Pages

Friday, September 11, 2015

Minggu 37(7-11/9/15)

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
7/9/15 (Isnin)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Revolusi Perindustrian (Perkembangan bidang perindustrian)
Objektif
  1. Menghuraikan faktor yang mencetuskan Revolusi  Perindustrian .
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
  3. Berusaha menghasilkan produk berkualiti.
Konsep/Istilah  
  1. Revolusi Perindustrian.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 230-234.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor  yang mencetuskan Revolusi Perindustrian .

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
7/9/15 (Isnin)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Latihan mengarang esei(sambungan).
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
  2. Mengenalpasti fakta penting untuk dimuatkan dalam pengenalan dan penutup
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut:
  •     Bincangkan institusi pemerintahan beraja di China.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. institusi pemerintahan beraja
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q&A Penggal 1,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
8/9/15 (Selasa)
Kelas
6AK4
Tajuk
  1. Ulangkaji
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Terangkan usaha-usaha yang dilakukan oleh Kaum Muda untuk membangkitkan kesedaran nasionalisme di Tanah Melayu pada abad ke-20.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
  2. perpaduan pelbagai kaum membawa kemakmuran
Konsep/Istilah
  1. Kaum Muda dan Kaum Tua
Sumber rujukan
  1. Modul Pentaksiran STPM Sejarah Penggal 3,Ilmu Bakti.
Refleksi
Pelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan huraian isi yang jelas seperti kehendak soalan .

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
8/9/15 (Selasa)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Latihan mengarang esei
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
  2. Mengenalpasti fakta penting untuk dimuatkan dalam pengenalan dan penutup
Kaedah/Aktiviti
  1. Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut:
·         Jelaskan faktor-faktor yang mencetuskan penentangan di India terhadap peluasan kuasa British pada abad ke-19.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. dahagi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q&A Penggal 1,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar belum berjaya menyiapkan keseluruhan badan esei.

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
9/9/15 (Rabu)
Kelas
6RK5
Tajuk
1.      Ulangkaji
  • Latihan mengarang esei(sambungan).
Objektif
1.      Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
2.      Mengenalpasti fakta penting untuk dimuatkan dalam pengenalan dan penutup
Kaedah/Aktiviti
1.      Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut:
·         Jelaskan faktor-faktor yang mencetuskan penentangan di India terhadap peluasan kuasa British pada abad ke-19.
Kbkk
1.      Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
1.      kerjasama.
Konsep/Istilah
1.      dahagi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q&A Penggal 1,Pelangi
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
9/9/15 (Rabu)
Kelas
6AK4
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Huraikan dasar-dasar Belanda yang mengembangkan ekonomi kapitalisme  di Indonesia pada abad ke-19.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
  2. perpaduan pelbagai kaum membawa kemakmuran
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tanaman Paksa dan Dasar Liberal
  2. Ekonomi kapitalisme
Sumber rujukan
  1. Modul Pentaksiran STPM Sejarah Penggal 3,Ilmu Bakti.
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
10/9/15 (Khamis)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
Objektif
  1. Mengklasifikasikan Kesan Revolusi Pertanian dan Perindustrian.
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
  3. Berusaha menghasilkan produk berkualiti.
Konsep/Istilah  
  1. Revolusi Perindustrian.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 234-236.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan kesan-kesan Revolusi Pertanian dan Perindustrian.

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
10/9/15 (Khamis)
Kelas
6RK5
Tajuk
Ulangkaji
  • Latihan mengarang esei
Objektif
1.      Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
2.      Mengenalpasti fakta penting untuk dimuatkan dalam pengenalan dan penutup
Kaedah/Aktiviti
1.      Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut:
·      Huraikan idea-idea Charles Louis Montesquieu(1689-1755)dan Jean Jacques Rousseau(1712-1778)ke arah  pemikiran moden pada era pencerahan(Enlightment)di Eropah.
Kbkk
1.      Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
1.      kerjasama.
Konsep/Istilah
1.      era pencerahan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Soalan Percubaan Terengganu,2015
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
10/9/15 (Khamis)
Kelas
6AK4
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Huraikan penentangan masyarakat tempatan terhadap pemerintahan Syarikat Borneo Utara British.
Kbkk
  1. Menganalisis.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. gerakan nasionalisme
Sumber rujukan
  1. Modul Pentaksiran STPM Sejarah Penggal 3,Ilmu Bakti.
Refleksi
Pelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.

Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
11/9/15 (Jumaat)
Kelas
6RK5
Tajuk
Ulangkaji
  • Latihan mengarang esei(sambungan)
Objektif
1.      Menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
2.      Mengenalpasti fakta penting untuk dimuatkan dalam pengenalan dan penutup
Kaedah/Aktiviti
1.      Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan berikut:
·       Huraikan idea-idea Charles Louis Montesquieu(1689-1755)dan Jean Jacques Rousseau(1712-1778)ke arah  pemikiran moden pada era pencerahan(Enlightment)di Eropah.
Kbkk
1.      Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
1.      kerjasama.
Konsep/Istilah
1.      era pencerahan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Soalan Percubaan Terengganu,2015
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .

Mata pelajaran
Sejarah 
Tarikh
11/9/15 (Jumaat)
Kelas
6AK4
Tajuk
Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1.          Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.

Kaedah/Aktivti
  1.         Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:

  • Terangkan susun lapis masyarakat feudal Vietnam sebelum campur tangan Perancis.   
Kbkk
  1.         Menganalisis.

Nilai/Unsur    patriotisme
  1.         semangat cinta negara

Konsep/Istilah
  1.   .      gerakan nasionalisme

Sumber rujukan
  1.         Modul Pentaksiran STPM Sejarah Penggal 3,Ilmu Bakti.

Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .


No comments:

Post a Comment