Pages

Friday, October 16, 2015

Minggu 42(12-16/10/15)

Tarikh12/10/15 (Isnin)
Kelas4K2
CatatanMengawasi kelas peperiksaan


Mata  pelajaran
Sejarah  
Tarikh
12/10/15(Isnin)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
  • Huraikan ciri-ciri masyarakat maritim di Jepun pada abad ke-16-17.
  • Bincangkan faktor yang mendorong kemunculan masyarakat industri di England.
Kbkk
  1. Menganalisis.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. ciri-ciri masyarakat maritim di Jepun 
  2. masyarakat industri 
Sumber rujukan

    1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
    3. Soalan Percubaan SMK Dt.Hj.Hussein,Selama,Perak ,2015
    Refleksi
    Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.


    Mata  pelajaran
    Sejarah  
    Tarikh
    13/10/15(Selasa)
    Kelas
    6RK5
    Tajuk
    1. Ulangkaji
    Objektif
    1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
    • Bincangkan pembaharuan yang dilakukan oleh Tsar Peter Agung(1689-1725) dalam bidang politik,ekonomi dan keagamaan. 
    • Bincangkan faktor-faktor yang mendorong Perang Dunia Pertama(1914-1918)
    Kbkk
    1. Menganalisis.
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. semangat cinta negara
    Konsep/Istilah
    1. pembaharuan
    Sumber rujukan

      1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
      2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
      3. Soalan Percubaan SMK Dt.Hj.Hussein,Selama,Perak ,2015
      Refleksi
      Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.


      Mata  pelajaran
      Sejarah 
      Tarikh
      13/10/15(Selasa)
      Kelas
      6AK4
      Tajuk
      1. Ulangkaji
      Objektif
      1. Menjelaskan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
      Kaedah/Aktiviti
        Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
        1.  Terangkan cabaran-cabaran yang perlu dihadapi oleh negara Malaysia bagi merealisasikan Wawasan 2020.
        Kbkk
        1. Menganalisis
        Nilai/Unsur    patriotisme
        1. kerjasama.
        Konsep/Istilah
        1. Wawasan 2020.
        Sumber rujukan
        1. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi.
        2. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Oxford Fajar.  
        3. Modul Pentaksiran STPM, Ilmu Bakti.
        Refleksi
        Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .Pelajar lain menyambung tugasan tersebut di rumah. Esei yang dihantar oleh pelajar disemak dan dibuat penambahbaikan oleh guru.


        Mata  pelajaran
        Sejarah 
        Tarikh
        13/10/15(Selasa)****kerja rumah
        Kelas
        6AK4
        Tajuk
        1. Ulangkaji
        Objektif
        1. Menjelaskan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
        Kaedah/Aktiviti
          Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
          1. Pengaruh luar memainkan peranan penting dalam mendorong kemunculan nasionalisme di Tanah Melayu.Bincangkan.
          Kbkk
          1. Menganalisis
          Nilai/Unsur    patriotisme
          1. kerjasama.
          Konsep/Istilah
          1. strategi menjawab soalan yang ada perkataan bincangkan di belakang ayat adalah sama konsep seperti soalan sejauhmanakah .
          Sumber rujukan
          1. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi.
          2. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Oxford Fajar.  
          3. Modul Pentaksiran STPM, Ilmu Bakti.
          Refleksi
          Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .Pelajar lain menyambung tugasan tersebut di rumah. Esei yang dihantar oleh pelajar disemak dan dibuat penambahbaikan oleh guru.


          Mata  pelajaran
          Sejarah  
          Tarikh
          13/10/15(Selasa)*****sit in
          Kelas
          6RK5
          Tajuk
          1. Ulangkaji
          Objektif
          1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
          Kaedah/Aktiviti
          1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
          • Jelaskan kesan-kesan Perang Dingin yang tercetus antara Amerika Syarikat dengan Rusia selepas Perang Dunia kedua.
          • Huraikan peranan yang dimainkan oleh Dr.Sun Yat Sen dalam pencetusan Revolusi China 1911.
          Kbkk
          1. Menganalisis.
          Nilai/Unsur    patriotisme
          1. semangat cinta negara
          Konsep/Istilah
          1. Perang Dingin
          2. dalam pencetusan Revolusi China 1911
          Sumber rujukan

            1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
            2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
            3. Soalan Percubaan SMK Dt.Hj.Hussein,Selama,Perak ,2015
            Refleksi
            Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.

