Pages

Friday, April 8, 2016

Minggu 14 (4-8/4/16)

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
 4/4/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Tajuk
Mula Bab 3  : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal
Objektif
  1. Membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agraria dan maritim
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. Latihan menulis esei dan mencari kata kunci yang boleh memberi markah.
·         Soalan: Jelaskan  aspek saling bergantung yang terjalin antara kerajaan agraria dan maritime.
KBAT
Menghubungkait
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Titi/membuat analogi(hubungan yang sama/mencari faktor perhubungan )
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Berbangga dengan aset negara
  2. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Saling bergantung
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .83.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 64-65
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
5/4/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Falsafah pendidikan Islam.
Objektif
  1. Menganalisis falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. Tarbiyah.
  2. Ta'lim.
  3. Ta'dib.
  4. Irsyad.
  5. Tadris.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/4/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
10.55-12.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Pembentangan
Objektif
  1. Menjelaskan dapatan hasil kajian.
  2. Menilai keaslian hasil kajian
Kaedah/Aktiviti
  1.  Pelajar membuat pembentangan menggunakan slide power point
KBAT
Menganalisis/ Membuat keputusan
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
  1. Nota akhir.
Sumber rujukan
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  2. Hasil kajian
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
6/4/16 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk
Bab 3   : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal.
Objektif
  1. Menghuraikan cara-cara kedatangan pengaruh Hindu-Buddha.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
Membuat inferens
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Kegigihan/daya usaha .
Konsep/Istilah
  1. Vaisya
  2. Ksyatria
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .84-85
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 68
Refleksi





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/4/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Pembentangan (sambungan)
Objektif
  1. Menjelaskan dapatan hasil kajian.
  2. Menilai keaslian hasil kajian
Kaedah/Aktiviti
  1.  Pelajar membuat pembentangan menggunakan slide power point
KBAT
Menganalisis/ Membuat keputusan
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Kerjasama
2.      Kerajinan
Konsep/Istilah
  1. Nota akhir.
Sumber rujukan
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  2. Hasil kajian
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/4/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Falsafah pendidikan Islam.
Objektif
  1. Menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman  Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
  3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Tarbiyah.
  2. Ta'lim.
  3. Ta'dib.
  4. Irsyad.
  5. Tadris.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi








Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
8/4/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 3   : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal.
Objektif
  1. Menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam sistem pemerintahan
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
Menjana idea
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Ketaatan kepada pemerintah/pemimpin.
Konsep/Istilah
  1. Dharma
  2. Orde kosmos.
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s .85-88
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 68
Refleksi





No comments:

Post a Comment