Pages

Thursday, August 2, 2012

Minggu 31(30/7/12-3/8/12)

Mata       pelajaranSejarah
Tarikh30/7/12  (Isnin)
Kelas6AK4/5
Tajuk
  1. Parti Komunis China (PKC)
ObjektifMenganalisa latar  belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk  ini dengan KMT.
  2. Mengaitkan  tajuk ini dengan Parti  Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam  daging kepada Sarekat  Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  3. Membincangkan  contoh  soalan STPM berkaitan.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membandingbeza
Nilai/Unsur       patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Long March
Sumber      rujukan
  1. Parti  Komunis China (PKC)
RefleksiPelajar dapat  menyatakan latar  belakang, matlamat dan strategi  perjuangan PKC dan membuat  perkaitan langsung dengan KMT.Tamat Tema 3.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh30/7/12  (Isnin)
Kelas6RK1
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perdagangan dan perniagaan di Portugal dan Belanda (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Portugal dan Belanda pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perang Salib
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Portugal dan Belanda pada abad ke-16-18.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh30/7/12  (Isnin)
Kelas4S1
TajukBab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
  • Pemerintahan dan pentadbiran
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
  2. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghormati pemimpin negara
Konsep/Istilah
  1. Tok Guru
  2. Mudir
  3. Daulah
  4. Tulah
  5.  Amirul -Mukminin
  6. Sultan
  7. Kadi  
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 195-200.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan , pentadbiran dan perundangan.Mereka juga dapat membuat perbandingan ciri-ciri Adat Temenggung dan Adat Perpatih.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh31/7/12  (Selasa)
Kelas6RK1
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Pertanian di Belanda dan England (abad ke-17-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda dan England pada abad ke-17-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Peristiwa Black Death
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda dan England pada abad ke-17-18.

Mata       pelajaranSejarah
Tarikh1/8/12  (Rabu)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Parti Komunis China (PKC)
ObjektifMenganalisa latar  belakang, matlamat dan strategi perjuangan PKC
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengaitkan tajuk  ini dengan KMT.
  2. Mengaitkan  tajuk ini dengan Parti  Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam  daging kepada Sarekat  Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  3. Membincangkan  contoh  soalan STPM berkaitan.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Membandingbeza
Nilai/Unsur       patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Long March
Sumber      rujukan
  1. Parti  Komunis China (PKC)
RefleksiPelajar dapat  menyatakan latar  belakang, matlamat dan strategi  perjuangan PKC dan membuat  perkaitan langsung dengan KMT.Tamat Tema 3.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh1/8/12  (Rabu)
Kelas6RK1
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jerman dan Jepun (abad ke-19-20)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman dan Jepun pada abad ke-19-20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Guild
  2. Industri-proto
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman dan Jepun pada abad ke-19-20.

Mata       pelajaranSejarah
Tarikh2/8/12 (Khamis)
Kelas6AK4/5
TajukTema 4 :  Pengisian kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di Asia.
    ObjektifMenganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan    sosial  dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka.     
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah
    2. perbincangan
    Kbkkmenganalisis
    Nilai/Unsur      patriotisme
    1. Kerjasama
    2. berbangga dengan negara sendiri
    Konsep/Istilah
    1. pemerintahan sosialis
    2. ekonomi kolonial, kapitalis dan  sosialis                     
    3. pemerintahan SCAP di Jepun
    Sumber      rujukan
    1. Senarai Presiden Indonesia
    2. Senarai Presiden Filipina
    3. Benigno Aquino - Presiden Filipina terkini (Jun 2010)
    4. Pemerintahan SCAP di Jepun
    RefleksiPelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini.Tamat silibus tingkatan 6.

    Mata  pelajaranSejarah
    Tarikh2/8/12 (Khamis)
    Kelas6RK1
    TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
    • Perkembangan Intelektual :Perkembangan ilmu di England dan Perancis (abad ke-17-19)
    Objektif
    1. Membincangkan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerjasama
    Konsep/Istilah
    1. Renaisans
    2. Reformasi Protestan
    3. Revolusi Sains
    4. Gerakan Pencerahan(Enlightenment)
    Sumber rujukan
    1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
    RefleksiPelajar dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan.

    Mata       pelajaranSejarah
    Tarikh3/8/12 (Jumaat)
    Kelas6AK1
    TajukTema 4 :  Pengisian kemerdekaan
    • Sistem pemerintahan, pembangunan sosial dan ekonomi di Asia.
      ObjektifMenganalisis perubahan dalam sistem pemerintahan, pembangunan    sosial  dan ekonomi di negara Asia sejurus selepas merdeka.     
      Kaedah/Aktiviti
      1. Kuliah
      2. perbincangan
      Kbkkmenganalisis
      Nilai/Unsur      patriotisme
      1. Kerjasama
      2. berbangga dengan negara sendiri
      Konsep/Istilah
      1. pemerintahan sosialis
      2. ekonomi kolonial, kapitalis dan  sosialis                     
      3. pemerintahan SCAP di Jepun
      Sumber      rujukan
      1. Senarai Presiden Indonesia
      2. Senarai Presiden Filipina
      3. Benigno Aquino - Presiden Filipina terkini (Jun 2010)
      4. Pemerintahan SCAP di Jepun
      RefleksiPelajar dapat mengaitkan tema ini dengan tajuk-tajuk yang dipelajari sebelum ini.Tamat silibus tingkatan 6.

      Mata  pelajaranSejarah 
      Tarikh3/8/12 (Jumaat)
      Kelas4S1
      TajukBab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
      • Perundangan
      Objektif
      1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran.
      2. Menjelaskan dengan contoh pengaruh Islam dalam Undang-undang tidak bertulis dan Undang-undang bertulis
      Kaedah/Aktiviti
      1. Kuliah dan sumbang saran
      Kbkk
      1. Menganalisis
      2. menyatakan pendapat.
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. Mematuhi peraturan dan undang-undang
      Konsep/Istilah
      1. Adat Temenggung dan Adat Perpatih
      2. Syariah
      3. Kanun
      Sumber rujukan
      1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 198-200.
      RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem  perundangan.Mereka juga dapat membuat perbandingan ciri-ciri Adat Temenggung dan Adat Perpatih.

      1 comment:

      1. Semakan RPH Minggu 30-31: Terima kasih kerana menulis dan menghantar RPH yang telah dirancang dengan baik dan dikemaskini.

        ReplyDelete