Pages

Thursday, August 9, 2012

Minggu 32(6/8/12-10/8/12)


Mata  pelajaranSejarah 2
Tarikh6/8/12 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,Tema 1.
Kaedah/Aktiviti
  1. Setiap pelajar berada dalam kumpulan untuk menyalin contoh soalan dan jawapan berdasarkan soalan terpilih.Soalan bagi setiap kumpulan adalah berbeza.Mereka akan menukarkan buku/skrip  untuk disalin dengan kumpulan lain apabila buku/skrip yang digunakan habis disalin soalan berkenaan.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur      patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Golongan yang memerintah
  2. Golongan yang diperintah
Sumber  rujukan
  1. Q&A Sejarah STPM,Longman,2009
  2. Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001
  3. Kertas peperiksaan STPM sebenar,Oxford Fajar.
  4. Topikal A Sejarah STPM,Eastview
  5. Score in STPM Oxford Fajar
  6. Kertas Model STPM, Federal.
  7. Kertas/skrip soalan dan skema jawapan Percubaan STPM tahun-tahun lepas dari Seluruh Malaysia.
RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh6/8/12 (Isnin)
Kelas6RK1
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sumbangan tokoh : England dan Perancis (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menilai idea dan sumbangan tokoh:
  • Charles Louis Montesquieu 
  •  Adam Smith 
  •  Jean Jacques Rousseau.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerjasama
    Konsep/Istilah
    1. harem
    2. Doktrin pengasingan kuasa
    3. meritokrasi
    4. Physiokrat
    Sumber rujukan
    1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
    3.  Charles Louis Montesquieu 
    4.  Adam Smith 
    5.  Jean Jacques Rousseau
    6. Lettres Persanes
    7. Spirit of the Laws
    8. The Wealth of Nations
    9. The Theory of Moral Sentiments
    10. Enlightenment
    11. The Social Contract
    RefleksiPelajar dapat menjelaskan idea dan sumbangan tokoh berkenaan dalam pelbagai bidang terutamanya, politik,ekonomi dan sosial.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh6/8/12 (Isnin)
    Kelas4S1
    TajukBab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
    • Aspek Sosiobudaya
    Objektif
    1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pendidikan, kesenian, bahasa dan kesusasteraan serta gaya hidup.
    2. Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam sehingga  masa kini
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. Menghargai sistem pendidikan negara
    2. Memanfaatkan penggunaan tulisan jawi.
    Konsep/Istilah
    1. Madrasah
    2. Sekolah pondok   
    Sumber rujukan
    1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 200-208.
    RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek sosial

    Mata  pelajaranSejarah
    Tarikh7/8/12 (Selasa)
    Kelas6RK1
    TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
    • Kemajuan pendidikan : Perancis dan Jerman (abad ke-18-19)
    Objektif
    1. Menghuraikan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Pembentangan oleh kumpulan Hanif dan Christopher di Makmal Komputer,dalam bentuk power point .
      2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
      3. Rumusan oleh pembentang dan guru.
      Kbkk
      1. Menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. kerjasama
      Konsep/Istilah
      1. Universiti Penny
      2. Golongan Pietisme
      Sumber rujukan
      1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
      2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
      3.  Pietisme 
      4. Volksschule 
      5. Realschule
      6. Jules Ferry
      7. Abitur
      RefleksiPelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.

      Mata      pelajaranSejarah 2
      Tarikh8/8/12 (Rabu)
      Kelas6AK1
      TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
      ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,Tema 1.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Setiap pelajar berada dalam kumpulan untuk menyalin contoh soalan dan jawapan berdasarkan soalan terpilih.Soalan bagi setiap kumpulan adalah berbeza.Mereka akan menukarkan buku/skrip  untuk disalin dengan kumpulan lain apabila buku/skrip yang digunakan habis disalin soalan berkenaan.
      Kbkkmenganalisis
      Nilai/Unsur      patriotismeKerajinan
      Konsep/Istilah
      1. Undang-undang Islam
      2. Hukum Kanun Melaka
      Sumber  rujukan
      1. Q&A Sejarah STPM,Longman,2009
      2. Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001
      3. Kertas peperiksaan STPM sebenar,Oxford Fajar.
      4. Topikal A Sejarah STPM,Eastview
      5. Score in STPM Oxford Fajar
      6. Kertas Model STPM, Federal.
      7. Kertas/skrip soalan dan skema jawapan Percubaan STPM tahun-tahun lepas dari Seluruh Malaysia.
      RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.

