Pages

Thursday, April 4, 2013

Minggu 14 (1-5/4/13)


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh1/4/13(Isnin)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Mesir (abad ke-8M) . 
  2. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
          Kaedah/Aktiviti
          1. Kuliah dan sumbang saran
          Kbkk
          1. Menganalisis
          Nilai/Unsur    patriotisme
          1. Menghargai ilmu pelajaran
          2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
          3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
          Konsep/Istilah
          1. muaddib
          2. tasauf
          Sumber rujukan
          1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
          2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
          3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
          RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Mesir (abad ke-8M)  serta kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.

          Mata  pelajaranSejarah
          Tarikh2/4/13(Selasa)
          Kelas6AK1/2
          TajukSEJARAH KERTAS 4:PBS
          • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar.
          • Pembentangan
          Objektif
          1. Memantau/membantu  pelajar menghasilkan esei
          2. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
                  Kaedah/Aktiviti
                  1. Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan eseil yang akan dicetak adalah tepat mengikut format yang betul .
                  2. 2 pelajar membuat pembentangan menggunakan slide power point .
                  Kbkk
                  1. Menganalisis
                  Nilai/Unsur    patriotisme
                  1. Kerjasama
                  2. Kerajinan
                  Konsep/Istilah
                  1. Nota akhir.
                  Sumber rujukan
                  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
                  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
                  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
                  RefleksiKebanyakan pelajar  telah berjaya menyiapkan esei mengikut format yang betul.Pelajar yang membentang pula dapat menjawab soalan pelajar lain dengan baik walaupun agak gugup pada awal pembentangannya.

                  Mata  pelajaranSejarah
                  Tarikh2/4/13(Selasa)
                  Kelas4S3
                  Tajuk
                  Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
                  •   Hijrah
                  Objektif
                  1. Menyatakan konsep Hijrah
                  2. Menyenaraikan pihak yang terlibat membantu nabi semasa bersembunyi di Gua Thur.
                  3. Menjelaskan sebab dan tujuan Hijrah serta kepentingannya.
                  Kaedah/Aktiviti
                  1. Penerangan oleh guru.
                  2. mencatat nota.
                  Kbkk
                  1. menyatakan pendapat.
                  Nilai/Unsur      patriotisme
                  1. kerjasama
                  Konsep/Istilah
                  1. Hijrah.
                  Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 119-121
                  RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud hijrah dalam konteks tamadun Islam dan menyangkal dakwaan buruk orientalis Barat dengan hujah tertentu.

                  Mata  pelajaranSejarah
                  Tarikh3/4/13(Rabu)
                  Kelas6AK1/2
                  TajukSEJARAH KERTAS 4:PBS
                  • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar.
                  • Pembentangan
                  Objektif
                  1. Memantau/membantu  pelajar menghasilkan esei
                  2. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
                          Kaedah/Aktiviti
                          1. Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan eseil yang akan dicetak adalah tepat mengikut format yang betul .
                          2. 2 pelajar membuat pembentangan menggunakan slide power point .
                          Kbkk
                          1. Menganalisis
                          Nilai/Unsur    patriotisme
                          1. Kerjasama
                          2. Kerajinan
                          Konsep/Istilah
                          1. Nota akhir.
                          Sumber rujukan
                          1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
                          2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
                          3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
                          RefleksiKebanyakan pelajar  telah berjaya menyiapkan esei mengikut format yang betul.Pelajar yang membentang pula dapat menjawab soalan pelajar lain dengan baik walaupun agak gugup pada awal pembentangannya.

                          Mata  pelajaranSejarah
                          Tarikh4/4/13(Khamis)
                          Kelas6AK1/2
                          TajukSEJARAH KERTAS 4:PBS
                          • Pembentangan
                          Objektif
                          1. Memantau/membantu  pelajar menghasilkan esei
                          2. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
                                  Kaedah/Aktiviti
                                  1. Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan eseil yang akan dicetak adalah tepat mengikut format yang betul .
                                  2. 6 pelajar membuat pembentangan menggunakan slide power point .
                                  Kbkk
                                  1. Menganalisis
                                  Nilai/Unsur    patriotisme
                                  1. Kerjasama
                                  2. Kerajinan
                                  Konsep/Istilah
                                  1. Nota akhir.
                                  Sumber rujukan
                                  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
                                  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
                                  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
                                  RefleksiKebanyakan pelajar  telah berjaya menyiapkan esei mengikut format yang betul.Amnya,pelajar yang membentang pula dapat menjawab soalan pelajar lain dengan baik. 

                                  Mata   pelajaranSejarah
                                  Tarikh4/4/13(Khamis)
                                  Kelas4S3
                                  Tajuk
                                  Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
                                  •   Piagam Madinah
                                  Objektif
                                  1. Menyatakan isi kandungan Piagam Madinah dan kepentingannya.
                                  Kaedah/Aktiviti
                                  1. Pembentangan kumpulan oleh pelajar
                                  2. sesi soal-jawab
                                  3. mencatat nota
                                  Kbkk
                                  1. menyatakan pendapat.
                                  Nilai/Unsur      patriotisme
                                  1. kerjasama
                                  2. menghormati pemimpin yang adil.
                                  Konsep/Istilah
                                  1. Piagam
                                  Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s  124-129
                                  RefleksiPembentangan berjalan lancar.Pelajar dapat menyatakan isi- isi penting Piagam Madinah terutamanya yang menjelaskan bahawa nabi Muhammad sebagai pemimpin di Madinah.

                                  Mata  pelajaranSejarah
                                  Tarikh5/4/13(Jumaat)
                                  Kelas6AK1/2
                                  TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
                                  TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
                                  • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
                                  Objektif
                                  1. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Acheh (abad ke-16-17M). 
                                  2. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
                                          Kaedah/Aktiviti
                                          1. Kuliah dan sumbang saran
                                          Kbkk
                                          1. Menganalisis
                                          Nilai/Unsur    patriotisme
                                          1. Menghargai ilmu pelajaran
                                          2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
                                          3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
                                          Konsep/Istilah
                                          1. muaddib
                                          2. tasauf
                                          Sumber rujukan
                                          1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
                                          2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
                                          3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
                                          RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Acheh (abad ke-16-17M) serta kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.

                                          No comments:

                                          Post a Comment