Pages

Friday, April 29, 2016

Minggu 17 (25-29/4/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
25/4/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  •  Keperibadian dan Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w.
  •  Penyebaran Islam di Mekah.
Objektif
  1. Menyatakan sifat-sifat peribadi Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
  2. Menjelaskan isi kandungan wahyu pertama yang menyeru manusia supaya membaca,iaitu asas kejayaan sesebuah masyarakat.
  3. Menyatakan peringkat-peringkat penyebaran Islam di Mekah.
  4. Menyenaraikan pengikut ajaran Islam tahap awal.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
  3. Latihan KBAT:
·         Sebagai seorang pelajar, mengapakah kita mesti
 rajin  membaca?
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Amanah
  2. Bijaksana
Konsep/Istilah
  1. Bertahannuth(mengasingkan diri untuk beribadat)
  2. Wahyu
  3. Nabi dan Rasul
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .105-109
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 84 - 86
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
26/4/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
8.15-9.25
Catatan
Mengawasi kelas Peperiksaan:
Sejarah Islam



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
27/4/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
10.55-12.40
Catatan
Mengawasi kelas Peperiksaan:
Seni Visual


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
27/4/16 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Reaksi masyarakat Arab  terhadap penyebaran Islam di Mekah(penerimaan terhadap Islam).
Objektif
  1. Menyatakan reaksi masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.
  2. Membahagikan masyarakat Arab kepada dua kumpulan iaitu golongan yang menerima dan menentang Islam.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
1.       Membuat gambaran mental
2.      Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .110-111
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 87
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
28/4/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
8.15-9.25
Catatan
Mengawasi kelas Peperiksaan:
MUET Reading


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
29/4/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 12 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Penerokaan.
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh al-Masudi , Ibn Majid dan Ibn Battutah pada zaman pemerintahan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), Abbasiyah (abad ke-9-13M), dan Andalusia (abad ke-14M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai tokoh geografi dan pelayaran serta tokoh-tokoh keilmuan lain.
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Malemo Canaqua.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
29/4/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Reaksi masyarakat Arab  terhadap penyebaran Islam di Mekah(penentangan terhadap Islam).
  • Nabi Muhammad s.a.w. menyelesaikan masalah.
Objektif
         1.      Menyatakan reaksi penentangan masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.
        2.      Menjelaskan cara-cara yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w.dalam mengatasi ancaman Arab Quraisy.
Kaedah/Aktiviti
       1.      Penerangan oleh guru.
       2.      mencatat nota
       3.      Latihan KBAT:

·         Nabi Muhammad sentiasa ditentang oleh musyrikin Makkah dalam usaha baginda menyebarkan Islam. Sekiranya anda berada dalam situasi yang sama seperti baginda,apakah tindakan yang akan anda ambil?
KBAT
       1.       Memberi cadangan
       2.      Menyelesai masalah
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .111-114
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 90
Refleksi











No comments:

Post a Comment