Pages

Friday, April 21, 2017

Minggu 16(17/-21/4/17)


Tarikh
17/4/17(Isnin)
Catatan
Cuti peristiwa: Easter Monday

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/4/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Pembentukan negara bangsa
Objektif
  1. Menghuraikan faktor-faktor pembentukan negara bangsa Turki dan Mesir (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Tanzimat
  2. Turki Muda.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  penglibatan Khalifah Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama (abad ke-20).Tamat silibus Penggal 2.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/4/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30**masa sit-in
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar.
Objektif
  1. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
  2. Memastikan setiap pelajar ada fail back up bagi setiap hasil kerja mereka.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan esei yang akan dicetak adalah tepat mengikut format yang betul .
  2. Pelajar diingatkan agar menghantar esei pada  hari khamis 20/4/17 bagi memberi ruang kepada guru membuat semakan dan membolehkan pelajar membuat pembetulan sebelum tiba tarikh penghantaran yang ditetapkan oleh MPM iaitu 24 April 2017.
KBAT
Menganalisis/ Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
  1. Nota akhir.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
10% pelajar telah menyiapkan esei kajian sepenuhnya manakala selebihnya masih dalam proses mengarang esei.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/4/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-11.15
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar.
Objektif
  1. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
  2. Memastikan setiap pelajar ada fail back up bagi setiap hasil kerja mereka
Kaedah/Aktiviti
1.      Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan esei yang akan dicetak adalah tepat mengikut format yang betul .
2.      Pelajar diingatkan sekali lagi agar menghantar esei pada keesokan hari bagi memberi ruang kepada guru membuat semakan dan membolehkan pelajar membuat pembetulan sebelum tiba tarikh penghantaran yang ditetapkan oleh MPM iaitu 24 April 2017.Fail beserta dokumen berkaitan juga perlu dibawa bersama.
KBAT
Menganalisis/ Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
Nota akhir dan bibliografi.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Hanya 20% pelajar telah menyiapkan esei kajian sepenuhnya manakala selebihnya masih dalam proses mengarang esei. Nampak ketara pelajar tidak begitu serius menepati tarikh yang ditetapkan oleh guru. Ada segelintir yang tidak membawa lap top . Bagi pelajar yang telah siap eseinya mereka telah memulakan proses menghasilkan slide untuk pembentangan.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/4/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Penghantaran hasil kerja/esei pelajar.
Objektif
1.      Memastikan setiap pelajar membawa setiap hasil kerja mereka
Kaedah/Aktiviti
Pelajar membawa fail beserta dokumen berkaitan dan disusun mengikut urutan dengan dipantau oleh guru.
KBAT
Menganalisis/ Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
Nota akhir dan bibliografi.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan
Refleksi
50% pelajar menghantar esei kerja kursus. 50% lagi masih belum siap dan masih sambil lewa,tiada kesunguhan untuk meminta guru tolong semak esei mereka sebelum dicetakbahkan tidak juga membawa hasil kerja untuk ditambah baik walaupun guru telah mengingatkan berulang kali.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/4/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Membina slide power point untuk pembentangan
Objektif
  1. Menjelaskan dapatan hasil kajian.
  2. Membuat rumusan hasil kajian
Kaedah/Aktiviti
  1.  Pelajar membuat slide pembentangan menggunakan  power point
KBAT
Menganalisis/ Membuat keputusan
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
  1. Dapatan hasil kajian.
Sumber rujukan
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  2. Hasil kajian pelajar masing-masing.
Refleksi
Kurang 10% pelajar dapat menghasilkan slide power point untuk pembentangan. Ini disebabkan mereka membantu  menyemak hasil kerja rakan-rakan yang belum menyiapkan esei kerja kursus bagi memastikan kesalahan tatabahasa dapat diminimakan apabila esei tersebut dicetak nanti.
Pelajar-pelajar yang belum menghantar kerja kursus, guru meminta mereka agar hantar pada keesokannya iaitu hari sabtu. Guru akan menunggu mereka di bilik guru mulai jam 7.15-2.00 petang.Hasilnya, 100% pelajar berjaya menghantar esei pada sabtu 22/4/17.Bagaimanapun,esei yang dihantar banyak kekurangannya dalam pelbagai aspek misalnya borang tidak lengkap, tiada lampiran termasuk borang temubual dan sebagainya. Mereka diminta menghantar dokumen berkaitan yang tidak lengkap pada minggu depan.





No comments:

Post a Comment