Pages

Friday, March 14, 2014

Minggu 11(10-14/3/14)

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh10/3/14  (Isnin)
Kelas4K8
TajukUlangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan Sejarah Kertas 1,Peperiksaan Pertengahan Penggal 1.
Objektif
  1. Menyatakan jawapan yang tepat bagi setiap soalan objektif.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan/ sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. kerajinan
Konsep/Istilah  
  1. Tamadun
  2. Raja Empat Penjuru Alam
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4,Bab 1 ,m/s 1-34
Refleksi95% pelajar dapat menjawab soalan berkenaan dengan jumlah jawapan yang betul kurang  20 daripada 40 soalan yang dikemukakan.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh11/3/14(Selasa)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menganalisis peranan cukai kharaj dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. kharaj.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  peranan cukai kharaj dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh12/3/14(Rabu)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep/definisi jizyah.
  2. Menyenaraikan syarat-syarat jizyah dan kadarnya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. jizyah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  konsep/definisi jizyah,syarat-syarat jizyah dan kadarnya. 


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh12/3/14(Khamis)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menganalisis peranan cukai  jizyah dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M)dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. kharaj.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  peranan cukai kharaj dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M)dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh12/3/14(Khamis)
Kelas4K8
TajukUlangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan Sejarah Kertas 2 dan 3,Peperiksaan Pertengahan Penggal 1.
Objektif
  1. Menyatakan fakta penting dan sumber rujukan daripada buku teks bagi setiap soalan esei .
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan/ sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. kerajinan
Konsep/Istilah  
  1. Konsep Tamadun menurut Islam dan Barat
  2. Sistem perundangan yang adil.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4,Bab 1 ,m/s 1-34
RefleksiMajoriti pelajar dapat menyatakan  fakta penting setiap soalan.


Mata      pelajaranSejarah
Tarikh14/3/14(Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Bahasa dan kesusasteraan, serta sistem sosial)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek Bahasa dan kesusasteraan, serta sistem sosial serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai peninggalan sejarah 
Konsep/Istilah
  1. epik
  2. cerita inkarnasi
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 61-63.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh14/3/14(Jumaat)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep/definisi zakat.
  2. Menyenaraikan golongan yang berhak menerima zakat.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. zakat.
  2. fakir.
  3. miskin
  4. muallaf
  5. fisabilillah
  6. ibnu sabil.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  konsep/definisi zakat dan  golongan yang berhak menerimanya.


Tarikh                                   15/3/14(Sabtu)
CatatanPelancaran Perasmian sambutan Jubli Emas SMK Serian oleh YAB Dato' Richard Riot .

No comments:

Post a Comment