang)
ObjektifMenganalisis sistem pemerintahan dari segi struktur , konsep dan peranan pembesar dalam kerajaan awal di Asia.
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan
  2. merujuk peta Asia Tenggara
  3. sumbang saran
Kbkkmemberi pendapat
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kesetiaan kepada raja dan negara
  2. kerjasama
Konsep/Istilah pembesar pusat, wilayah dan Mandarin
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan peranan pembesar pada zaman tradisional/sebelum penjajahan Barat.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh10/1/12(Selasa)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 1 : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Makna tamadun
  • Ciri-ciri tamadun
Objektif
  1. Menerangkan konsep tamadun
  2. Menyatakan ciri-ciri tamadun
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Hieroglif
  2. Cuneiform
  3. Ideogram.
  4. Politeisme
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 4-8.
RefleksiPelajar dapat menyatakan konsep dan ciri-ciri tamadun.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh11/1/12(Rabu)
Kelas6AK1
TajukHukum adat, peraturan dan undang-undang di Asia Tenggara, Selatan dan Timur
Objektif
  1. mengenalpasti bentuk, jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat,peraturan dan undang-undang di Asia.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pandangan pelajar berkenaan adat-adat masyarakat setempat yang pernah didengari dan diketahui
  2. penerangan
  3. sumbang saran
Kbkk
  1. memberi pendapat
  2. mengenalpasti
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. keadilan
  2. patuh kepada adat.
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. amalan kow-tow
  2. feng-shui
  3. adat suttee dan thugee
  4. Kanun Marang
  5. Undang-undang 3 Tera
  6. Social Rites
  7. Undang-undang sivil
RefleksiPelajar memberi pelbagai contoh berkenaan hukum adat,peraturan dan undang-undang yang diamalkan oleh masyarakat setempat dan menghubungkaitkannya dengan jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat di Asia.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh11/1/12(Rabu)
Kelas4S1
Tajuk
Umum: Pengenalan format peperiksaan Sejarah SPM
Bab 1 : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Pengenalan
  • Makna tamadun
  • Ciri-ciri tamadun
Objektif
  1. Menjelalaskan latar belakang masyarakat zaman Prasejarah.
  2. Menerangkan konsep tamadun
  3. Menyatakan ciri-ciri tamadun
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. tolak ansur
Konsep/Istilah
  1. Prasejarah
  2. Arkeologi
  3. Hieroglif
  4. Cuneiform
  5. Ideogram.
  6. Politeisme
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 1-8.
RefleksiPelajar dapat menyatakan 4 tahap utama zaman Prasejarah iaitu Zaman Paleolitik, Mesolitik,Neolitik dan Logam,serta konsep dan ciri-ciri tamadun..

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh12/1/12(Khamis)
Kelas6AK4/5
TajukHukum adat, peraturan dan undang-undang di Asia Tenggara, Selatan dan Timur
Objektif
  1. mengenalpasti bentuk, jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat,peraturan dan undang-undang di Asia.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pandangan pelajar berkenaan adat-adat masyarakat setempat yang pernah didengari dan diketahui
  2. penerangan
  3. sumbang saran
Kbkk
  1. memberi pendapat
  2. mengenalpasti
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. keadilan
  2. patuh kepada adat.
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. amalan kow-tow
  2. feng-shui
  3. adat suttee dan thugee
  4. Kanun Marang
  5. Undang-undang 3 Tera
  6. Social Rites
  7. Undang-undang sivil
RefleksiPelajar memberi pelbagai contoh berkenaan hukum adat,peraturan dan undang-undang yang diamalkan oleh masyarakat setempat dan menghubungkaitkannya dengan jenis amalan masyarakat tempatan dalam hukum adat di Asia.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh12/1/12(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 1 : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Proses pembentukan tamadun Mesopotamia (Sumeria) dan Mesir Purba.
Objektif
  1. Menghuraikan ciri-ciri dan proses pembentukan tamadun Mesopotamia (Sumeria) dan Mesir Purba.
  2. Menyatakan sumbangan kedua-dua tamadun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Kod Undang-undang Hammurabi
  2. Epik
  3. Monarki
  4. Teokrasi
  5. Mutlak
  6. nome
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 8-22
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri ,proses dan sumbangan kedua-dua tamadun.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/1/12 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukSistem Feudal
Objektif
  1. mengkaji konsep dan struktur masyarakat awal mengikut hierarki.
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan berpandukan rajah hierarki masyarakat/nota
  2. sumbang saran
Kbkkmembuat penilaian
Nilai/Unsur patriotisme
  1. hormat dan taat kepada pemimpin.
Konsep/Istilah
  1. birokrasi
  2. mobiliti sosial
  3. Shogun
  4. Daimyo
  5. Samurai
  6. Mahalica
  7. Timagua
  8. Aliping Sanguguili
RefleksiPelajar dapat menjelaskan struktur masyarakat awal mengikut hierarki.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh13/1/12(Jumaat)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 1 : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Proses pembentukan tamadun Mesopotamia (Sumeria) .
Objektif
  1. Menghuraikan ciri-ciri dan proses pembentukan tamadun Mesopotamia (Sumeria) dan Mesir Purba.
  2. Menyatakan sumbangan kedua-dua tamadun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Kod Undang-undang Hammurabi
  2. Epik
  3. Monarki
  4. Teokrasi
  5. Mutlak
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 8-16
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri ,proses dan sumbangan kedua-dua tamadun.

1 comment:

  1. Cikgu,

    Satu RPH yang lengkap dan kemaskini.
    Teruskan usaha murni anda.

    Happy teaching and have a nice day!

    ReplyDelete