            Tarikh14/10/15
            CatatanCuti Umum:Awal Muharram


            Mata  pelajaran
            Sejarah 
            Tarikh
            15/10/15(Khamis)
            Kelas
            6AK4
            Tajuk
            1. Ulangkaji
            Objektif
            1. Menjelaskan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
            Kaedah/Aktiviti
              Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
              1. Jelaskan faktor-faktor yang mendorong penentangan golongan peribumi Indonesia terhadap pemerintahan Belanda pada tahun 1825. 
              Kbkk
              1. Menganalisis
              Nilai/Unsur    patriotisme
              1. kerjasama.
              Konsep/Istilah
              1. Tahun 1825 merujuk kepada Perang Jawa.
              Sumber rujukan
              1. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi.
              2. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Oxford Fajar.  
              3. Modul Pentaksiran STPM, Ilmu Bakti.
              Refleksi
              Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .Pelajar lain menyambung tugasan tersebut di rumah. Esei yang dihantar oleh pelajar disemak dan dibuat penambahbaikan oleh guru.

              Tarikh15/10/15 (Khamis)
              Kelas4K2
              CatatanMengawasi kelas peperiksaan


              Mata  pelajaran
              Sejarah  
              Tarikh
              15/10/15(Khamis)
              Kelas
              6RK5
              Tajuk
              1. Ulangkaji
              Objektif
              1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
              Kaedah/Aktiviti
              1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
              • Terangkan ciri-ciri masyarakat industri di England.
              • Huraikan sistem pendidikan yang diamalkan di Jerman pada abad ke-18-19.
              Kbkk
              1. Menganalisis.
              Nilai/Unsur    patriotisme
              1. semangat cinta negara
              Konsep/Istilah
              1. ciri-ciri masyarakat industri 
              2.  sistem pendidikan Jerman
              Sumber rujukan

                1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
                2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
                3. Soalan Percubaan SMK(P)Sultan Ibrahim,Johor Bahru ,2015
                Refleksi
                Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.

                Mata  pelajaran
                Sejarah  
                Tarikh
                16/10/15(Jumaat)
                Kelas
                6RK5
                Tajuk
                1. Ulangkaji
                Objektif
                1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
                Kaedah/Aktiviti
                1. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:
                • Terangkan idea-idea utama yang disumbangkan oleh Adam Smith dalam bidang ekonomi.
                • Bincangkan kesan-kesan politik Perang Dunia Pertama(1914-1918)
                Kbkk
                1. Menganalisis.
                Nilai/Unsur    patriotisme
                1. semangat cinta negara
                Konsep/Istilah
                1. idea-idea utama dalam bidang ekonomi.
                Sumber rujukan

                  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
                  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
                  3. Soalan Percubaan SMK(P)Sultan Ibrahim,Johor Bahru ,2015
                  Refleksi
                  Sebahagian pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Pelajar membuat catatan fakta penting.

                  Mata  pelajaran
                  Sejarah 
                  Tarikh
                  16/10/15(Jumaat)
                  Kelas
                  6AK4
                  Tajuk
                  1. Ulangkaji
                  Objektif
                  1. Menjelaskan fakta penting bagi  soalan yang diberi.
                  Kaedah/Aktiviti
                    Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
                    1. Terangkan langkah-langkah yang diambil oleh Jepun dalam menyemarakkan semangat nasionalisme penduduk tempatan di Indonesia.
                    Kbkk
                    1. Menganalisis
                    Nilai/Unsur    patriotisme
                    1. kerjasama.
                    Konsep/Istilah
                    1. langkah-langkah yang diambil oleh Jepun.
                    Sumber rujukan
                    1. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi.
                    2. Teks Sejarah STPM Penggal 3,Oxford Fajar.  
                    3. Modul Pentaksiran STPM, Ilmu Bakti.
                    Refleksi
                    Pelajar dapat menghuraikan   fakta penting bagi  soalan yang diberi.Sebahagian pelajar berjaya menyiapkan  esei tersebut dengan membuat pengenalan, huraian isi dan penutup yang jelas seperti kehendak soalan .Pelajar lain menyambung tugasan tersebut di rumah. Esei yang dihantar oleh pelajar disemak dan dibuat penambahbaikan oleh guru.

                    No comments:

                    Post a Comment