Pages

Thursday, March 29, 2012

Minggu 14(2-6/4/12)


Mata pelajaranTutorial
Tarikh2/4/12(Isnin)
Kelas6AK1
TajukAsas membuat Penyelidikan (RND)
ObjektifMenyusun proses membuat Penyelidikan
Kaedah/AktivitiPerbincangan
Kbkkmenghubungkait
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/IstilahPenyelidikan (RND)
RefleksiPelajar dapat menyusun proses membuat Penyelidikan mengikut urutan yang betul.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh3/4/12(Selasa)
Kelas4S1 dan 4S3
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Mekah(Penentangan terhadap Islam).
  • Nabi Muhammad s.a.w. menyelesaikan masalah.
Objektif
  1. Menyatakan cara-cara masyarakat Arab di Mekah menentang penyebaran Islam.
  2. Menjelaskan cara-cara yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w.dalam mengatasi ancaman Arab Quraisy.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 110-113
RefleksiPelajar dapat menyatakan cara-cara masyarakat Arab di Mekah menentang penyebaran Islam dan beberapa contoh tindakan Nabi Muhammad s.a.w. dalam menghadapi tentangan hebat masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh4/4/12(Rabu)
Kelas6AK1
TajukPemberontakan Boxer, 1900
ObjektifMenganalisis sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer.
Kaedah/Aktiviti
  1. menghubungkait tajuk ini dengan kesan-kesan selepas Perjanjian yang termeterai dalam kedua-dua siri peperangan Candu.
  2. Merujuk laman web berkaitan Pemberontakan Boxer.
Kbkkmenghubungkait
Nilai/Unsur patriotismesedia berkorban demi menghalau penjajah
Konsep/Istilah
  1. I Ho Chuan
  2. Boxer.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh4/4/12(Rabu)
Kelas6AK4/5
TajukGerakan Pembaharuan di China
  • Gerakan Menguatkan Diri (Yang Wu Movement)1861-1895
  • Gerakan Islah (Reformasi 100 Hari)1898
  • Gerakan Pembaharuan Ching, 1901-1911
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah.
  2. Membuat perbandingan bagi setiap gerakan dari sudut cara pelaksanaan dan pencapaian.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. soal-jawab.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. berdikari
  3. sedia menerima perubahan demi kemajuan negara
Konsep/Istilah
  1. reformis
  2. Yang Wu Movement
  3. Islah
RefleksiPelajar dapat menyatakan langkah-langkah yang dilakukan oleh Dinasti Manchu dalam usaha memajukan pelbagai aspek di negara China di peringkat pusat dan wilayah

Mata pelajaranSejarah
Tarikh5/4/12(Khamis)
Kelas4S1 dan 4S3
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
  • Pengenalan/Latar belakang Madinah.
  • Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
Objektif
  1. Menyatakan maksud Madinah.
  2. Menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad.
  3. Menyatakan isi kandungan Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
  4. Menyenaraikan pihak yang terlibat dalam perjanjian berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Madinah
  2. suku Aus dan Khazraj.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 118-119
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud Madinah dan menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad. Pelajar juga dapat menyatakan 2 isi utama Perjanjian Aqabah 1 dan 2 serta menyenaraikan 2 pihak yang terlibat dalam perjanjian berkenaan.

Tarikh

6/4/12

Catatan

Cuti Umum :Good Friday


No comments:

Post a Comment