Pages

Thursday, July 26, 2012

Minggu 30(23-27/7/12)


Mata      pelajaranSejarah 2
Tarikh23/7/12 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukGerakan 4 Mei 1919
Objektif
  1. Menghuraikan matlamat dan faktor-faktor tercetusnya Gerakan 4  Mei 1919
  2. Menjelaskan proses dan kesan-kesan gerakan ini.            
Kaedah/AktivitiMengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem  pemerintahan Yuan Shih Kai.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Memberi sebab musabab
Nilai/Unsur      patriotismeKerjasama
Konsep/Istilah
  1. Tuntutan 21 perkara oleh Jepun
  2. Zaman warlordisme
  3. Protektorat
Sumber     rujukan
  1. Gerakan 4 Mei 1919
RefleksiPelajar dapat mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat  dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai sebelum ini dengan memberikan contoh-contoh berkaitan.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh23/7/12 (Isnin)
Kelas6RK1
TajukMula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jepun dan China (abad ke-16)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep sistem ekonomi Feudalisme dan kapitalisme.
  2. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun dan China pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1.  Ekonomi Feudalisme di Jepun 
  2.  Ekonomi Feudalisme di  China .
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun dan China pada abad ke-16.

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh23/7/12 (Isnin)
Kelas4S1
TajukBab 7: Islam di  Asia Tenggara
  • Penyebaran Islam di Asia Tenggara
Objektif
  1. Menyenaraikan cara penyebaran Islam di Asia Tenggara
  2. Menghuraikan cara penyebaran dan penerimaan  Islam di Asia Tenggara    
  3. Merasionalkan keistimewaan Islam yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Kesediaan menerima perubahan
  2. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
Konsep/Istilah
  1. Mubaligh
  2. Sufi
  3. Ulamak
Sumber     rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 179-185
RefleksiPelajar  dapat menjelaskan keistimewaan Islam yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam dengan memberikan contoh-contoh yang rasional.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh24/7/12 (Selasa)
Kelas6RK1
TajukMula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme  di Jerman dan Perancis (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman dan Perancis pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Bundschuh
  2. Perang 30 Tahun
  3. Golongan borjouis
  4. Metayers
  5. Serf
  6. Manor
  7. Golongan Physiocratic
  8. Journeyman.
  9. Guild.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman dan Perancis pada abad ke-16-18.


Mata      pelajaranSejarah 2
Tarikh25/7/12 (Rabu)
Kelas6AK1
TajukGerakan 4 Mei 1919
Objektif
  1. Menghuraikan matlamat dan faktor-faktor tercetusnya Gerakan 4  Mei 1919
  2. Menjelaskan proses dan kesan-kesan gerakan ini.            
Kaedah/AktivitiMengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat dalam sistem  pemerintahan Yuan Shih Kai.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. Memberi sebab musabab
Nilai/Unsur      patriotismeKerjasama
Konsep/Istilah
  1. Tuntutan 21 perkara oleh Jepun
  2. Zaman warlordisme
  3. Protektorat
Sumber     rujukan
  1. Gerakan 4 Mei 1919
RefleksiPelajar dapat mengaitkan gerakan ini dengan kelemahan yang terdapat  dalam sistem pemerintahan Yuan Shih Kai sebelum ini dengan memberikan contoh-contoh berkaitan.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh25/7/12 (Rabu)
Kelas6RK1
TajukMula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Kapitalisme di England  (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Golongan Puritan
  2. Sistem Puddling
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi  kapitalisme di England pada abad ke-16-18.


Mata       pelajaranSejarah 2
Tarikh26/7/12  (Khamis)
Kelas6AK4/5
Tajuk
  1. Parti Kuomintang  (KMT)
ObjektifMenganalisa latar  belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Rina Rachelin.
  2. Sesi soal-jawab
  3. rumusan oleh pembentang dan guru.
  4. Mengaitkan  tajuk ini dengan Parti  Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam  daging kepada Sarekat  Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  5. Membincangkan  contoh  soalan STPM berkaitan.
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur       patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Ekspedisi  Utara
Sumber      rujukan
  1. Kuomintang  (KMT)
  2. Taiwan
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar  belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh26/7/12  (Khamis)
Kelas6RK1
TajukMula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Kapitalisme di  Amerika Syarikat (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi  kapitalisme di Amerika Syarikat pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perkhidmatan mail order house
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi kapitalisme di Amerika Syarikat pada abad ke-16-18.


Mata       pelajaranSejarah
Tarikh27/7/12 (Jumaat)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Parti Kuomintang  (KMT)
ObjektifMenganalisa latar  belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Rudolph Anthonio.
  2. Sesi soal-jawab
  3. rumusan oleh pembentang dan guru.
  4. Mengaitkan  tajuk ini dengan Parti  Komunis Indonesia yang turut menjadi duri dalam  daging kepada Sarekat  Islam, sama kes seperti PKC dalam KMT.
  5. Membincangkan  contoh  soalan STPM berkaitan.
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur       patriotismedisiplin dan usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Ekspedisi  Utara
Sumber      rujukan
  1. Kuomintang  (KMT)
  2. Taiwan
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar  belakang, matlamat dan strategi perjuangan KMT.


Mata      pelajaranSejarah
Tarikh27/7/12 (Jumaat)
Kelas4S1
TajukBab 7: Islam di  Asia Tenggara
  • Pengaruh Islam di Asia Tenggara
Objektif
  1. Menyatakan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara
  2. Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Islam di Asia Tenggara
  3. Menghuraikan pengaruh Islam dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan,ekonomi dan sosial dalam kerajaan Asia Tenggara
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Rafidah.
  2. sesi soal-jawab
  3. rumusan pembentangan.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Mufti
  2. Wali
  3. Pesantren
  4. Pondok
  5. Jihad
  6. Zakat
  7. Ulamak
Sumber     rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 185-192.
RefleksiPelajar  dapat menjelaskan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek pada zaman perkembangan Islam di Asia Tenggara.

No comments:

Post a Comment