Pages

Thursday, April 26, 2012

Minggu 17 (23-27/4/12)


Mata pelajaranTutorial
Tarikh23/4/12(Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah yang ada dalam Tema 2
Kaedah/AktivitiPerbincangan
Kbkkmenghubungkait
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama  
Konsep/Istilah
  1. Imperialisme
  2. Mekantilisme
  3. Imperialisme
RefleksiPelajar dapat menjelaskan maksud setiap konsep.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh24/4/12(Selasa)
Kelas4S1 dan 4S3
TajukUlangkaji Bab 1,2 dan 3
  • Cara menulis jawapan dalam bentuk esei.
Objektif
  1. Menulis jawapan dalam bentuk esei mengikut skema yang tepat dan padat berpandukan jawapan yang ada dalam buku teks sepenuhnya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. latihan menulis esei oleh pelajar
  3. perbincangan jawapan
  4. mencatat nota
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Paleolitik, Mesolitik dan Neolitik
  2. Aplikasi ilmu
  3. Zaman Vedik
Sumber rujukan
  1. Bank Soalan Multi uji Pan Asia, m/s 10 dan m/s 101-102 serta Buku Teks Tingkatan Empat m/s 2-4
  2. Praktis Spotlight Sejarah Tingkatan 4, m/s 18 dan m/s 102-103 serta Buku Teks Tingkatan Empat m/s 53-55.
  3. Bank Soalan Multi uji Pan Asia, m/s 29 dan m/s 106-107 serta Buku Teks Tingkatan Empat m/s 90 dan 92.
RefleksiPelajar dapat menyatakan isi-isi penting bagi setiap soalan yang dikemukakan dengan merujuk buku teks.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh25/4/12(Rabu)
Kelas6AK1 dan 6AK4/5
Tajuk
  1. Perkembangan Kesatuan Tahap politik revolusioner di Indonesia
  2. Faktor-faktor perpecahan dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
Objektif

    1. Menganalisis latar belakang dan perkembangan kesatuan tahap ini terutamanya Parti Komunis Indonesia (PKI).
    2. Menghuraikan sebab-sebab kegagalan revolusi PKI
    Kaedah/Aktiviti
    1. membuat perbandingan langsung dengan tajuk sebelum ini iaitu Sarekat Islam kerana kedua-dua tajuk ini sebenarnya saling berhubung kait.
    2. Pembentangan kumpulan.
    3. Meminta pelajar merujuk laman web berkaitan:
    Kbkkmembandingbeza
    Nilai/Unsur patriotisme
    1. kerjasama
    Konsep/Istilah


        1. Sarekat Islam Merah
        2. Ideologi Marxist
        3. Volksraad
        Refleksi                    Pelajar dapat menjelaskan perbandingan langsung dengan tajuk sebelum ini iaitu Sarekat Islam kerana kedua-dua tajuk ini sebenarnya saling berhubung kait. Objektif P&P tercapai dengan lebih 50% pelajar dapat menjawab soalan yang dikemukakan dalam sesi soal-jawab.

        Mata pelajaranSejarah
        Tarikh26/4/12(Khamis)
        Kelas4S1 dan 4S3
        TajukUlangkaji Bab 4 dan 5
        • Cara menulis jawapan dalam bentuk esei.
        Objektif
        1. Menulis jawapan dalam bentuk esei mengikut skema yang tepat dan padat berpandukan jawapan yang ada dalam buku teks sepenuhnya.
        Kaedah/Aktiviti
        1. Penerangan oleh guru.
        2. latihan menulis esei oleh pelajar
        3. perbincangan jawapan
        4. mencatat nota
        Kbkk
        1. Menganalisis
        Nilai/Unsur patriotisme
        1. kerjasama
        Konsep/Istilah
        1. ketokohan Nabi Muhammad s.a.w dalam bidang perdagangan.
        2. assabiah
        Sumber rujukan
        1. Praktis Spotlight Sejarah Tingkatan 4, m/s 36 dan m/s 106-107 serta Buku Teks Tingkatan Empat m/s 106-113
        2. Praktis Spotlight Sejarah Tingkatan 4, m/s 45 dan m/s 108-109 serta Buku Teks Tingkatan Empat m/s 119-124
        RefleksiPelajar dapat menyatakan isi-isi penting bagi setiap soalan yang dikemukakan dengan merujuk buku teks.


        Mata pelajaranSejarah 2
        Tarikh27/4/12(Jumaat)
        Kelas6AK1 dan 6AK4/5
        Tajuk
        1. Perkembangan Kesatuan Tahap Sekular di Indonesia.
        2. Faktor-faktor perpecahan dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
        Objektif
        1. Menganalisis latar belakang dan perkembangan kesatuan tahap ini terutamanya Parti Nasional Indonesia (PNI).
        2. Membahagikan parti-parti berkenaan kepada Pro-Belanda dan anti-Belanda.
        3. Menganalisis sebab-sebab berlakunya perpecahan dan pembahagian dalam gerakan nasionalisme Indonesia.
        Kaedah/Aktiviti
        1. Membuat perbandingan dengan parti-parti tahap sosio-budaya dan revolusioner.
        2. kuliah dan sumbang saran.
        Kbkk
        1. menganalisis
        2. membandingbeza
        Nilai/Unsur patriotismeperpaduan
        Konsep/Istilah
        1. parti radikal
        2. Parti Pro-Belanda dan anti-Belanda
        3. fahaman Fasis dan anti-Fasis.
        Sumber rujukan
        1. Parti Nasional Indonesia.
        2. Sukarno
        3. Kuasa Fasis
        4. Konsep Sekularisme
        RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud setiap konsep .Objektif tercapai dengan hampir 70% pelajar dapat menjelaskan latar belakang dan perkembangan kesatuan tahap ini terutamanya Parti Nasional Indonesia (PNI).

        No comments:

        Post a Comment