      Mata  pelajaranSejarah
      Tarikh8/8/12 (Rabu)
      Kelas6RK1
      TajukMula Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
      • Reaksi masyarakat China terhadap perluasan kuasa Barat.
      Objektif
      1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Perang Candu I dan II, dan Pemberontakan Boxer.
      2. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
        Kaedah/Aktiviti
        1. Kuliah dan sumbang saran
        Kbkk
        1. Menganalisis
        Nilai/Unsur    patriotisme
        1. kerjasama
        2. sedia berkorban mempertahankan negara
        Konsep/Istilah
        1. Cohong
        2. Peristiwa kapal Lady Hughes
        3. Peristiwa kapal Lorcha Arrow.
        4. Protokol Boxer.
        Sumber rujukan
        1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
        2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
        3. Cohong  
        4. Kow tow
        5. Perang Candu
        6. Pemberontakan Boxer
        RefleksiPelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

        Mata      pelajaranSejarah 2
        Tarikh9/8/12 (Khamis)
        Kelas6AK4/5
        TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
        ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,Tema 1.
        Kaedah/Aktiviti
        1. Setiap pelajar berada dalam kumpulan untuk menyalin contoh soalan dan jawapan berdasarkan soalan terpilih.Soalan bagi setiap kumpulan adalah berbeza.Mereka akan menukarkan buku/skrip  untuk disalin dengan kumpulan lain apabila buku/skrip yang digunakan habis disalin soalan berkenaan.
        Kbkkmenganalisis
        Nilai/Unsur      patriotismeKerajinan
        Konsep/Istilah
        1. zaman Hindu-Buddhisme
        2. kuasa mutlak
        Sumber  rujukan
        1. Q&A Sejarah STPM,Longman,2009
        2. Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001
        3. Kertas peperiksaan STPM sebenar,Oxford Fajar.
        4. Topikal A Sejarah STPM,Eastview
        5. Score in STPM Oxford Fajar
        6. Kertas Model STPM, Federal.
        7. Kertas/skrip soalan dan skema jawapan Percubaan STPM tahun-tahun lepas dari Seluruh Malaysia.
        RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.

        Mata  pelajaranSejarah
        Tarikh9/8/12 (Khamis)
        Kelas6RK1
        TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
        • Reaksi masyarakat India terhadap perluasan kuasa Barat.
        Objektif
        1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Dahagi India 1857.
        2. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
          Kaedah/Aktiviti
          1. Kuliah dan sumbang saran
          Kbkk
          1. Menganalisis
          Nilai/Unsur    patriotisme
          1. kerjasama
          2. sedia berkorban mempertahankan negara
          Konsep/Istilah
          1. sepoi
          2. dahagi
          3. dowri
          4. suttee
          5. thugee
          Sumber rujukan
          1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
          2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
          RefleksiPelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

          Mata      pelajaranSejarah 2
          Tarikh10/8/12 (Jumaat)
          Kelas6AK1
          TajukUlangkaji Sejarah Malaysia
          ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / 6 Rendah,Tema 2.
          Kaedah/Aktiviti
          1. Setiap pelajar berada dalam kumpulan untuk menyalin contoh soalan dan jawapan berdasarkan soalan terpilih.Soalan bagi setiap kumpulan adalah berbeza.Mereka akan menukarkan buku/skrip  untuk disalin dengan kumpulan lain apabila buku/skrip yang digunakan habis disalin soalan berkenaan.
          Kbkkmenganalisis
          Nilai/Unsur      patriotismeKerajinan
          Konsep/Istilah
          1. Negeri-negeri Selat
          2. Negeri-negeri Melayu Bersekutu
          3. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu
          Sumber  rujukan
          1. Q&A Sejarah STPM,Longman,2009
          2. Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001
          3. Kertas peperiksaan STPM sebenar,Oxford Fajar.
          4. Topikal A Sejarah STPM,Eastview
          5. Score in STPM Oxford Fajar
          6. Kertas Model STPM, Federal.
          7. Kertas/skrip soalan dan skema jawapan Percubaan STPM tahun-tahun lepas dari Seluruh Malaysia.
          RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.

          Mata  pelajaranSejarah 
          Tarikh10/8/12 (Jumaat)
          Kelas4S1
          TajukBab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
          • Aspek Ekonomi
          Objektif
          1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem mata wang, percukaian dan perdagangan.
          2. Menjelaskan dengan contoh pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.
          Kaedah/Aktiviti
          1. Pembentangan oleh kumpulan Jimmy
          2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
          3. Rumusan oleh pembentang dan guru.
          Kbkk
          1. Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya
          Nilai/Unsur    patriotisme
          1. Bekerjasama memakmurkan negara
          Konsep/Istilah
          1. Laksamana
          2. Syahbandar
          3. Riba   
          Sumber rujukan
          1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 208-211.
          RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek ekonomi.

          No comments:

          Post a Comment