Pages

Thursday, July 19, 2012

Minggu 29(16-20/7/12)

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh16/7/12 (Isnin)
Kelas6RK1
TajukNegara bangsa:
  • Negara kesatuan dan negara persekutuan 
  • Negara kesatuan  di Perancis abad ke-18-19
Objektif
  1. Menjelaskan  konsep negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum.
  2. Menganalisis  konsep negara kesatuan  di Perancis
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
  2. negara persekutuan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Negara kesatuan
  3. Negara persekutuan
  4. Negara kesatuan  di Perancis
  5. Perancis-wikipedia 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  konsep negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum serta mengaitkannya dengan negara kesatuan di Perancis.

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh16/7/12 (Isnin)
Kelas4S1
TajukPerbincangan Sejarah SPM Kertas 3
Objektif
  1. Menjelaskan konsep pelaksanaan Sejarah Kertas 3
  2. Menganalisis cara menjawab soalan  Sejarah Kertas 3
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
  2. Menganalisis
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. dedikasi
Konsep/Istilah
  1. Tema dan pecahan soalan
Sumber     rujukan
  1. Kertas edaran contoh soalan dan skima jawapan  Sejarah Kertas 3
RefleksiPelajar  dapat menjelaskan konsep dan cara pengolahan jawapan  Sejarah Kertas 3.

Mata        pelajaranSejarah  2
Tarikh16/7/12 (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukNasionalisme China dan perkembangannya.
  • Revolusi China 1911.
  • Peranan Dr. Sun Yat Sen dan pembentukan Republik China.
Objektif
  1. Menganalisis latarbelakang kemunculan nasionalisme.
  2. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911 dan peranan Dr. Sun Yat Sen dan pembentukan Republik China.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Ken Aldrin
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh guru dan pembentang.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
  3. cinta akan bangsa dan negara
Konsep/Istilah
  1. idea-idea revolusioner
  2. gerakan anti-Manchu
Sumber     rujukan
  1. Revolusi China 1911.
  2. Dr.Sun  Yat Sen
  3. Dinasti Manchu/Ching
  4. Sejarah China
RefleksiPembentangan berjalan lancar.Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu,  Pemberontakan Boxer dan lain-lain.Mereka juga dapat menyatakan  faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh17/7/12 (Selasa)
Kelas6RK1
TajukNegara bangsa:
  • Negara persekutuan di Amerika Syarikat abad ke-18-19
Objektif
  1. Menganalisis  konsep negara persekutuan di  Amerika Syarikat
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
  2. negara persekutuan
Sumber rujukan
  1. Negara persekutuan di Amerika Syarikat 
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Amerika Syarikat-Wikipedia
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  konsep negara kesatuan di Amerika Syarikat.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh18/7/12 (Rabu)
Kelas6RK1
TajukNegara bangsa:
  • Penyatuan negara bangsa di Itali pada abad ke-19.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Itali .
  2. menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Itali .
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara bangsa
Sumber rujukan
  1. Penyatuan negara bangsa  Itali
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Giuseppe Garibaldi
  4. Camillo Benso, Count of Cavour 
  5. Mazzini and Young Italy
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Itali dan peranan tokoh berkaitan.

Mata        pelajaranSejarah  2
Tarikh18/7/12 (Rabu)
Kelas6AK1
TajukNasionalisme China dan perkembangannya.

  • Revolusi China 1911.
  • Peranan Dr. Sun Yat Sen dan pembentukan Republik China.
Objektif
  1. Menganalisis latarbelakang kemunculan nasionalisme.
  2. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911 dan peranan Dr. Sun Yat Sen dan pembentukan Republik China.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Ken Aldrin
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh guru dan pembentang.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran terbuka
  3. cinta akan bangsa dan negara
Konsep/Istilah
  1. idea-idea revolusioner
  2. gerakan anti-Manchu
Sumber     rujukan
  1. Revolusi China 1911.
  2. Dr.Sun  Yat Sen
  3. Dinasti Manchu/Ching
  4. Sejarah China
RefleksiPembentangan berjalan lancar.Pelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan peristiwa Perang Candu,  Pemberontakan Boxer dan lain-lain.Mereka juga dapat menyatakan  faktor-faktor tercetusnya Revolusi China 1911.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh19/7/12 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukNegara bangsa:
  • Penyatuan negara bangsa di Jerman pada abad ke-19.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Jerman .
  2. Menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Jerman .
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara bangsa
Sumber rujukan
  1. Penyatuan negara bangsa  Jerman 
  2. Otto Eduard Von Bismark
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Zollverein
  5. Carbonari
  6. Perang Prussia-Austria
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Jerman dan peranan tokoh berkaitan.

Mata          pelajaranSejarah  2
Tarikh19/7/12 (Khamis)
Kelas6AK4/5
TajukPentadbiran Yuan Shih Kai  sebagai presiden Republik China.
ObjektifMenerangkan corak  pentadbiran kerajaan republik dan tindakan Yuan Shih  Kai sebagai  presiden kerajaan  republik. 
Kaedah/AktivitiKuliah  dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi   sebab musabab
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran   terbuka
Konsep/Istilah
  1. Monarki
  2. Diktator
Sumber      rujukan
  1. Yuan Shih Kai
  2. sejarah  republik china
RefleksiPelajar dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Yuan Shih  Kai yang membuktikannya sebagai pemerintah diktator.

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh20/7/12 (Jumaat)
Kelas4S1
TajukBab 7: Islam di  Asia Tenggara
  • Kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
Objektif
  1. Menyatakan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara 
  2. Melakarkan arah kedatangan Islam ke Asia Tenggara
  3. Menghuraikan  teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
  3. Membahaskan teori kedatangan Islam di Asia Tenggara
  4. Mengklasifikasi bukti-bukti kedatangan Islam di Asia Tenggara
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Taat kepada tuhan
  2. Kepercayaan kepada tuhan
  3. Kesediaan menerima perubahan
  4. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
Konsep/Istilah
  1. Asimilasi
  2. Mubaligh
  3. Inskripsi
  4. Sufi
Sumber     rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 173-178.
RefleksiPelajar  dapat membahaskan teori-teori kedatangan Islam di Asia Tenggara beserta bukti-bukti yang tersendiri.


Mata  pelajaranSejarah  2
Tarikh20/7/12 (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukPentadbiran Yuan Shih Kai  sebagai presiden Republik China.
ObjektifMenerangkan corak  pentadbiran kerajaan republik dan tindakan Yuan Shih  Kai sebagai  presiden kerajaan  republik. 
Kaedah/AktivitiKuliah  dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menghubungkait
  2. memberi   sebab musabab
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Kerjasama
  2. berfikiran   terbuka
Konsep/Istilah
  1. Monarki
  2. Diktator
Sumber   rujukan
  1. Yuan Shih Kai
  2. sejarah  republik china
RefleksiPelajar dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Yuan Shih  Kai yang membuktikannya sebagai pemerintah diktator.

No comments:

Post a Comment