Pages

Sunday, January 13, 2013

Minggu 2 (7/1/13-11/1/13)

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh7/1/13  (Isnin)
Kelas6AK1/2
TajukKERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penyediaan Cadangan Penyelidikan:
  1. Tajuk
  2. Pengenalan
  3. Objektif
  4. Permasalahan kajian
  5. Skop kajian
Objektif
  1. Mengenalpasti langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan.
  2. Menghuraikan konsep dan cara pelaksanaan setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sorotan kajian lepas.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
RefleksiPelajar dapat menjelaskan langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan serta konsep setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan.


Mata    pelajaranSejarah
Tarikh8/1/13(Selasa)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  •  Makna tamadun
  • Ciri-ciri tamadun
Objektif
  1. Menerangkan konsep tamadun dari sudut bahasa Arab,Inggeris dan pandangan Islam.
  2. Menyatakan ciri-ciri tamadun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. sumbang saran.
  3. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur   patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Hieroglif
  2. Cuneiform
  3. Ideogram.
  4. Politeisme
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 4-8.
RefleksiPelajar dapat menyatakan konsep dan ciri-ciri tamadun.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh8/1/13(Selasa)
Kelas6AK1/2
TajukKERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penyediaan Cadangan Penyelidikan(sambungan):
      6. Sorotan kajian lepas
      7. Kaedah kajian 
      8. Pembahagian struktur esei
      9. Penutup 
     10.Bibliografi

Objektif
  1. Mengenalpasti langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan.
  2. Menghuraikan konsep dan cara pelaksanaan setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sorotan kajian lepas.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
RefleksiPelajar dapat menjelaskan langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan serta konsep setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan.Mereka diberi tempoh 1 minggu dari sekarang untuk penyediaan kertas cadangan penyelidikan.Sementara itu, P&P akan diteruskan dengan Sejarah Kertas 2 (Tamadun Islam).

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh9/1/13(Rabu)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Masyarakat jahiliah
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan struktur masyarakat jahiliah di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. jahlun dan jahalatun
  2.  Agama Zorasta/Zaradiyst.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan konsep dan struktur masyarakat jahiliah di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6).


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh10/1/13(Khamis)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Masyarakat Islam:Pengenalan.
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang kewujudan masyarakat Islam semasa zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Tahun Gajah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan latar belakang kewujudan masyarakat Islam semasa zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7).


Mata      pelajaranSejarah
Tarikh10/1/13(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk

Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Proses pembentukan tamadun Mesopotamia (Sumeria) .
Objektif
  1. Menghuraikan ciri-ciri dan proses pembentukan tamadun Mesopotamia (Sumeria) .
  2. Menyatakan sumbangan  tamadun Mesopotamia (Sumeria).
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Kod Undang-undang Hammurabi
  2. Epik
  3. Monarki
  4. Teokrasi
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 8-16.
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri ,proses dan sumbangan tamadun Mesopotamia.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh11/1/13(Jumaat)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Masyarakat Islam:Konsep Ummah.
Objektif
  1. Menghuraikan konsep ummah.
  2. Menganalisis proses pembentukan ummah pada zaman
    Nabi Muhammad SAW.
  3. Menghuraikan proses penyatuan ummah pada zaman
    Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Tahun Gajah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan proses pembentukan dan penyatuan ummah pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7).

No comments:

Post a Comment