Pages

Thursday, May 3, 2012

Minggu 18 (30/4/12-4/4/12)


Mata pelajaranTutorial
Tarikh30/4/12(Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah yang ada dalam Tema 2
Kaedah/AktivitiPerbincangan
Kbkkmenghubungkait
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama  
Konsep/Istilah
  1. Peluasan kuasa asing
RefleksiKurang 50% pelajar dapat menjelaskan fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah.Ini membuktikan bahawa masih ramai yang belum membuat ulangkaji sepenuhnya.

Tarikh1 Mei 2012 (Selasa)
CatatanCuti Umum: Hari Pekerja

Mata  pelajaranSejarah 2
Tarikh2/5/12(Rabu)
Kelas6AK1 dan 6AK4/5
Tajuk
  1. Pendudukan  Jepun dan kemerdekaan Indonesia.
  2. Peranan Jepun dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif
  1. Menyusun  langkah-langkah pencapaian kemerdekaan Indonesia.
  2. Menjelaskan  peranan Jepun dalam kebangkitan gerakan nasionalisme Indonesia.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
  2. Merujuk contoh  soalan STPM iaitu dalam bentuk perbandingan antara Indonesia dan  Myanmar.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membandingbeza
Nilai/Unsur   patriotismebersemangat  setia negara.
Konsep/Istilah
  1. Komanwel
  2. pemerintah  'de facto'
  3. prinsip Pancasila
  4. status-quo
Sumber  rujukan
  1. Prinsip  Pancasila
  2. Nasionalisme  Indonesia zaman pendudukan Jepun
  3. Kemerdekaan Indonesia
RefleksiPelajar dapat menyusun  langkah-langkah pencapaian kemerdekaan Indonesia dan menjelaskan  peranan Jepun dalam kebangkitan gerakan nasionalisme Indonesia.

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh3/5/12(Khamis)
Kelas4S1 dan 4S3
Tajuk
Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  •    Kerajaan Khulafa al-Rasyidin
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang dan maksud khalifah
  2. Menyenaraikan syarat dan cara pemilihan khalifah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat kerja berpasukan
Konsep/Istilah
  1. Baiah
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s  141-144.
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud khalifah, syarat dan cara pemilihan khalifah.

Mata  pelajaranSejarah  2
Tarikh4/5/12(Jumaat)
Kelas6AK1 dan 6AK4/5
TajukPerkembangan nasionalisme di Burma
Objektif
  1. Menganalisis latar belakang kemunculan gerakan nasionalisme di  Burma
  2. Menghuraikan peranan golongan agama seperti Persatuan  Belia Buddha dalam gerakan nasionalisme awal di Burma.
  3. Menghuraikan peranan golongan Pongyi dalam gerakan nasionalisme di Burma.
Kaedah/Aktiviti
  1. perbincangan
  2. sumbangsaran.  
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur  patriotisme
  1. kerjasama
  2. bersemangat setia negara.
Konsep/Istilah
  1. pemerintahan Diarchy/dua  lapis/dua pihak
  2. Pembaharuan Montagu-Chelmsford
  3. hak self-determination.
  4. Pongyi
Sumber rujukan
  1. Montagu-Chelmsford Report
  2. The  British colonial period
  3. Sejarah Myanmar
RefleksiSemasa sesi sumbang saran,sebahagian pelajar dapat menjelaskan dengan baik maksud pemerintahan Diarchy/dua  lapis/dua pihak, manakala sebahagian lagi terpaksa diminta talian hayat/bantuan rakan-rakan untuk menerangkan maksud konsep tersebut.Sebenarnya, mereka tidak memberi fokus yang maksima kepada sesi p&p kerana kelihatannya sedang menyiapkan tugasan lain, hingga terpaksa ditegur beberapa kali.

No comments:

Post a Comment