Pages

Friday, August 14, 2015

Minggu 33 (10-14/8/15)

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
10/8/15 (Isnin)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan cara-cara membuat pengenalan esei yang baik.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan membuat pengenalan esei berpandukan soalan berikut:
  • Bincangkan faktor-faktor perkembangan masyarakat industri di Jerman pada abad ke-19.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Masyarakat industri
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan fakta penting bagi dimasukkan dalam bahagian pengenalan.Bagaimanapun,cara membuat pengenalan  masih banyak yang perlu diperbaiki.

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
10/8/15 (Isnin)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
  • Aspek Sosiobudaya
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pendidikan.
  2. Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam sehingga  masa kini
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek pendidikan.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai sistem pendidikan negara
  2. Memanfaatkan penggunaan tulisan jawi.
Konsep/Istilah
  1. Madrasah
  2. Sekolah pondok   
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 200-203.
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam  aspek pendidikan.


Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
11/8/15 (Selasa)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghasilkan pengenalan yang baik bagi soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Huraikan peranan pembesar dalam sistem beraja di China.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kepentingan tanggungjawab dalam organisasi.
Konsep/Istilah
  1. Golongan Mandarin
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan pengenalan yang baik dengan mengambilkira saranan guru. .

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
11/8/15 (Selasa)
Kelas
6AK4
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam ekonomi di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Menghuraikan kesan penjajahan asing terhadap pentadbiran tempatan.
  2. Membincangkan perkembangan ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tanaman Paksa/Sistem Kultur
  2. Sistem/Dasar Liberal
  3. Golongan chettiar.
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat  membincangkan kesan penjajahan asing terhadap   perkembangan ekonomi di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
12/8/15(Rabu)
Kelas
6AK4
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam  pendidikan di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Menghuraikan kesan penjajahan asing terhadap pentadbiran tempatan.
  2. Membincangkan perkembangan ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pendidikan sekular
  2. Sistem/Dasar Liberal
  3. Golongan chettiar.
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat  membincangkan kesan penjajahan asing terhadap  pentadbiran tempatan serta perkembangan ekonomi di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 .

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
12/8/15(Rabu)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghasilkan pengenalan yang baik bagi soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Kemunculan Jepun sebagai kuasa maritim pada abad ke-16 hingga 17 telah membawa kepada perkembangan dalam bidang ekonomi dan sosial. Bincangkan.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. kuasa maritim
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan pengenalan yang baik dengan mengambilkira saranan guru.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
13/8/15 (Khamis)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei.
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut(sambungan):
  • Huraikan faktor-faktor yang mendorong kepada kemajuan dalam sektor pertanian di China pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. Sistem pentadbiran tanah pertanian.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q &A Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan  fakta penting bagi  soalan yang diberi.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
13/8/15 (Khamis)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum   kedatangan Barat
  • Aspek Sosiobudaya
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam  bahasa dan kesusasteraan,kesenian  dan  gaya hidup. 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek bahasa dan kesusasteraan,kesenian  dan  gaya hidup.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai nilai estetika bahasa dan sastera misalnya perbendaharaan persuratan Melayu.
  2. Menghargai nilai estetika kesenian  dan  gaya hidup.
Konsep/Istilah
  1. tulisan jawi
  2. Cerita rakyat.
  3. Mimbar
  4. Mihrab
  5. tulisan khat 
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 200-208.
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam  aspek bahasa dan kesusasteraan,kesenian  dan  gaya hidup.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
13/8/15 (Khamis)
Kelas
6AK4
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Faktor kemunculan
Objektif
  1. Menganalisis faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19) dalam aspek:
  • (i)pengaruh agama
  • (ii)peranan bahasa dan kesusasteraan
  • (iii) pengaruh kewartawanan
  • (iv) peranan pendidikan
  • (v) peranan golongan intelektual
  • (vi) pengaruh luar.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pongyi
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat  menjelaskan pelbagai faktor kemunculan nasionalisme di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 .

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
14/8/15(Jumaat)
Kelas
6AK4
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Parti politik dan persatuan
Objektif
  1. Menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik yang mendukung gerakan nasionalisme di Indonesia  (Abad ke-19) iaitu:
  • (i) Sarekat Islam
  • (ii) Partai Nasional Indonesia(PNI)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sarekat Dagang Islam
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat  menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik berkenaan yang mendukung gerakan nasionalisme di  Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 .


Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
14/8/15(Jumaat)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei.
Objektif
  1. Menghasilkan penutup yang baik bagi  soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut(sambungan):
  • Huraikan faktor-faktor yang mendorong kepada kemajuan dalam sektor pertanian di China pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. Sistem pentadbiran tanah pertanian.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan penutup dengan baik dengan mengambilkira saranan guru.

No comments:

Post a Comment