Pages

Sunday, April 14, 2013

Minggu 15 (8-12/4/13)



Mata  pelajaranSejarah
Tarikh8/4/13(Isnin)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Perkembangan ilmu
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-11-13M)dan Khalifah Umayyah di Andalusia (abad ke-11-13M) . 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. naqli dan aqli
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-11-13M)dan Khalifah Umayyah di Andalusia (abad ke-11-13M) . 


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh9/4/13(Selasa)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Sumbangan tokoh
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-8-13) Mesir (abad ke-15) iaitu al-Khwarizmi, Ibn Sina , al-Ghazali dan Ibn Khaldun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai tokoh keilmuan
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. gazzal
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-8-13) Mesir (abad ke-15) iaitu al-Khwarizmi, Ibn Sina , al-Ghazali dan Ibn Khaldun.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh9/4/13(Selasa)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  •  Penyebaran Islam
  •  Perjanjian Hudaibiyah.
Objektif
  1. Menyatakan tindakan orang Quraisy menentang penyebaran Islam dan Kerajaan Islam di Madinah.
  2. Menjelaskan strategi Nabi Muhammad s.a.w dalam menghadapi tentangan berkenaan.
  3. Menyusun peristiwa-peristiwa penting ke arah termeterainya Perjanjian Hudaibiyah .
  4. Menyenaraikan isi kandungan Perjanjian Hudaibiyah dan kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
  2. keadilan
  3. tolak ansur
Konsep/Istilah
  1. Perang Khandak.
  2. gencatan senjata. 
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s  129-133.
RefleksiPelajar dapat menyatakan strategi Nabi Muhammad s.a.w dalam menghadapi tentangan orang Quraisy  dan menjelaskan isi- isi penting kandungan Perjanjian Hudaibiyah serta kepentingannya dalam gerakan dakwah Islam dalam jangkamasa panjang.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh10/4/13(Rabu)
Kelas6AK1
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Sumbangan tokoh(sambungan)
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-8-13) Mesir (abad ke-15) iaitu al-Khwarizmi, Ibn Sina , al-Ghazali dan Ibn Khaldun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai tokoh keilmuan
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Muqaddimah Ibn Khaldun.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  sumbangan tokoh pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-8-13) Mesir (abad ke-15) iaitu al-Khwarizmi, Ibn Sina , al-Ghazali dan Ibn Khaldun.

Mata   pelajaranSejarah
Tarikh11/4/13( Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  •        Pembukaan semula Kota Mekah
Objektif
  1. Menyusun peristiwa-peristiwa penting ke arah pembukaan semula Kota Mekah
  2. Menyenaraikan beberapa kepentingan pembukaan semula Kota Mekah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
  2. sikap memaafkan amalan terpuji.
  3. cekal dan tabah.
Konsep/Istilah
  1. khutbah.
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s  134-137.

RefleksiPelajar dapat menyatakan peristiwa-peristiwa penting ke arah pembukaan semula Kota Mekah dan kepentingannya.Tamat bab 5.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh11/4/13( Khamis)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Penerokaan.
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh al-Mas‟udi , Ibn Majid dan Ibn Battutah pada zaman pemerintahan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), Abbasiyah (abad ke-9-13M), dan Andalusia (abad ke-14M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai tokoh geografi dan pelayaran serta tokoh-tokoh keilmuan lain.
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Malemo Canaqua.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh al-Mas‟udi , Ibn Majid dan Ibn Battutah pada zaman pemerintahan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), Abbasiyah (abad ke-9-13M), dan Andalusia (abad ke-14M).

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh12/4/13(Jumaat)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar buat kali terakhir .
Objektif
  1. Membantu  pelajar menyusun esei dalam folio masing-masing kerana folio akan dikutip pada hari ini bagi pelajar yang belum menghantarnya.
  2. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
          Kaedah/Aktiviti
          1. Pelajar membawa  hasil kerja untuk disusun dalam folio mengikut format yang betul .
          Kbkk
          1. Menganalisis
          Nilai/Unsur    patriotisme
          1. Kerjasama
          2. Kerajinan
          Konsep/Istilah
          1. Nota akhir.
          Sumber rujukan
          1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
          2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
          3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
          RefleksiMasih ada 3 pelajar  yang belum berjaya menyiapkan esei dengan lengkap.Mereka diberi tempoh sehingga hari isnin.Jika gagal,perlu membawa ibu bapa/penjaga untuk berjumpa pentadbir.

          No comments:

          Post a Comment