Pages

Friday, September 4, 2015

Minggu 36(31/8/15-4/9/15)

Tarikh31/8/15(Isnin)
CatatanCuti Umum:Sambutan Hari Kemerdekaan kali ke-58

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
1/9/15  (Selasa)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Latihan mengarang esei(sambungan).
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
  2. Mengenalpasti fakta penting untuk dimuatkan dalam pengenalan dan penutup
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut:
  •       Jelaskan ciri-ciri dan struktur Negara kesatuan di Perancis.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q&A Penggal 1,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut.


Mata   pelajaran
Sejarah  
Tarikh
1/9/15  (Selasa)
Kelas
6AK4
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
  • Perhubungan luar
  • :Penglibatan dalam organisasi antarabangsa
Objektif
  1. Membincangkan penglibatan negara dalam organisasi antarabangsa di Thailand (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations)
  2. South East Asia Treaty Organisation (SEATO)
  3. Association of South East Asian Nations (ASEAN)
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat menerangkan penglibatan Thailand dalam organisasi   antarabangsa(Abad ke-20).Tamat silibus tingkatan   6 Atas/Penggal 3.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
2/9/15 (Rabu)
Kelas
6AK4
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Galurkan langkah-langkah ke arah kemerdekaan  Persekutuan Tanah Melayu antara tahun 1946 hingga tahun 1957.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Galurkan.
Sumber rujukan
  1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
Refleksi
Pelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
2/9/15 (Rabu)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Latihan mengarang esei
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
  2. Mengenalpasti fakta penting untuk dimuatkan dalam pengenalan dan penutup
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut:
  • Terangkan sistem pemerintahan Persekututan yang diamalkan di Amerika Syarikat.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. Negara Persekututan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q&A Penggal 1,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.


Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
3/9/15 (Khamis)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Latihan mengarang esei(sambungan).
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
  2. Mengenalpasti fakta penting untuk dimuatkan dalam pengenalan dan penutup
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut:
  •     Terangkan sistem pemerintahan Persekututan yang diamalkan di Amerika Syarikat.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. Negara Persekututan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q&A Penggal 1,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan huraian isi yang jelas seperti kehendak soalan .


Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
3/9/15 (Khamis)
Kelas
6AK4
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Jelaskan perubahan peranan raja pada sebelum dan selepas penjajahan British di Tanah Melayu .
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
  2. perpaduan pelbagai kaum membawa kemakmuran
Konsep/Istilah
  1. Garis masa sebelum dan selepas zaman penjajahan.
Sumber rujukan
  1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
Refleksi
Pelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
3/9/15 (Khamis)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Revolusi Pertanian (Perkembangan bidang Pertanian  )
Objektif
  1. Menghuraikan faktor yang mencetuskan Revolusi Pertanian .
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
  3. Berusaha menghasilkan produk berkualiti.
Konsep/Istilah  
  1. Revolusi Pertanian.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 226-230
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor  yang mencetuskan Revolusi Pertanian .

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
4/9/15 (Jumaat)
Kelas
6AK4
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Nyatakan ciri-ciri kerajaan demokrasi berparlimen di Malaysia sehingga tahun 1963.  
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
  2. perpaduan pelbagai kaum membawa kemakmuran
Konsep/Istilah
  1. Galurkan.
Sumber rujukan
  1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
Refleksi
Pelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
4/9/15 (Jumaat)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Latihan mengarang esei.
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
  2. Mengenalpasti fakta penting untuk dimuatkan dalam pengenalan dan penutup
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut:
  •     Bincangkan institusi pemerintahan beraja di China.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. institusi pemerintahan beraja 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q&A Penggal 1,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.

No comments:

Post a Comment