Pages

Friday, June 21, 2013

Minggu 25(17-21/6/13)

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh17/6/13(Isnin)
Kelas6RK5
Tajuk
Mula Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
    • Institusi pemerintahan
    • :Sistem Beraja di China  abad ke 16-20M
    Objektif
    1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri sistem beraja secara umum.
    2. menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. Taat setia kepada raja dan negara.
    Konsep/Istilah
    1. Sistem Beraja 
    Sumber rujukan
    1. Dinasti Qing/Ching
    2. Maharani Dowager Tsu Hsi
    3. Sistem Beraja di China
    4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    5. Teks Sejarah Pra-U,Longman.
    6. Nota lengkap sejarah STPM,Fajar Bakti. 
    7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China


    Mata     pelajaranSejarah 
    Tarikh17/6/13(Isnin)
    Kelas6AK1/2
    TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
    • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20
    Objektif
    1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
    Kaedah/Aktiviti
    1. kuliah
    2. sumbang  saran
    Kbkk
    1. menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
    Konsep/Istilah
    1. mekantilisme
    Sumber    rujukan
    1. Malaysia Umum: Wikipedia
    2. Sejarah Malaysia
    3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
    4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menghuraikan faktor dan cara peluasan kuasa asing di negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

    Mata      pelajaranSejarah
    Tarikh18/6/13 (Selasa)
    Kelas4S3
    TajukBab 7: Islam di  Asia Tenggara
    • Pengaruh Islam di Asia Tenggara
    Objektif
    1. Menyatakan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara
    2. Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Islam di Asia Tenggara
    3. Menghuraikan pengaruh Islam dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan,ekonomi dan sosial dalam kerajaan Asia Tenggara
    Kaedah/Aktiviti
    1. Pembentangan oleh kumpulan Aisyah.
    2. sesi soal-jawab
    3. rumusan pembentangan.
    Kbkk
    1. menyatakan pendapat.
    Nilai/Unsur      patriotisme
    1. Tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan
    Konsep/Istilah
    1. Mufti
    2. Wali
    3. Pesantren
    4. Pondok
    5. Jihad
    6. Zakat
    7. Ulamak
    Sumber     rujukan
    1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 185-192.
    RefleksiPelajar  dapat menjelaskan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek pada zaman perkembangan Islam di Asia Tenggara.Sesi soal jawab berjalan lancar.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh18/6/13 (Selasa)
    Kelas6RK5
    Tajuk    
    Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
    • Institusi pemerintahan
    • :Sistem Beraja di Rusia  abad ke 16-20M
    Objektif
    1. menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di Rusia
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. Taat setia kepada raja dan negara.
    Konsep/Istilah
    1. Sistem Beraja 
    Sumber rujukan
    1.  Sistem Beraja di Rusia
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menyatakan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di Rusia dan membandingkannya dengan sistem beraja di China.

    Mata     pelajaranSejarah 
    Tarikh18/6/13 (Selasa)
    Kelas6AK1/2
    TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
    • Penentangan terhadap kuasa asing pada abad ke-19-20
    Objektif
    1. Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu.
    Kaedah/Aktiviti
    1. kuliah
    2. sumbang  saran
    Kbkk
    1. menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
    Konsep/Istilah
    1. xenophobia
    Sumber    rujukan
    1. Malaysia Umum: Wikipedia
    2. Sejarah Malaysia
    3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
    4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menghuraikan faktor dan cara peluasan kuasa asing di negeri-negeri Melayu.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh19/6/13(Rabu)
    Kelas6RK5
    Tajuk
    Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
    • Institusi pemerintahan
    • : Sistem Pembesar di China abad ke-16-20
    Objektif
    1. Menjelaskan maksud/konsep sistem pembesar.
    2. menghuraikan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. Taat setia kepada raja dan negara.
    Konsep/Istilah
    1. Sistem Pembesar
    2. gentry
    3. Censorate
    Sumber rujukan
    1.  Sistem Pembesar di China
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menyatakan kedudukan dan peranan pembesar dalam pemerintahan di China.

