Pages

Thursday, April 12, 2012

Minggu 15 (9-13/4/12)



Tarikh
9/4/12
Catatan
Cuti Peristiwa : Easter Monday

Mata pelajaranSejarah
Tarikh10/4/12(Selasa)
Kelas4S1 dan 4S3
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
  • Hijrah
Objektif
  1. Menyatakan konsep Hijrah
  2. Menyenaraikan pihak yang terlibat membantu nabi semasa bersembunyi di Gua Thur.
  3. Menjelaskan sebab dan tujuan Hijrah serta kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Hijrah.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 119-121
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud hijrah dalam konteks tamadun Islam.


Tarikh
11/4/12
Catatan
Cuti Umum:Pertabalan Yang Di Pertuan Agong

Mata pelajaranSejarah
Tarikh12/4/12(Khamis)
Kelas4S1 dan 4S3
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
  • Piagam Madinah
Objektif
  1. Menyatakan isi kandungan Piagam Madinah dan kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan oleh pelajar
  2. sesi soal-jawab
  3. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. menghormati pemimpin yang adil.
Konsep/Istilah
  1. Piagam
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 124-129
RefleksiPembentangan berjalan lancar.Pelajar dapat menyatakan isi- isi penting Piagam Madinah terutamanya yang menjelaskan bahawa nabi Muhammad sebagai pemimpin di Madinah.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/4/12(Jumaat)
Kelas6AK1
TajukGerakan Pembaharuan di China
  • Gerakan Menguatkan Diri (Yang Wu Movement)1861-1895
  • Gerakan Islah (Reformasi 100 Hari)1898
  • Gerakan Pembaharuan Ching, 1901-1911
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah.
  2. Membuat perbandingan bagi setiap gerakan dari sudut cara pelaksanaan dan pencapaian.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. soal-jawab.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. berdikari
  3. sedia menerima perubahan demi kemajuan negara
Konsep/Istilah
  1. reformis
  2. Yang Wu Movement
  3. Islah
RefleksiPelajar dapat menyatakan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/4/12(Jumaat)
Kelas6AK4/5
Tajuk
  1. Reaksi masyarakat Jepun terhadap Barat/Pemodenan negara Jepun
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang dan sebab-sebab kejatuhan Kesyogunan Tokugawa.
  2. Menghuraikan dasar pemodenan Maharaja Mikado Meiji dalam aspek pentadbiran, perlembagaan, pendidikan, ekonomi, dan ketenteraan dalam usaha menangani ancaman kuasa Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
  2. Membandingkan kejayaan pencapaian gerakan pemodenan antara yang dijalankan oleh negara China dan Jepun.
KbkkMembanding beza.
Nilai/Unsur patriotismesedia menerima perubahan demi kemajuan negara
Konsep/Istilah
  1. Undang-undang Mengekalkan Keamanan
  2. Perjanjian Kanagawa
  3. Restorasi Meiji
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang dan sebab-sebab kejatuhan Kesyogunan Tokugawa yang membawa kepada usaha pemodenan oleh Maharaja Meiji serta membandingkan kejayaan pencapaian gerakan pemodenan antara yang dijalankan oleh negara China dan Jepun.

2 comments:

  1. RPH kemas kini.

    Untuk makluman & tindakan cikgu, 9/4/12 adalah 'Easter Monday' bukan 'Esther Monday'.

    Terima kasih.

    htchong

    ReplyDelete
  2. OK...tersilap eja sebab bertukar secara tak sengaja dengan nama seorang pelajar saya, tingkatan 4.

    ReplyDelete