Pages

Thursday, March 29, 2012

Minggu 13 (26/3/12-30/3/12)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh26/3/12(Isnin)
Kelas6AK1
TajukPerang Jawa (1825-1830)
ObjektifMenghuraikan sebab-sebab tercetusnya Perang Jawa dan kesan-kesannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. P&P dimulakan dengan mempamerkan link pada laman web yang mengandungi gambar2 Dipo Negoro. Guru meminta pandangan pelajar untuk menyenaraikan ciri-ciri umum/fizikal tokoh.
  2. kuliah dan sumbang saran
  3. Merujuk laman web berkenaan Perang Diponegoro.
  4. Menceritakan latar belakang Diponegoro yang boleh juga dilihat secara terperinci di laman web ini.
  5. Pembentangan menggunakan power point.
KbkkMenganalisis iaitu dengan memberikan soalan kepada pelajar-pelajar berkenaan sebab-sebab kegagalan penentangan Dipo Negoro.
Nilai/Unsur patriotismesedia berkorban mempertahankan maruah bangsa dan negara.
Konsep/Istilah
  1. kontrak sewa tanah
  2. taktik gerila
RefleksiObjektif P&P tercapai. Pelajar dapat menghuraikan sebab-sebab tercetusnya Perang Jawa dan kesan-kesannya.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh27/3/12(Selasa)
Kelas4S1 dan 4S3
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Mekah(Penerimaan terhadap Islam).
Objektif
  1. Menyatakan reaksi masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.
  2. Membahagikan masyarakat Arab kepada dua kumpulan iaitu golongan yang menerima dan menentang Islam.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 110-113
RefleksiP&P berjalan lancar. Pelajar dapat menyatakan reaksi masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh28/3/12(Rabu)
Kelas6AK1
TajukPerang Jawa (1825-1830)
ObjektifMenghuraikan sebab-sebab tercetusnya Perang Jawa dan kesan-kesannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. P&P dimulakan dengan mempamerkan link pada laman web yang mengandungi gambar2 Dipo Negoro. Guru meminta pandangan pelajar untuk menyenaraikan ciri-ciri umum/fizikal tokoh.
  2. kuliah dan sumbang saran
  3. Merujuk laman web berkenaan Perang Diponegoro.
  4. Menceritakan latar belakang Diponegoro yang boleh juga dilihat secara terperinci di laman web ini.
  5. Pembentangan menggunakan power point.
KbkkMenganalisis iaitu dengan memberikan soalan kepada pelajar-pelajar berkenaan sebab-sebab kegagalan penentangan Dipo Negoro.
Nilai/Unsur patriotismesedia berkorban mempertahankan maruah bangsa dan negara.
Konsep/Istilah
  1. kontrak sewa tanah
  2. taktik gerila
RefleksiObjektif P&P tercapai. Pelajar dapat menghuraikan sebab-sebab tercetusnya Perang Jawa dan kesan-kesannya.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh28/3/12(Rabu)
Kelas 6AK4/5
TajukDahagi India, 1857
Objektif
  1. Menyenaraikan sebab-sebab tercetusnya dahagi dan kesan-kesannya
  2. menyusun perkembangan peristiwa dahagi mengikut kronologi.
Kaedah/AktivitiPembentangan oleh kumpulan Saini
Kbkkmenyatakan sebab-musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban
  2. semangat cinta negara.
Konsep/Istilah
  1. tentera sepoi
  2. dahagi
  3. dowry
  4. suttee
  5. thugee
RefleksiKebanyakan pelajar dapat menyatakan dengan jelas maksud konsep berkaitan dan sebab-sebab tercetusnya dahagi.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh29/3/12(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Reaksi masyarakat Arab terhadap penyebaran Islam di Mekah(Penentangan terhadap Islam).
Objektif
  1. Menyatakan cara-cara masyarakat Arab di Mekah menentang penyebaran Islam.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 110-113
RefleksiSebahagian besar pelajar dapat menyatakan cara-cara masyarakat Arab di Mekah menentang penyebaran Islam.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/3/12(Jumaat)
Kelas 6AK1
TajukDahagi India, 1857
Objektif
  1. Menyenaraikan sebab-sebab tercetusnya dahagi dan kesan-kesannya
  2. menyusun perkembangan peristiwa dahagi mengikut kronologi.
Kaedah/AktivitiPembentangan oleh kumpulan Phang Sheau Yeu
Kbkkmenyatakan sebab-musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. sedia berkorban
  2. semangat cinta negara.
Konsep/Istilah
  1. tentera sepoi
  2. dahagi
  3. dowry
  4. suttee
  5. thugee
RefleksiKebanyakan pelajar dapat menyatakan dengan jelas maksud konsep berkaitan dan sebab-sebab tercetusnya dahagi.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh30/3/12(Jumaat)
Kelas6AK4/5
TajukPemberontakan Boxer, 1900
ObjektifMenganalisis sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer.
Kaedah/Aktiviti
  1. menghubungkait tajuk ini dengan kesan-kesan selepas Perjanjian yang termeterai dalam kedua-dua siri peperangan Candu.
  2. Merujuk laman web berkaitan Pemberontakan Boxer.
Kbkkmenghubungkait
Nilai/Unsur patriotismesedia berkorban demi menghalau penjajah
Konsep/Istilah
  1. I Ho Chuan
  2. Boxer.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab dan kesan-kesan Pemberontakan Boxer.

No comments:

Post a Comment