Pages

Friday, January 20, 2012

Minggu 3 (16/1/12- 20/1/12)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh16/1/12 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukSistem Feudal
Objektif
  1. mengkaji konsep dan struktur masyarakat awal mengikut hierarki.
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan berpandukan rajah hierarki masyarakat/nota
  2. sumbang saran
Kbkkmembuat penilaian
Nilai/Unsur patriotisme
  1. hormat dan taat kepada pemimpin.
Konsep/Istilah
  1. birokrasi
  2. mobiliti sosial
  3. Shogun
  4. Daimyo
  5. Samurai
  6. Mahalica
  7. Timagua
  8. Aliping Sanguguili
RefleksiPelajar dapat menjelaskan struktur masyarakat awal mengikut hierarki.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh17/1/12 (Selasa)
Kelas6AK1
TajukSistem Feudal
Objektif
  1. menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan berpandukan rajah hierarki masyarakat/nota
  2. sumbang saran
Kbkkmembuat penilaian
Nilai/Unsur patriotisme
  1. hormat dan taat kepada pemimpin.
  2. setiap anggota masyarakat mempunyai peranan dan
    tanggungjawabnya sendiri walaupun berkedudukan rendah.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Mansabdar
RefleksiPelajar dapat menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal dan mengaitkannya dengan tajuk sistem beraja dan sistem pembesar.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh17/1/12(Selasa)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 1 : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Proses pembentukan tamadun Indus .
Objektif
  1. Menyatakan ciri-ciri dan sumbangan tamadun Indus
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Tuhan Ibu
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 23-27
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri dan sumbangan tamadun Indus.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh18/1/12(Rabu)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 1 : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Proses pembentukan tamadun Mesir Purba dan Indus .
Objektif
  1. Menyatakan ciri-ciri dan sumbangan tamadun Mesir Purba dan Indus .
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Nome
  2. Tuhan Ibu
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 17-28
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri dan sumbangan tamadun Mesir Purba dan Indus .

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh19/1/12(Khamis)
Kelas6AK4//5
TajukSistem Feudal
Objektif
  1. menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal
Kaedah/Aktiviti
  1. penerangan berpandukan rajah hierarki masyarakat/nota
  2. sumbang saran
Kbkkmembuat penilaian
Nilai/Unsur patriotisme
  1. hormat dan taat kepada pemimpin.
  2. setiap anggota masyarakat mempunyai peranan dan
    tanggungjawabnya sendiri walaupun berkedudukan rendah.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Mansabdar
RefleksiPelajar dapat menilai peranan tanah dalam masyarakat feudal dan mengaitkannya dengan tajuk sistem beraja dan sistem pembesar.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh19/1/12(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 1 : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Proses pembentukan tamadun Hwang Ho.
Objektif
  1. Menyatakan sumbangan tamadun Hwang Ho
  2. Membandingkan sumbangan tamadun Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Mandat daripada Tuhan
  2. Yin dan Yang
  3. Feng Hsui
  4. tulang oracle
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 28-33
RefleksiPelajar dapat menyatakan sumbangan tamadun Hwang Ho dan membandingkannya dengan tamadun-tamadun lain.Selesai Bab 1.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh20/1/12(Jumaat)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 1 : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Proses pembentukan tamadun Hwang Ho.
Objektif
  1. Menyatakan sumbangan tamadun Hwang Ho
  2. Membandingkan sumbangan tamadun Sumeria, Mesir, Indus dan Hwang Ho.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Mandat daripada Tuhan
  2. Yin dan Yang
  3. Feng Hsui
  4. tulang oracle
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 28-33
RefleksiPelajar dapat menyatakan sumbangan tamadun Hwang Ho dan membandingkannya dengan tamadun-tamadun lain. Selesai Bab 1.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/1/12(Jumaat)
Kelas6AK1
TajukSistem Agama dan kepercayaan.
  • Hindu dan Buddha
  • Confucianisme
  • Taoisme
ObjektifMenganalisis pelbagai kepercayaan masyarakat tempatan sebelum dan selepas kedatangan Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotismehormat-menghormati kepelbagaian kepercayaan dan agama masyarakat lain
Konsep/Istilah
  1. animisme
  2. Nirvana
  3. Hinayana
  4. Mahayana
  5. Hukum karma
  6. Ahimsa
RefleksiPelajar dapat membuat perbandingan ciri-ciri yang terdapat dalam pelbagai kepercayaan masyarakat. Mereka juga membuat catatan berkenaan maksud setiap konsep yang kebanyakannya tidak pernah didengar atau dibaca.

1 comment:

  1. Cikgu,

    Your RPH is thorough and up to date.

    Congratulations!

    ReplyDelete