Pages

Friday, July 1, 2016

Minggu 26 (27/6-1/7/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
27/6/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40
Tajuk
Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  •      Kerajaan Bani Abbasiyah.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Kerajaan Bani Abbasiyah.
  2. Menyenaraikan  sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kepentingan ilmu pengetahuan.
Konsep/Istilah
  1. Baitulhikmah
  2. Syiah
  3. Khawarij
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s  155-158.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 115-116
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
28/6/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menerangkan perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang  saran
  2. Latihan mengarang esei:
·         “Selain daripada beberapa faktor lain,masalah kewangan Pahang dikatakan telah mempengaruhi British untuk menubuhkan Persekutuan 1896”.Bincangkan pernyataan tersebut.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negeri Selat
  2. Negeri Melayu Bersekutu
  3. Negeri Melayu Tidak  Bersekutu
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
  6. Soalan STPM 2014,Soalan 2, bahagian A.   
Refleksi



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
29/6/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
10.50-12.40

Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menghuraikan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. mekantilisme
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
30/6/16 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
12.05-12.40

Tajuk Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  • Kerajaan Turki Othmaniyah.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Kerajaan Turki Othmaniyah.
  2. Menyenaraikan  sumbangan Kerajaan Turki Othmaniyah dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kepentingan ilmu pengetahuan.
Konsep/Istilah
  1. Empayar
Sumber     rujukan Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 158-161.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 116-117
Refleksi





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
30/6/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25

Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.   
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
1/7/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
9.40-10.40

Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Masyarakat pelbagai kaum  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
  3. Latihan mengarang esei:
·         Sejauhmanakah pembentukan masyarakat majmuk di Tanah Melayu adalah kesan daripada perkembangan ekonomi dagangan.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tiket Kredit
  2. Sistem Kangchu
  3. Sistem Kangani
  4. Sistem  Kontrak
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
1/7/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15

Tajuk Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  • Faktor penyebaran Islam di Eropah
Objektif
  1. Menyatakan faktor-faktor penyebaran Islam di Eropah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kepimpinan melalui teladan
  2. Islam diterima bukan kerana paksaan
Konsep/Istilah
  1. Jenissari
  2. Semangat Ghazi
Sumber  rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 162-163.
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 118-121
Refleksi










No comments:

Post a Comment