Pages

Friday, April 15, 2016

Minggu 15 (11-15/4/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
11/4/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Tajuk
Bab 3   : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal.
Objektif
  1. Menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang Kesenian dan Kesusasteraan(Bahasa dan tulisan).
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
Menghubungkait
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai warisan Tamadun/Ketelitian/kepentingan komunikasi
Konsep/Istilah
  1. Monumen
  2. Candi
  3. Bahasa Sanskrit
  4. epik
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .98-100
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 78
Refleksi








Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
12/4/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di Mesir (abad ke-8M). 
  2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Mesir (abad ke-8M) . 
  3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. halaqah
  2. kuttab
  3. tasauf
  4. muaddib
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/4/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
10.55-12.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
Objektif
  1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di  Acheh (abad ke-16-17M). 
  2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Acheh (abad ke-16-17M). 
  3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. halaqah
  2. kuttab
  3. muaddib
  4. tasauf
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
13/4/16 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Latar belakang
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang kemunculan tamadun Islam dan zaman Jahiliyah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. riba
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .88-94
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 74-76
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/4/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Perkembangan ilmu
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-11-13M)dan Khalifah Umayyah di Andalusia (abad ke-11-13M) . 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. naqli dan aqli
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi









Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/4/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Sumbangan tokoh
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh iaitu al-Khwarizmi, Ibn Sina dan al-Ghazali pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-8-13M) serta  Ibn Khaldun di Mesir (abad ke-15 )
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai tokoh keilmuan
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. gazzal
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi









Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
15/4/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
Objektif
Menyatakan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah
Kaedah/Aktiviti
       1.      Penerangan oleh guru.
       2.      mencatat nota
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
       1.      masyarakat Badwi dan Hadari
       2.      Agama Hanif.
       3.      kabilah.
       4.      Jahiliyah.
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .100-102
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 79-82
Refleksi







No comments:

Post a Comment