Pages

Friday, August 21, 2015

Minggu 34(17-21/8/15)

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
17/8/15 (Isnin)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum  kedatangan Barat
  • Aspek Ekonomi
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem mata wang, percukaian dan perdagangan.
  2. Menjelaskan dengan contoh pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
  3. Rumusan guru.
Kbkk
  1. Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Bekerjasama memakmurkan negara
Konsep/Istilah
  1. Laksamana
  2. Syahbandar
  3. Riba   
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 208-211.
Refleksi
50% pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek ekonomi. Pelajar yang tidak dapat menjawab diberi penerangan sekali lagi secara umum dengan harapan mereka dapat memahami konsep berkaitan.Tamat Bab 8.

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
17/8/15 (Isnin)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei.
Objektif
  1. Menjelaskan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut:
  • Bincangkan isu-isu yang menimbulkan ketegangan antara kuasa Barat dengan pemerintah China pada abad ke-19.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. Isu perdagangan .
  2. Isu candu.
  3. Isu perundangan
  4. Isu agama.
  5. Isu petempatan asing.
  6. Isu teknologi Barat.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan  fakta penting bagi  soalan yang diberi.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
18/8/15 (Selasa)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei.
Objektif
  1. Menjelaskan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut:
  • Bincangkan ciri-ciri manor yang diamalkan dalam  masyarakat feudal di England.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Manor.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q &A Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan  sebahagian besar daripada fakta penting bagi  soalan yang diberi.

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
18/8/15 (Selasa)
Kelas
6AK4
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan
  • : Pendudukan Jepun 1941-1945
  • : Perjuangan secara berperlembagaan dan bersenjata 
  • : Kemerdekaan
Objektif
  1. Menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas perjuangan mencapai kemerdekaan di Indonesia  (Abad ke-20).
  2. menilai penentangan rakyat terhadap penjajah secara berperlembagaan.
  3. menggalurkan penentangan rakyat secara bersenjata
  4. menghuraikan langkah-langkah mencapai kemerdekaan
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gunseikan
  2. PUTERA
  3. PETA
  4. MASJUMI
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan proses perjuangan mencapai kemerdekaan di Indonesia mengikut kronologi pada abad ke-20 .

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
19/8/15 (Rabu)
Kelas
6AK4
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Parti politik dan persatuan (sambungan)
Objektif
  1. Menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik yang mendukung gerakan nasionalisme di  Myanmar (Abad ke-19) iaitu:
  • (iii) Young Men Buddhist Association (YMBA)
  • (iv) Poor Man’s Party (Parti Sinyetha)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. sistem pemerintahan dua lapis/dyarchy
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat  menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik berkenaan yang mendukung gerakan nasionalisme di  Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 .


Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
19/8/15 (Rabu)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Latihan mengarang ayat bagi menghasilkan pengenalan esei yang mantap dan bertepatan dengan kehendak soalan..
Objektif
  1. Mengenalpasti fakta penting untuk dimuatkan dalam bahagian pengenalan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menghasilkan pengenalan yang berkaitan bagi soalan berikut:
  • Bincangkan ciri-ciri feudalisme di England dan Jepun pada abad ke -16-17.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. ciri-ciri feudalisme.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Soalan percubaan Penggal 1 Negeri Kelantan 2012.
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan  pengenalan yang berkaitan bagi soalan yang diberi dengan bimbingan guru.


Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
20/8/15 (Khamis)
Kelas
6AK4
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan
  • : Pendudukan Jepun 1941-1945
  • : Perjuangan secara berperlembagaan dan bersenjata 
  • : Kemerdekaan
Objektif
  1. Menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar  (Abad ke-20).
  2. menilai penentangan rakyat terhadap penjajah secara berperlembagaan.
  3. menggalurkan penentangan rakyat secara bersenjata
  4. menghuraikan langkah-langkah mencapai kemerdekaan
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Thakin
  2. Tentera Kemerdekaan Burma
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan proses perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar mengikut kronologi pada abad ke-20 .

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
20/8/15 (Khamis)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Latihan mengarang esei.
Objektif
1.      Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
1.      Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut,seterusnya menghasilkan perenggan esei yang bersesuaian dengan kehendak soalan:
  • Bincangkan ciri-ciri feudalisme di England dan Jepun pada abad ke -16-17.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. ciri-ciri feudalisme.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Soalan percubaan Penggal 1 Negeri Kelantan 2012.
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan perenggan esei yang bersesuaian dengan kehendak soalan dengan bimbingan guru.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
20/8/15 (Khamis)
Kelas
4K2
Tajuk
Mula Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Perubahan masyarakat dan budaya Eropah  Zaman Gelap
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Khalid.
  2. Sesi soal-jawab.
Kbkk
  1. Menganalisis  keadaan masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Sedia menerima perubahan demi kemakmuran negara
Konsep/Istilah  
  1. Feudal
  2. Zaman Gelap.
  3. Baron 
  4. Viking
  5. Magyar.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 214-216.
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap. Pembentangan berjalan lancar.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
21/8/15 (Jumaat)
Kelas
6AK4
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan
Objektif
  1. Menghuraikan bentuk pemerintahan Filipina dan Thailand (Abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Republik
  2. Raja Berperlembagaan
  3. Demokrasi Berparlimen
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan bentuk pemerintahan Filipina dan Thailand (Abad ke-20) dan membandingbeza setiap konsep berkenaan.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
21/8/15 (Jumaat)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Latihan mengarang penutup esei.
Objektif
1.      Menghuraikan fakta penting bagi  penutup soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
1.      Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi menghasilkan penutup  esei yang bersesuaian dengan kehendak soalan:
  • Bincangkan ciri-ciri feudalisme di England dan Jepun pada abad ke -16-17.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. ciri-ciri feudalisme.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Soalan percubaan Penggal 1 Negeri Kelantan 2012.
Refleksi
Pelajar dapat menghasilkan penutup  esei yang bersesuaian dengan kehendak soalan dengan bimbingan guru.


No comments:

Post a Comment