    Mata     pelajaranSejarah 
    Tarikh19/6/13(Rabu)
    Kelas6AK1/2
    TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
    • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20
    Objektif
    1. Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Sabah, dan Sarawak.
    Kaedah/Aktiviti
    1. kuliah
    2. sumbang  saran
    Kbkk
    1. menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
    Konsep/Istilah
    1. adat masyarakat Iban
    Sumber    rujukan
    1. Malaysia Umum: Wikipedia
    2. Sejarah Malaysia
    3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
    4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menghuraikan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Sabah, dan Sarawak.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh20/6/13  (Khamis)
    Kelas4S3
    TajukBab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
    • Pemerintahan dan pentadbiran
    Objektif
    1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis
    2. menyatakan pendapat.
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. Menghormati pemimpin negara
    Konsep/Istilah
    1. Tok Guru
    2. Mudir
    3. Daulah
    4. Tulah
    5.  Amirul -Mukminin
    6. Sultan
    7. Kadi  
    Sumber rujukan
    1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 195-200.
    RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pemerintahan , pentadbiran dan perundangan.Mereka juga dapat membuat perbandingan ciri-ciri Adat Temenggung dan Adat Perpatih.

    Mata     pelajaranSejarah 
    Tarikh20/6/13  (Khamis)
    Kelas6AK1/2
    TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
    • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan pada abad ke-19-20
    Objektif
    1. Menerangkan perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
    Kaedah/Aktiviti
    1. kuliah
    2. sumbang  saran
    Kbkk
    1. menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
    Konsep/Istilah
    1. Negeri Selat
    2. Negeri Melayu Bersekutu
    3. Negeri Melayu Tidak  Bersekutu
    Sumber    rujukan
    1. Malaysia Umum: Wikipedia
    2. Sejarah Malaysia
    3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
    4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menerangkan perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.


    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh20/6/13  (Khamis)
    Kelas6RK5
    Tajuk
    Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
    • Institusi pemerintahan
    • : Sistem Pembesar di Rusia abad ke-16-20
    Objektif
    1. Menjelaskan maksud/konsep sistem pembesar.
    2. menghuraikan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. Taat setia kepada raja dan negara.
    Konsep/Istilah
    1. Duma
    2. Zemskii Sabor
    3. Prikazi
    4. Zemstvo
    5. Komun
    Sumber rujukan
    1.  Sistem Pembesar di Rusia
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menyatakan kedudukan dan peranan pembesar dalam pemerintahan di Rusia dan membandingkannya dengan Sistem Pembesar di China.

    Mata     pelajaranSejarah 
    Tarikh21/6/13  (Jumaat)
    Kelas6AK1/2
    TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
    • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan  pada abad ke-19-20
    Objektif
    1. Menghuraikan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
    Kaedah/Aktiviti
    1. kuliah
    2. sumbang  saran
    Kbkk
    1. menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
    Konsep/Istilah
    1. mekantilisme
    Sumber    rujukan
    1. Malaysia Umum: Wikipedia
    2. Sejarah Malaysia
    3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
    4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menghuraikan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh21/6/13  (Jumaat)
    Kelas6RK5
    Tajuk
    Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
    •  Negara bangsa
    • :Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England abad ke-16-18. 
    Objektif
    1. Menjelaskan konsep Raja mutlak dan raja berperlembagaan 
    2. membincangkan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dengan raja berperlembagaan  di England. 
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. Taat setia kepada raja dan negara.
    Konsep/Istilah
    1. House of Lords
    2. House of Commons
    Sumber rujukan
    1. Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England.  
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    3. Dinasti Tudor dan Dinasti Stuart
    4. House of Lords
    5. House of Commons
    6. English Revolution
    7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menyatakan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dengan raja berperlembagaan  di England.

    No comments:

    Post a Comment