Pages

Friday, July 15, 2016

Minggu 28 (11-15/7/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
11/7/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40

Tajuk Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  • Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia.
Objektif
  1. Menyatakan faktor-faktor pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia dan kesan-kesannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. berfikiran terbuka
  2. sedia menerima pendapat
Konsep/Istilah
  1. Mozarab
  2. golongan Mudejar
Sumber   rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 164-169.
  2. Komik Sambil belajar Sejarah m/s 1212-126
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/7/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25

Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
: Faktor kemunculan
Objektif
Membincangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Zachary
  2. sumbang  saran
  3. rumusan oleh guru dan pembentang
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. pengaruh agama Islam
  2. peranan bahasa dan kesusasteraan
  3. pengaruh kewartawanan
  4. peranan pendidikan
  5. peranan golongan intelektual
  6. pengaruh luar
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/7/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
10.50-12.40

Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
 : Gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik
Objektif
Membincangkan sebab penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung gerakan nasionalisme.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
  3. Latihan mengarang esei:
·         Bincangkan perjuangan Gerakan Islah dalam membangkitkan kesedaran kebangsaan di Tanah Melayu hingga Perang Dunia Kedua.
KBAT
Membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Islah/ Islamiah
  2. Persatuan dan kelab Negeri-negeri Melayu
  3. Kesatuan Melayu Muda.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  6. Kertas Model Sejarah STPM Penggal 3,Sasbadi, ms 19,22 dan 23 
Refleksi





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
14/7/16 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
12.05-12.40

Tajuk Mula Bab 7: Islam di  Asia Tenggara
  • Kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
Objektif
  1. Menyatakan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara 
  2. Melakarkan arah kedatangan Islam ke Asia Tenggara
  3. Menghuraikan  teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
  3. Membahaskan teori kedatangan Islam di Asia Tenggara
  4. Mengklasifikasi bukti-bukti kedatangan Islam di Asia Tenggara
KBAT
menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat kepada tuhan
  2. Kepercayaan kepada tuhan
  3. Kesediaan menerima perubahan
  4. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
Konsep/Istilah
  1. Asimilasi
  2. Mubaligh
  3. Inskripsi
  4. Sufi
Sumber     rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan  Empat m/s 173-178.
  2. Komik Sambil belajar Sejarah m/s 129
Refleksi





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/7/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25

Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Pendudukan Jepun 1941-1945
Objektif
Menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Hafizi
  2. sumbang  saran
  3. rumusan oleh guru dan pembentang
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Niponisasi.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
15/7/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
9.40-10.40

Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960.
Objektif
  1. Menilai penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union.
  2. Menjelaskan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Anti-Penyerahan.
  2.  Malayan Union.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
15/7/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15

Tajuk Bab 7: Islam di  Asia Tenggara
  •  Penyebaran Islam di Asia Tenggara
Objektif
  1. Menghuraikan cara penyebaran dan penerimaan  Islam di Asia Tenggara    
  2. Merasionalkan keistimewaan Islam yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
KBAT
Membuat keputusan
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kesediaan menerima perubahan
  2. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
Konsep/Istilah
  1. Mubaligh
  2. Sufi
  3. Ulamak
Sumber     rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan  Empat m/s 179-185
  2. Komik Sambil belajar Sejarah m/s 129-132
Refleksi





No comments:

Post a Comment