Pages

Thursday, May 1, 2014

Minggu 18(28/4-2/5/14)

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh28/4/14(Isnin)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  • Pengenalan/Latar belakang Madinah.
Objektif
  1. Menyatakan maksud Madinah.
  2. Menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Madinah
  2. suku Aus dan Khazraj.
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 118.
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud Madinah dan menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad. 

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh29/4/14(Selasa)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Peluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Membincangkan faktor-faktor peluasan kuasa Barat pada zaman pemerintahan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-18-20M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Berhati-hati terhadap pihak/kuasa luar.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Zaman Keemasan Turki
  2. Perjanjian Berlin.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor peluasan kuasa Barat pada zaman pemerintahan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-18-20M).

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh30/4/14(Rabu)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Reaksi masyarakat tempatan.
Objektif
  1. Menjelaskan reaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat di Mesir  (abad ke-19-20M)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Berhati-hati terhadap pihak/kuasa luar.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Fellahin(pegawai tentera keturunan Mesir asli)
  2. Pasha (bangsawan).
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan rreaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat di Mesir  (abad ke-19-20M).

Tarikh1/5/14(Khamis)
CatatanCuti Umum: Hari Pekerja

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh2/5/14(Jumaat)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Reaksi masyarakat tempatan.
Objektif
  1. Menjelaskan reaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat di  Algeria (abad ke-19-20M)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Berhati-hati terhadap pihak/kuasa luar.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Jeuners Algeriens
  2. Perjanjian Tafna.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat di  Algeria (abad ke-19-20M).

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh2/5/14(Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  • Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
Objektif
  1. Menyatakan isi kandungan Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
  2. Menyenaraikan pihak yang terlibat dalam perjanjian berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Madinah
  2. suku Aus dan Khazraj.
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 118-119
RefleksiPelajar dapat menyatakan  2 isi utama Perjanjian Aqabah 1 dan 2 serta menyenaraikan 2 pihak yang terlibat dalam perjanjian berkenaan.

No comments:

Post a Comment