Pages

Saturday, April 21, 2012

Minggu 16 (16-21/4/12)

Mata pelajaranTutorial
Tarikh16/4/12(Isnin)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah yang ada dalam Tema 1
Kaedah/AktivitiPerbincangan
Kbkkmenghubungkait
Nilai/Unsur patriotismeKerjasama
Konsep/Istilah
  1. Struktur politik Negeri Sembilan
RefleksiHampir 50% pelajar dapat menyatakan fakta-fakta penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah yang ada dalam Tema 1. Manakala bagi pelajar lain, masih belum membuat apa-apa persediaan/ulangkaji Sejarah 6 Rendah

Mata pelajaranSejarah
Tarikh17/4/12(Selasa)
Kelas4S1 dan 4S3
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
  • Penyebaran Islam
Objektif
  1. Menyatakan tindakan orang Quraisy menentang penyebaran Islam dan Kerajaan Islam di Madinah.
  2. Menjelaskan strategi Nabi Muhammad s.a.w dalam menghadapi tentangan berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kerjasama
  2. keadilan
  3. tolak ansur
Konsep/Istilah
  1. Perang Khandak.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 129-131.
RefleksiPelajar dapat menyatakan strategi Nabi Muhammad s.a.w dalam menghadapi tentangan orang Quraisy.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/4/12(Rabu)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Reaksi masyarakat Jepun terhadap Barat/Pemodenan negara Jepun.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang dan sebab-sebab kejatuhan Kesyogunan Tokugawa.
  2. Menghuraikan dasar pemodenan Maharaja Mikado Meiji dalam aspek pentadbiran, perlembagaan, pendidikan, ekonomi, dan ketenteraan dalam usaha menangani ancaman kuasa Barat.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
  2. Membandingkan kejayaan pencapaian gerakan pemodenan antara yang dijalankan oleh negara China dan Jepun.
KbkkMembanding beza.
Nilai/Unsur patriotismesedia menerima perubahan demi kemajuan negara
Konsep/Istilah
  1. Undang-undang Mengekalkan Keamanan
  2. Perjanjian Kanagawa
  3. Restorasi Meiji
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang dan sebab-sebab kejatuhan Kesyogunan Tokugawa yang membawa kepada usaha pemodenan oleh Maharaja Meiji serta membandingkan kejayaan pencapaian gerakan pemodenan antara yang dijalankan oleh negara China dan Jepun.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh18/4/12(Rabu)
Kelas6AK1 dan 6AK4/5
TajukMula Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Faktor-faktor kebangkitan nasionalisme.
ObjektifMenganalisis faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di kalangan penduduk Asia.
Kaedah/Aktiviti

    1. kuliah dan sumbang saran
    KbkkMenganalisis
    Nilai/Unsur patriotismeberfikiran terbuka.
    Konsep/Istilah
      1. Nasionalisme
      2. faktor dalaman dan luaran
      3. liberalisme.
      RefleksiP&P berjalan lancar. Sebahagian besar pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor yang mencetuskan nasionalisme di kalangan penduduk Asia tanpa merujuk buku,memandangkan mereka pernah mempelajari tajuk ini semasa di menengah atas dan semasa di tingkatan 6 Rendah.

      Mata pelajaranSejarah
      Tarikh19/4/12(Khamis)
      Kelas4S1 dan 4S3
      Tajuk
      Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
      • Perjanjian Hudaibiyah.
      Objektif
      1. Menyusun peristiwa-peristiwa penting ke arah termeterainya Perjanjian Hudaibiyah .
      2. Menyenaraikan isi kandungan Perjanjian Hudaibiyah dan kepentingannya.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Penerangan oleh guru.
      2. mencatat nota
      Kbkk
      1. menyatakan pendapat.
      Nilai/Unsur patriotisme
      1. kerjasama
      2. tolak ansur
      Konsep/Istilah
      1. gencatan senjata.
      Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 131-133.
      RefleksiPelajar dapat menyatakan isi- isi penting kandungan Perjanjian Hudaibiyah serta kepentingannya dalam gerakan dakwah Islam dalam jangkamasa panjang.



      Mata pelajaranSejarah 2
      Tarikh20/4/12(Jumaat)
      Kelas6AK1 dan 6AK4/5
      TajukPerkembangan Nasionalisme di Indonesia
      • Kesatuan Tahap Sosio-budaya .
      Objektif

        1. Menghuraikan faktor-faktor kebangkitan nasionalisme tahap ini seperti Budi Utomo, Muhammadiyah, Nahdatul Ulama dan Sarekat Islam.
        2. Menghuraikan faktor-faktor perkembangan pesat Sarekat Islam dan punca-punca kemerosotannya.
        Kaedah/Aktiviti
          1. kuliah
          2. soal jawab
          3. Meminta pelajar merujuk laman web berkaitan:
          Kbkkmenjelaskan sebab dan akibat
          Nilai/Unsur patriotisme
          1. kerjasama
          2. peka terhadap isu-isu sosial dalam masyarakat.
          Konsep/Istilah
            1. radikal
            2. konservatif
            3. Sarekat Islam B.
            RefleksiPelajar dapat menyatakan faktor-faktor perkembangan pesat Sarekat Islam dan punca-punca kemerosotannya.

            Mata pelajaranSejarah
            Tarikh21/4/12(Sabtu ganti-jadual hari Khamis)
            Kelas4S1 dan 4S2
            Tajuk
            Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
            • Pembukaan semula Kota Mekah
            Objektif
            1. Menyusun peristiwa-peristiwa penting ke arah pembukaan semula Kota Mekah
            2. Menyenaraikan beberapa kepentingan pembukaan semula Kota Mekah.
            Kaedah/Aktiviti
            1. Penerangan oleh guru.
            2. mencatat nota
            Kbkk
            1. menyatakan pendapat.
            Nilai/Unsur patriotisme
            1. kerjasama
            2. sikap memaafkan amalan terpuji.
            3. cekal dan tabah.
            Konsep/Istilah
            1. khutbah.
            Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 134-137.
            RefleksiPelajar dapat menyatakan peristiwa-peristiwa penting ke arah pembukaan semula Kota Mekah dan kepentingannya.

            No comments:

            Post a Comment