Pages

Friday, May 6, 2016

Minggu 18 (2-6/5/16)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
2/5/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Catatan
  • Cuti umum sempena Hari Pekerja (1 Mei)

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
3/5/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Seni bina.
Objektif
  1. Menghuraikan ciri-ciri seni bina pada zaman pemerintahan Andalusia (abad ke-13)dan India (abad ke-16-17).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
1.       Mengumpul dan mengelas
2.      membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ciri-ciri unik senibina Islam terutamanya di Andalusia dan India pada abad berkenaan.
  2. kepentingan seni bina dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Istana Alhambra.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/5/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
10.55-12.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Peluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Membincangkan faktor-faktor peluasan kuasa Barat pada zaman pemerintahan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-18-20M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Berhati-hati terhadap pihak/kuasa luar.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Zaman Keemasan Turki
  2. Perjanjian Berlin.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi








Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
4/5/16 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk
Mula Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  • Pengenalan/Latar belakang Madinah.
  • Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
Objektif
  1. Menyatakan maksud Madinah.
  2. Menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad.
  3. Menyatakan isi kandungan Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
  4. Menyenaraikan pihak yang terlibat dalam perjanjian berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Madinah
  2. suku Aus dan Khazraj.
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .118-119
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 92-94
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/5/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Reaksi masyarakat tempatan.
Objektif
  1. Menjelaskan reaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat di Mesir dan Algeria (abad ke-19-20M)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membuat gambaran mental
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Berhati-hati terhadap pihak/kuasa luar.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Fellahin(pegawai tentera keturunan Mesir asli)
  2. Pasha (bangsawan).
  3. Jeuners Algeriens
  4. Perjanjian Tafna.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.





 Refleksi





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/5/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perang Dunia Pertama.
Objektif
  1. Membincangkan penglibatan Khalifah Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Pan-Islamisme.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
6/5/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  •   Hijrah
Objektif
  1. Menyatakan konsep Hijrah
  2. Menyenaraikan pihak yang terlibat membantu nabi semasa bersembunyi di Gua Thur.
  3. Menjelaskan sebab dan tujuan Hijrah serta kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Sumbang saran
  3. mencatat nota.
KBAT
Menjana idea
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Hijrah.
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .119-124
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 94-96
Refleksi





No comments:

Post a Comment